Gastronomi;
yemek ve kültür kavramını birleştiren Türkiye’nin sahip olduğu coğrafik,
iklimsel çeşitlilik ve birçok kültüre ev sahipliği yapması sonucunda oluşan
kültürel etkileşim ile mutfak kültürüne çeşitlilik kazanmış bir bilim dalıdır.
Engelli; doğuştan veya sonradan herhangi bir hastalık veya kaza sonucu
bedensel, zihinsel, ruhsal, duyusal, sosyal yetilerini çeşitli derecelerde
kaybetmiş, normal yaşamın gereklerine uyamayan kişilerdir. Engelli bireylerin
sayısı dünya nüfusunun yaklaşık %10’unu, ülkemizde de yaklaşık %12’sini
oluşmaktadır. Engelliler, toplumun dezavantajlı kesimlerindendir ve
engellilerin en temel sorunu eğitimdir. Engelli bireylere eğitim, özel eğitim
rehabilitasyon merkezleri tarafından verilmektedir. Rehabilitasyon
merkezlerinde eğitim alan bireylerin amacı
ileride yalnız kaldıkları zaman tek başlarına hayatlarını kimseye muhtaç
olmadan idame ettirebilmektir. Engelli bireylerin toplumda yer edinmesi ve
sosyalleşmesi için özel eğitim rehabilitasyon merkezlerinde aldıkları
eğitimler yeterli değildir. Türkiye genelindeki rehabilitasyon merkezlerine,
bünyelerinde Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümü barındıran üniversitelerin
verdiği destekle “Engelsiz Birey Engelsiz Mutfak” adı altında bir mutfak
atölyesi tasarlanıp ve kurulması hedeflenmiştir. Bu nedenle Gaziantep’te
bulunan Şahinbey Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi’nin bünyesinde örnek
olarak “Engelsiz Birey Engelsiz Mutfak” mutfak atölyesi kuruldu. Kurumda
bulunan hafif derecede Mental Retardasyon (MR) (down sendromlu, zihinsel
engelli), Yaygın Gelişimsel Bozukluk (otizm, aspergel vs.) ve Özgül Öğrenme
Güçlüğü tanısı bulunan 8 gönüllü öğrenciye Gaziantep Üniversitesi Gastronomi ve
Mutfak Sanatları bölümünün desteği ile 3-6 ay süre aralığında temel pastacılık
eğitimi verildi. Bu eğitimin sonunda engelli bireylerin kendilerini daha rahat,
kendinden emin, bilinçli, özgür hissetmeleri sağlandı. Engelli bireylerimizin
hayatlarını bir rutinden çıkartıp onların hayatlarına dokunarak renk katmak,
özgüvenlerini arttırmak, el becerilerini geliştirmek, bir şeyleri
yapabildiklerini onlara hissettirerek başarıya olan inancı arttırmak olan
hedefimize ulaştık. Sadece engelli bireylere değil ailelerine ve topluma da
onların verilecek destekle birçok şeyi başarabileceklerini kanıtlayarak
toplumsal farkındalık oluşturuldu.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 6 |