Research Article
BibTex RIS Cite

MESLEKİ EĞİTİM ALAN ÖN LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK ALGISI: OSMANİYE KORKUT ATA ÜNİVERSİTESİ ÖZELİNDE BİR DEĞERLENDİRME

Year 2019, Volume: 6 Issue: 10, 188 - 201, 22.12.2019

Abstract

Günümüzün en önemli sorunlarından birisi işsizliktir. Kişinin çalışma gücü olup ta çalışamaması hem kendisi açısından geçimle ilgili bir problem yaratırken hem de ekonomik açıdan var olan kaynağın kullanılamaması anlamına gelmektedir. Kişisel açıdan düşünüldüğünde kişinin gelir elde edememesi sosyo-kültürel açıdan olumsuz sonuçları olduğu açıktır. Ekonomik açıdan işsizlik ekonominin üretim faktörlerinden birisi olan ve diğer üretim faktörlerini harekete geçiren emek faktörünün üretime kanalize edilmemesi, var olan kaynağın kullanılmaması yani kaynak israfı demektir. Bir ekonominin emek yönünden en önemli üretim potansiyeli çalışabilir genç nüfusudur. Bu noktada genç nüfusun ekonomiye, üretime katkı sağlaması hem bireysel açıdan kişiye ve ailelere katkı sağlarken hem de ekonominin önemli bir kaynağının üretime katkı sağlaması anlamına gelmektedir.
Ülkeler bu kaynağın ekonomiye kazandırılması yönünde büyük çabalar sarf etmekte, gençliğe iş bulma konusunda büyük uğraş vererek politikalar geliştirmektedirler. Ülkemizde de işsizlik önemli bir sorun olup genç nüfusun iş bulması için büyük çabalar sarf edilmektedir. Bu çabalardan en değerli olanı mesleki eğitim uygulamalarıdır. Mesleki eğitimle öğrencilere bir mesleğe yönelik eğitim ve uygulamalar verilmektedir. Bu eğitim çalışmalarından birisi sanayi ve ticaretin ara eleman ihtiyacını karşılamakla görevli mesleki eğitimin diğer bir görevi de bir mesleğin öğretilerek kendi işini kurabilecek öğrencilere akademik ve mesleki bilgi ile donatılmasıdır. Genç nüfusun kendi işini kurarak üretime kanalize edilmesi oldukça önemli bir işlev olarak ifade edilmektedir.
Tam bu noktada mesleki eğitim gençliğinin girişimciliğe bakış açısı girişimci olmak isteyip istemediği önem kazanmaktadır. Bu çalışmada işsizliğin önlenmesinde önemli çözümlerden birisi olarak görülen girişimci olma konusunda mesleki eğitim alan öğrencilerin düşünce ve algıları ölçülmeye çalışılmıştır. Anket uygulanarak yapılan çalışma, mesleki eğitim kurumlarından birisi olan Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Osmaniye MYO’da okuyan 242 öğrenciye uygulanmıştır. Anket verileri SPSS paket programında değerlendirilmiş, bulgulara ulaşılmaya çalışılmıştır. Anketin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler ile birlikte hipotezler kurularak analizler yapılmıştır. Çalışma sonucunda, mesleki eğitim alan üniversiteli gençliğin okuduğu programa göre girişimci olma isteklerinin farklılık gösterdiği, öğrencilerin risk almaktan çekinmediği ve girişimci olmaya istekli olmalarına rağmen, daha çok bir işverene bağlı, garantili ve kamu ağırlıklı bir işte çalışmayı tercih edecekleri bulgularına ulaşılmıştır.

References

  • AKPINAR T., KÜÇÜKGÖKSEL, N. Ç. (2015). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Algısı Ve Girişimciliği Engelleyen Sebepler, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 01(1), 13-19. AKSAY, B., İPLİK, E. (2014). Girişimcilik Eğilimi Ölçeğinin (Get 2) Türkiye Bağlamında Değerlendirilmesi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 199-210. BAYRAKTAR, B, KARADENİZ, G. (2016). Üniversite Gençlerinin Girişimcilik Özelliklerinde Etkili Olan Faktörler. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 (5), 59-73. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/mjss/issue/40508/485491. CANBAZ, M., ÇANKIR, B., ÇEVİK, E. (2013). İşletme ve Muhasebe Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerinin Belirlenmesinde Bölgesel Farklılık Etkisi, Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 1(3), 229-248. GÜMÜL, F, ÇALIK, A, KURT, H. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini İncelemeye Yönelik Bir Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (2), 91-107. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/akusosbil/issue/34128/377512 GÜREŞÇİ, E. (2014). Girişimcilik Eğilimi Üzerine Bir Araştırma: İspir Hamza Polat MYO Örneği, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 9(1), Journal of Entrepreneurship and Development. KILIÇ S. (2016). Cronbach’ın Alfa Güvenirlik Katsayısı, Journal of Mood Disorders (JMOOD), 6(1):47-48. KORKMAZ O. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi Örneği, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi, XIV( II) 209-226. MAYA, Ç, İ, UZAMAN E, IŞIK, H. (2012). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Düzeylerini Farklı Kaynaklardan Algıladıkları Sosyal Desteğin Yordaması, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi (7:1) Journal of Entrepreneurship and Development. ÖNER, B, KAHYAOĞLU, M, ÇELENLİ BAŞARAN, A. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Çarşamba Ticaret Borsası MYO Örneği. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (57), 178-189. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/abuhsbd/issue/32967/366355. SARITAŞ, A., DURAN, G.(2017). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Tespitine İlişkin Bir Araştırma, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 147-165. TOPAL, B., ŞAHİN, H. (2017). Ön Lisans Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma: Dumlupınar Üniversitesi Örneği, 8. Uluslararası Girişimcilik Kongresi, 14-16 Temmuz, 957-973. TABACHNICK, B. G., & FIDELL, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.), Boston: Allyn and Bacon. TÜRKOĞLU, T., TETİK, S., AÇIKGÖZ, A. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyo-Demografik Özellikleri ile Girişimci Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Araştırılması, Journal of Yasar University, 12/45, 1-13
Year 2019, Volume: 6 Issue: 10, 188 - 201, 22.12.2019

Abstract

References

  • AKPINAR T., KÜÇÜKGÖKSEL, N. Ç. (2015). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Algısı Ve Girişimciliği Engelleyen Sebepler, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 01(1), 13-19. AKSAY, B., İPLİK, E. (2014). Girişimcilik Eğilimi Ölçeğinin (Get 2) Türkiye Bağlamında Değerlendirilmesi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 199-210. BAYRAKTAR, B, KARADENİZ, G. (2016). Üniversite Gençlerinin Girişimcilik Özelliklerinde Etkili Olan Faktörler. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 (5), 59-73. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/mjss/issue/40508/485491. CANBAZ, M., ÇANKIR, B., ÇEVİK, E. (2013). İşletme ve Muhasebe Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerinin Belirlenmesinde Bölgesel Farklılık Etkisi, Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 1(3), 229-248. GÜMÜL, F, ÇALIK, A, KURT, H. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini İncelemeye Yönelik Bir Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (2), 91-107. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/akusosbil/issue/34128/377512 GÜREŞÇİ, E. (2014). Girişimcilik Eğilimi Üzerine Bir Araştırma: İspir Hamza Polat MYO Örneği, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 9(1), Journal of Entrepreneurship and Development. KILIÇ S. (2016). Cronbach’ın Alfa Güvenirlik Katsayısı, Journal of Mood Disorders (JMOOD), 6(1):47-48. KORKMAZ O. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi Örneği, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi, XIV( II) 209-226. MAYA, Ç, İ, UZAMAN E, IŞIK, H. (2012). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Düzeylerini Farklı Kaynaklardan Algıladıkları Sosyal Desteğin Yordaması, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi (7:1) Journal of Entrepreneurship and Development. ÖNER, B, KAHYAOĞLU, M, ÇELENLİ BAŞARAN, A. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Çarşamba Ticaret Borsası MYO Örneği. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (57), 178-189. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/abuhsbd/issue/32967/366355. SARITAŞ, A., DURAN, G.(2017). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Tespitine İlişkin Bir Araştırma, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 147-165. TOPAL, B., ŞAHİN, H. (2017). Ön Lisans Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma: Dumlupınar Üniversitesi Örneği, 8. Uluslararası Girişimcilik Kongresi, 14-16 Temmuz, 957-973. TABACHNICK, B. G., & FIDELL, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.), Boston: Allyn and Bacon. TÜRKOĞLU, T., TETİK, S., AÇIKGÖZ, A. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyo-Demografik Özellikleri ile Girişimci Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Araştırılması, Journal of Yasar University, 12/45, 1-13
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Salim Köksal

Publication Date December 22, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 10

Cite

APA Köksal, S. (2019). MESLEKİ EĞİTİM ALAN ÖN LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK ALGISI: OSMANİYE KORKUT ATA ÜNİVERSİTESİ ÖZELİNDE BİR DEĞERLENDİRME. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(10), 188-201.