It is expected that a teacher with a classroom management will be able to create a positive classroom climate, use time well, motivate students, communicate and classroom rules with students. In this context; the aim of this study is to evaluate the materials that the prospective teachers have prepared to answer the question “What is an effective classroom management?”. The sample of the study is composed of 51 computer and instructional technology education prospective teacher who were were taking the Class Management course of in the fall semester during the 2016-2017 academic year. Prospective teachers are divided into 16 groups consisting of 3-4 persons on the basis of volunteerism. Prospective teachers are asked to answer the question “How should an effective classroom management?” by reflecting the animation and/or video in the last 3 weeks of the classroom management course. The prepared materials were analyzed with the aid of rubrics developed by the researchers. According to the items identified, the materials were evaluated in adequate, partially adequate and inadequate categories. At the end of this study it was determined that the prospective teachers had answered the question partially adequate level
Sınıf yönetimine hakim bir öğretmenden olumlu sınıf iklimini oluşturma, zamanı iyi kullanma, öğrencileri motive etme, iletişime yer verme ve sınıf kurallarını öğrenciler ile birlikte oluşturulması beklenmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının “Etkili bir sınıf yönetimi nasıl olmalıdır? sorusuna cevap vermek için hazırladıkları materyallerin değerlendirilmesidir. Çalışmanın örneklemini 2016-2017 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında Sınıf Yönetimi dersini alan 51 bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adayları 3-4 kişiden oluşan toplam 16 gruba gönüllülük esasına göre ayrılmıştır. Sınıf yönetimi dersinin bitimine son 3 hafta kala öğretmen adaylarından “Etkili bir sınıf yönetimi nasıl olur?” sorusunu animasyon ve/veya videoya yansıtarak cevaplamaları istenmiştir. Hazırlanan materyaller araştırmacılar tarafından geliştirilen rubrik yardımı ile analiz edilmiştir. Belirlenen öğelere göre materyaller yeterli, kısmen yeterli ve yetersiz kategorilerinde değerlendirilmiştir. Çalışma sonunda öğretmen adaylarının soruyu kısmen yeterli düzeyde cevapladıkları belirlenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 7 |