Research Article
BibTex RIS Cite

COVID-19 PANDEMİ GÜNLERİNDE ANNELER NE DÜŞÜNÜR ÇOCUKLAR NE İSTER? ANNE VE ÇOCUKLARININ PANDEMİ ALGISI

Year 2020, Issue: 5 - COVID-19 ÖZEL SAYISI 2, 204 - 220, 31.05.2020

Abstract

2019 yılının sonlarında Çin’de görülen yeni koronavirüs 2020 yılı ile birlikte tüm dünyanın uğraştığı en büyük problem haline gelmiş ve pandemi olarak ilan edilmiştir. Bu süreçte ülkeler özelinde oluşturulan bilim kurulları kararları doğrultusunda eğitim ve sağlık başta olmak üzere; ekonomi, sosyal, kültürel hizmetler ve turizm gibi birçok sektörde çeşitli tedbirler alınmaya çalışılmış ve uygulamaya koyulmuştur. COVID-19 pandemisinin sonlanması ve etkilerinin en aza indirilmesi için de bu tedbirler salgının seyrine göre devam etmektedir. Dolayısıyla COVID-19 pandemisine ilişkin henüz çok az yol alınmıştır ve bu anlamda araştırılması gereken birçok konu bulunmaktadır. Bu nedenle bu araştırmada okul öncesi dönemdeki çocuklar ve annelerinin pandemi ve yeni koronavirüs hakkındaki algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu genel amaç doğrultusunda; amaçlı örneklem türlerinden tipik durum örneklemesi kullanılarak devlet anaokullarında öğrenim gören 14 çocuk ve anneleri olmak üzere; toplamda 28 kişi araştırmanın katılımcılarını oluşturmuştur. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile desenlenen bu araştırmada, katılımcılara koronavirüs süreci ile ilgili yarı yapılandırılmış sorular yöneltilmiştir. Veriler, online gönderilen ses kayıtları ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, evde kalmanın ve dışarı çıkamamanın sebebinin COVID-19 olduğu; hem anne hem de çocuklar tarafından bilindiği tespit edilmiştir. Çocuklar COVİD-19’u hastalık olarak tanımlarken annelerin ise; COVİD-19 hakkında daha kapsamlı bilgiye sahip oldukları görülmüştür. Çocuklar, evdeki zamanlarını daha çok oyun oynayarak ve etkinlikle geçirirken annelerin ise; zamanı daha çok çocuklarla ilgilenerek ve günlük rutin işleri yapmakla geçirdikleri görülmüştür. Okulla ilgili olarak çocukların okullarını özledikleri annelerin ise; pandemi sürecinde okulun öneminin farkına vardıkları ve çocuklar için gerekli olduğu düşüncesine sahip oldukları görülmüştür. Çocuklar pandemi bittiğinde ilk olarak dışarıda oyun oynamak istediklerini, annelerin ise sosyalleşmeye dair rahatça hareket edebilme konusunda isteklerinin olduğu bulunmuştur.

Thanks

Pandemi sürecinde araştırmaya katılım sağlayan tüm anne ve çocuklarına teşekkür ederiz.

References

  • Bailey, J. (2020). Closing Schools To Slow a Pandemic. Educational Next. Retrieved from https://www.educationnext.org/closing-schools-to-slow-a-pandemic-coronavirus-covid-19-public-health/
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları
  • Cauchemez, S., Ferguson, N. M., Wachtel, C., Tegnell, A., Saour, G., Duncan, B., & Nicoll, A. (2009). Closure of schools during an influenza pandemic. The Lancet infectious diseases, 9(8), 473-481.
  • Chowell, G., Echevarría-Zuno, S., Viboud, C., Simonsen, L., Tamerius, J., Miller, M. A., & Borja-Aburto, V. H. (2011). Characterizing the epidemiology of the 2009 influenza A/H1N1 pandemic in Mexico. PLoS medicine, 8(5).
  • Copeland, D. L., Basurto-Davila, fR., Chung, W., Kurian, A., Fishbein, D. B., Szymanowski, P. & Averhoff, F. (2013). Effectiveness of a school district closure for pandemic influenza A (H1N1) on acute respiratory illnesses in the community: a natural experiment. Clinical infectious diseases, 56(4), 509-516.
  • COVID-19 (SARS-CoV-2 ENFEKSİYONU) Rehberi’ne https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/depo/rehberler/COVID-19_Rehberi.pdf sayfasından erişim sağlanmıştır.
  • Covid-19 (2020) Novel coronavirus. https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/images/COVID-19-infographic.png.png
  • Earn, D. J., He, D., Loeb, M. B., Fonseca, K., Lee, B. E., & Dushoff, J. (2012). Effects of school closure on incidence of pandemic influenza in Alberta, Canada. Annals of internal medicine, 156(3), 173-181.
  • Ekiz, T., Ilıman, E. ve Dönmez, E. (2020). Bireylerin sağlık anksiyetesi düzeyleri ile COVID-19 salgını kontrol algısının karşılaştırılması. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 6 (1),139-154.
  • Germann, T. C., Gao, H., Gambhir, M., Plummer, A., Biggerstaff, M., Reed, C., & Uzicanin, A. (2019). School dismissal as a pandemic influenza response: When, where and for how long?. Epidemics, 28, 100348.
  • Gog, J. R., Ballesteros, S., Viboud, C., Simonsen, L., Bjornstad, O. N., Shaman, J., & Grenfell, B. T. (2014). Spatial transmission of 2009 pandemic influenza in the US. PLoS computational biology, 10(6).
  • Hekler, E.B., Lambert, J., Leventhal, E., Levethal, H., Jahn, E. and Contrada R.J. (2008). Commonsense İllness Beliefs, Adherence Behaviors and Hypertension Control Among African Americans. Journal of Behavioral Medicine, 31, 391-400.
  • Hitchcock Independent School District (2012-2013). Pandemic Flu Plan, 1-20.
  • Manitoba Health (2007). Pandemic Influenza: Preparedness Guidelines for Manitoba School Divisions and Schools (K - 12). Manitoba. Retrieved from https://www.gov.mb.ca/health/documents/pandemic_school.pdf
  • Miles, M. & Huberman, A. (1994).Qualitative dta analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morens, D. M., Folkers, G. K., & Fauci, A. S. (2009). What is a pandemic? The Journal of Infectious Diseases, 200(7), 1018-1021. https://doi.org/10.1086/644537.
  • Nicoll, A. & Coulombier, D. (2009). Europe’s initial experience with pandemic (H1N1) 2009-mitigation and delaying policies and practices. Eurosurveillance, 14(29), 19279.
  • Olisah Kingsley, S., & Mohamed Ismail, Z. (2015).Web Based E-learning System for Pre-school Kids. International Journal of Information System and Engineering. 3 (1), DOI: 10.24924/ijise/2015.11/v3.iss1/219.232
  • Rewar, S., Mirdha, D., & Rewar, P. (2015). Treatment and Prevention of Pandemic H1N1 Influenza. Annals of Global Health, 81(5), 645-653. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.aogh.2015.08.014
  • Sadique, M. Z., Adams, E. J., & Edmunds, W. J. (2008). Estimating the costs of school closure for mitigating an influenza pandemic. BMC public health, 8(1), 135.
  • Shope, T. R., Walker, B. H., Aird, L. D., Southward, L., McCown, J. S., & Martin, J. M. (2017). Pandemic influenza preparedness among child care center directors in 2008 and 2016. Pediatrics, 139(6), 36-90. VanderWeele TJ., Chen Y., Long K., Kim E.S., Trudel-Fitzgerald, C. & Kubzansky LD.(2020). Positive Epidemiology? Epidemiology, 31(2)189-192.
  • World Health Organization [WHO](2020). 2019 Novel Coronavirus (2019‑nCoV):STRATEGIC PREPAREDNESS AND RESPONSE PLAN. Retrieved from https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/srp-04022020.pdf
Year 2020, Issue: 5 - COVID-19 ÖZEL SAYISI 2, 204 - 220, 31.05.2020

Abstract

References

  • Bailey, J. (2020). Closing Schools To Slow a Pandemic. Educational Next. Retrieved from https://www.educationnext.org/closing-schools-to-slow-a-pandemic-coronavirus-covid-19-public-health/
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları
  • Cauchemez, S., Ferguson, N. M., Wachtel, C., Tegnell, A., Saour, G., Duncan, B., & Nicoll, A. (2009). Closure of schools during an influenza pandemic. The Lancet infectious diseases, 9(8), 473-481.
  • Chowell, G., Echevarría-Zuno, S., Viboud, C., Simonsen, L., Tamerius, J., Miller, M. A., & Borja-Aburto, V. H. (2011). Characterizing the epidemiology of the 2009 influenza A/H1N1 pandemic in Mexico. PLoS medicine, 8(5).
  • Copeland, D. L., Basurto-Davila, fR., Chung, W., Kurian, A., Fishbein, D. B., Szymanowski, P. & Averhoff, F. (2013). Effectiveness of a school district closure for pandemic influenza A (H1N1) on acute respiratory illnesses in the community: a natural experiment. Clinical infectious diseases, 56(4), 509-516.
  • COVID-19 (SARS-CoV-2 ENFEKSİYONU) Rehberi’ne https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/depo/rehberler/COVID-19_Rehberi.pdf sayfasından erişim sağlanmıştır.
  • Covid-19 (2020) Novel coronavirus. https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/images/COVID-19-infographic.png.png
  • Earn, D. J., He, D., Loeb, M. B., Fonseca, K., Lee, B. E., & Dushoff, J. (2012). Effects of school closure on incidence of pandemic influenza in Alberta, Canada. Annals of internal medicine, 156(3), 173-181.
  • Ekiz, T., Ilıman, E. ve Dönmez, E. (2020). Bireylerin sağlık anksiyetesi düzeyleri ile COVID-19 salgını kontrol algısının karşılaştırılması. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 6 (1),139-154.
  • Germann, T. C., Gao, H., Gambhir, M., Plummer, A., Biggerstaff, M., Reed, C., & Uzicanin, A. (2019). School dismissal as a pandemic influenza response: When, where and for how long?. Epidemics, 28, 100348.
  • Gog, J. R., Ballesteros, S., Viboud, C., Simonsen, L., Bjornstad, O. N., Shaman, J., & Grenfell, B. T. (2014). Spatial transmission of 2009 pandemic influenza in the US. PLoS computational biology, 10(6).
  • Hekler, E.B., Lambert, J., Leventhal, E., Levethal, H., Jahn, E. and Contrada R.J. (2008). Commonsense İllness Beliefs, Adherence Behaviors and Hypertension Control Among African Americans. Journal of Behavioral Medicine, 31, 391-400.
  • Hitchcock Independent School District (2012-2013). Pandemic Flu Plan, 1-20.
  • Manitoba Health (2007). Pandemic Influenza: Preparedness Guidelines for Manitoba School Divisions and Schools (K - 12). Manitoba. Retrieved from https://www.gov.mb.ca/health/documents/pandemic_school.pdf
  • Miles, M. & Huberman, A. (1994).Qualitative dta analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morens, D. M., Folkers, G. K., & Fauci, A. S. (2009). What is a pandemic? The Journal of Infectious Diseases, 200(7), 1018-1021. https://doi.org/10.1086/644537.
  • Nicoll, A. & Coulombier, D. (2009). Europe’s initial experience with pandemic (H1N1) 2009-mitigation and delaying policies and practices. Eurosurveillance, 14(29), 19279.
  • Olisah Kingsley, S., & Mohamed Ismail, Z. (2015).Web Based E-learning System for Pre-school Kids. International Journal of Information System and Engineering. 3 (1), DOI: 10.24924/ijise/2015.11/v3.iss1/219.232
  • Rewar, S., Mirdha, D., & Rewar, P. (2015). Treatment and Prevention of Pandemic H1N1 Influenza. Annals of Global Health, 81(5), 645-653. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.aogh.2015.08.014
  • Sadique, M. Z., Adams, E. J., & Edmunds, W. J. (2008). Estimating the costs of school closure for mitigating an influenza pandemic. BMC public health, 8(1), 135.
  • Shope, T. R., Walker, B. H., Aird, L. D., Southward, L., McCown, J. S., & Martin, J. M. (2017). Pandemic influenza preparedness among child care center directors in 2008 and 2016. Pediatrics, 139(6), 36-90. VanderWeele TJ., Chen Y., Long K., Kim E.S., Trudel-Fitzgerald, C. & Kubzansky LD.(2020). Positive Epidemiology? Epidemiology, 31(2)189-192.
  • World Health Organization [WHO](2020). 2019 Novel Coronavirus (2019‑nCoV):STRATEGIC PREPAREDNESS AND RESPONSE PLAN. Retrieved from https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/srp-04022020.pdf
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Esra Demir Öztürk 0000-0003-4996-0355

Gülşah Kuru 0000-0003-2428-9972

Canan Demir Yıldız 0000-0002-5905-9344

Publication Date May 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 5 - COVID-19 ÖZEL SAYISI 2

Cite

APA Demir Öztürk, E., Kuru, G., & Demir Yıldız, C. (2020). COVID-19 PANDEMİ GÜNLERİNDE ANNELER NE DÜŞÜNÜR ÇOCUKLAR NE İSTER? ANNE VE ÇOCUKLARININ PANDEMİ ALGISI. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 204-220.