Hadisler,
Kur’an’dan sonra dinin anlaşılmasına kaynaklık eden en önemli metinlerdir.
Tarihi belgeler olarak hadislerin, kendi bağlamı göz önünde tutularak,
günümüzde yeniden incelenmesinin, açıklanmasının ve değerlendirilmesinin önem
arz ettiği düşünülmektedir.
Hadislerin dinde ikinci temel kaynak olduğu fikri
ve bu rivayetlere olan güven, onların eğitim/öğretimde doğru kullanılması, dini
anlama konusunda son derecede önemlidir. Hadislerin eğitim ve
öğretimde kullanılması bazı kolaylıklar sağlayacaktır. Hadis derslerinin İmam-Hatip Lisesi ve İlahiyat müfredatında yer aldığı
bilinmektedir. Yine Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ders kitaplarının, ders
içeriklerinde yer verilen hadislerin ders materyalinin seçiminde önemli bir yer
işgal ettiği de ortadadır. Ayrıca Diyanet İşleri Başkanlığı’na bağlı
Kur’an Kurslarının hafız yetiştirme programları, il ve ilçe düzeylerinde tüm
ülkeye dağılmış durumdadır. İnsanlığa sunduğu ilahi mesajı ile
hayatın her alanına önem atfeden Hz. Peygamber, eğitim-öğretime de ayrı bir
önem vermiş; “Ben öğretmen olarak gönderildim” demiştir.
Bu
çalışmada, “Kur'an hafızı, köstekli devenin sahibine benzer” hadisi değerlendirmeye
ve eğitim-öğretim açısından uyarlanmaya çalışılacaktır. Bundan dolayı hadisteki
olay ve olgular, günümüz eğitim/öğretim yöntemleri
ile değerlendirilmiştir.
Çalışma yöntemi olarak tarama modeli tercih
edilmiştir. Tarama Modeli, geçmişte ya da şimdi var olan bir durumu var olduğu
şekliyle açıklayan, tanımlamayı amaçlayan araştırma yaklaşımıdır. Araştırılacak
olan şey ortadadır. Amaç o şeyi genel olarak gözlem yapıp değiştirmeden ortaya
koymaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 3 |