Kur’an insanı halife, emaneti yüklenen varlık, eşref-i mahlukât olarak nitelendirir. İnsanın emaneti yüklenmiş bir varlık olması onun yeryüzündeki varlığının sebebini açıklar. Her yöne gelişme kabiliyetiyle yaratılan insan takva ve fücur boyutunda gel-gitlere aşinadır. Kur’an insana hayatta amacının ne olduğunu; nasıl olması gerektiğini; sonunda başarılı olup olmadığını nasıl bileceğini ilkeler halinde bildirmiştir.
Kur’an bunu farklı surelerde şöyle ifade etmiştir: “Biz ona hayır ve şer olmak üzere iki yol gösterdik.” (Beled, 90/10)“Şüphesiz biz ona (doğru) yolu gösterdik. İster şükredici olsun ister nankör.” (İnsan, 76/3) İnsanın fıtratında var olan “iyi-kötü” zıt kutuplar onun ahlaki davranışlara yönelik tutum ve irade ortaya koymasını bir şekilde mümkün kılan yönüdür.
İnsan çocukluk, gençlik, yaşlılık ve ölüm gibi hayatın değişik hallerini yaşar. İnsan için en büyük nasihat olan ölümden kaçış yoktur: “Nerede olursanız olun, sağlam ve tahkim edilmiş kaleler içinde bulunsanız bile ölüm size ulaşacaktır…”(Nisa, 4/78) âyetiyle dikkat çekilen ölüm hakkında Hz Muhammed (s.a.v) insanlara “Lezzetleri yok edeni yani ölümü çok hatırlayın.” tavsiyesinde bulunmuştur.
Bilimsel bilinçle erişilen ve bir farkındalık oluşturan birçok ilahi emir insanın fıtratında var olan ahlâkî karakter özellikleriyle birlikte onu inşa ederken manevi bakımdan da onu güçlü kılması beklenir. Çünkü Kur’an’la hayatını anlamlandıran mümin birey dünya ve ahiret mutluluğunu elde etmenin yollarını kendisine gösteren öğütler, hatırlatmalar, özendirmeler, sakındırmalar, emirler ve yasaklar içeren pek çok ayetle muhatap olur. Böylece birey inanç değerlerinden kaynaklanan manevi potansiyelinin farkına varabilmesi umulur. Anılan çerçevede mümin yaşlı bireyler de dinî inançlarını yaşayarak hayatla olan bağlarını koparmadan ruh sağlıklarını koruyabilirler ve bu konuda gerekli desteği almayı hak etmektedirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |