Research Article
BibTex RIS Cite

GELENEKSEL TELEVİZYON MECRASININ YAŞADIĞI DİJİTAL DÖNÜŞÜM VE BUNUN MECRAYA OLAN ETKİLERİ

Year 2021, Volume: 8 Issue: 3, 272 - 291, 31.07.2021

Abstract

Televizyon mecrası ilk ortaya çıktığı günden itibaren kitle iletişim araçları içerisinde en etkili mecralardan biri olmayı başarmıştır. Televizyon hem görsel hem de işitsel nitelikleri ile çok geniş coğrafyalara varan erişimiyle kitleleri etkileyen önemli bir araç olmuştur. Dijital medya sektörü, televizyon, sinema, internet, ticari uygulamalar ve dijital platformlar ile toplumsal yaşamın vazgeçilmez aktörü haline gelmiştir. 2000’lerden sonra tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de yaşanan dijital dönüşümün doğal bir sonucu olarak geleneksel televizyon seyirci kaybı yaşamaya başlamıştır. Bununla beraber internet tabanlı dijital içerik sağlayıcıların ortaya çıkışı dijitalleşmede yeni bir dönemi başlatmıştır. Özellikle yeni kuşaklar geleneksel televizyon yayıncılığı yerine internet tabanlı dijital platformlarını takip etmeyi daha çok tercih etmeye başlamıştır. Dijital dönüşümün ortaya çıkarttığı bu durum televizyon yayıncılığına yeni bir boyu getirmiştir. Bu çalışmada dijital dönüşümün televizyon yayıncılığında ortaya çıkarttığı dijital televizyon yayıncılığının gençlerin televizyon izleme alışkanlıklarına olan etkisi üzerine bir araştırma yapılmıştır. Araştırmanın birinci bölümünde dijital dönüşümün televizyon yayıncılığına olan etkileri hakkında kavramsal bir araştırma yapılmıştır. İkinci bölümde ise dijitalleşme ve televizyon yayıncılığına yönelik yapılan diğer araştırmalar hakkında bir literatür taraması yapılmıştır. Araştırma sonucunda NetFlix en çok kullanılan ödemeli dijital televizyon platformu olurken, YouTube’un en çok tercih edilen ödemesiz platform olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunun bir diğer dikkat çekici özelliği ise özellikle yeni neslin geleneksel televizyon mecrasına harcadığı zamanın azalma trendinde olduğu ve nerdeyse günlük geleneksel televizyon izleme süresinin yeni nesilde sıfıra kadar düştüğü görülmüştür.

References

  • Akcan, S. (2017). Televizyon Yayıncılığının Sosyal TV Aracılığıyla Sosyal Medya ile Etkileşimi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Ala-Fossi, M., Lax, S. (2016). The Short Future Of Public Broadcasting: Replacing Digital Terrestrial Television with Internet Protocol? International Communication Gazette, 78(4), 365-382.
  • Atasoy, A.D. & Oğuz, C.B. (2019) “Netflix Türkiye’nin Sosyal Medya Stratejisinde Kültürel Öge Kullanımının Youtube Hesabı Üzerinden İncelenmesi”, içinde Dijital Çağda Televizyon ve Medya. Ceyhan Kandemir (ed), İstanbul: Der Yayınları.
  • Aydın, O.Ş. (2019) Yeni İzleme Biçimleri ve Netflix İçerikleri: Ritzer’in McDonaldlaşma Tezi Ekseninde Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(63):1167-1172.
  • Çağıl, F., Kara, F. M. (2019). “Dijital Dönüşüm Bağlamında Türkiye'de Dizi Sektörü ve Geleceği”. Arts (1), 8-18.
  • Cha, J. (2013). Do Online Video Platforms Cannibalize Television?: How Viewers Are Moving From Old Screens To New Ones. Journal of Advertising Research, 53(1), 71-82.
  • Chalaby, J. K. (2016). Television and Globalization: The TV Content Global Value Chain. Journal of Communication, 66(1): 35-59.
  • D’Arma, A. (2011). Content Aggregation in the Age of Online Video: An Analysis of the Impact of Internet Distribution on the Television Business. Journal of Media Business Studies, 8(3), 1-17.
  • Diker, C. (2020). “Bir Bölüm Daha. Netflix’teki Seri-İzleme Davranışının Tüketim Kültürü Bağlamında İncelenmesi”. içinde Yeni İzlence Yeni İzlerkitle, E. Sirer (ed), İstanbul: Literatürk Yayınları.
  • Diker, C. (2019). “Az Daha Fazladır: Dijital Seyir Platformlarının Tüketim Kültürü Açısından İzleyicilerin Seyir Alışkanlıklarına Olan Etkisi”. Erciyes İletişim Dergisi, (Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı), 1-20.
  • Duman, H. (2017) Sayısal Yayıncılığın Sağladığı Olanaklar: Etkileşimli Televizyon ve IPTV Uygulamaları. Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3): 243-256.
  • Duman, K. (2019) Siyah Beyaz Yayından Netflix’e: Türkiye’de Televizyonun Kısa Tarihi, İstanbul: Urzeni Yayınları.
  • Durmaz, A. (1999) Dijital Televizyonun Temelleri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Greer, C. F., Ferguson, D. A. (2015). Tablet Computers and Traditional Television (TV) Viewing: Is the Ipad Replacing TV?, Convergence, 21(2), 244-256.
  • İspir, B. (2008) Bilgi Çağında Dijitalleşme ve Yeni Teknolojiye Uyum: Türkiye Dijital Televizyon Yayıncılığı Örneği, Anadolu Üniversitesi Yayımlanmamış Doktora tezi, Eskişehir.
  • Jenner, M. (2017). Binge-Watching: Video-On-Demand, Quality TV and Mainstreaming Fandom. International Journal of Cultural Studies, 20(3), 304-320.
  • Kırık, A.M. (2010) Etkileşimli Televizyon. İstanbul: Anahtar Kitaplar.
  • Korkut, C. (2018). Bir Dijital Televizyon Yayıncılık Platformu Olarak İnternet Protokollü Televizyon (IPTV). Sosyal Bilimler Dergisi, 26: 460-469.
  • Kovacs, G. (2015). An Analysis of Strategies by Netflix in the Television Market. Aarhus, AAR: Department of Business Administration Aarhus University.
  • Koyuncu, E. (2017). TV Yayıncılığı Alanındaki Dijital TV Platformları Sosyal Paylaşım Ağlarını Neden Kullanırlar?, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 315–335.
  • Kuyucu, M. (2015). “Yakınsama Bağlamında Sayısal TV Yayıncılık Türleri Çalışma ve İş Modelleri ve Bu Modelde Ödeme Sistemi” içinde Bilişim Ve, A. Çetinkaya, A.
  • Murat Kırık & Ö.E. Şahin (ed), İstanbul: Falanca Yayınları.
  • Küçük, B. (2015). Televizyon İzleme Pratiklerindeki Dönüşüm: Türkiye’de IPTV ve TİVİBU Örneği. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Lotz, A. D. (2009). What is US Television Now? The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 625(1), 49-59.
  • McCreery, S., Krugman, D. M. (2017). Tablets and TV Advertising: Understanding the Viewing Experience. Journal of Current Issues & Research in Advertising, 38(2), 197-211.
  • Mikos, L. (2016). Digital Media Platforms and the Use of TV content: Binge Watching and Video-on-demand in Germany. Media and Communication, 4(3): 154-161.
  • Nooke, A., Jørgensen, S. S., & Mikos, L. (2015). “Video-on-demand in Deutschland. Angebot und Nutzungsgewohnheiten. TV Diskurs, 19(2): 68-73.
  • Orhan, A. (2018). Sayısal Televizyon Yayıncılığında Fikri Haklar Bağlamında IPTV, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Özen, E. Çelenk, S. (2006). “Sinema Endüstrisinin Ekonomik Yöndeşme Eğilimleri: Hollywood Örneği”. İletişim Araştırmaları, 4(1): 67-96.
  • RTÜK (2018), Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması, Ankara: RTÜK Yayını.
  • Seçmen, E.A. (2019) “Uluslararası Televizyon Yayıncılığında Yeni Yönelimler: Dijital Film ve Dizi Platformu Netflix”, içinde Dijital Çağda Televizyon ve Medya. Ceyhan Kandemir (ed), İstanbul: Der Yayınları.
  • Şeker, T. (2009). Teknoloji ve Televizyon. İstanbul: Literatürk Yayınları.
  • Tanrıöver, H. U. (2012). Türkiye’de Televizyon Yayıncılığı, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Taşdelen, B. ve Kesim, M. (2014). “Etkileşimli Televizyon Geleneksel Televizyona Karşı: Televizyon İzleyicisi Ne İster?”, Selçuk İletişim Dergisi, 8 (3): 268-280.
Year 2021, Volume: 8 Issue: 3, 272 - 291, 31.07.2021

Abstract

References

  • Akcan, S. (2017). Televizyon Yayıncılığının Sosyal TV Aracılığıyla Sosyal Medya ile Etkileşimi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Ala-Fossi, M., Lax, S. (2016). The Short Future Of Public Broadcasting: Replacing Digital Terrestrial Television with Internet Protocol? International Communication Gazette, 78(4), 365-382.
  • Atasoy, A.D. & Oğuz, C.B. (2019) “Netflix Türkiye’nin Sosyal Medya Stratejisinde Kültürel Öge Kullanımının Youtube Hesabı Üzerinden İncelenmesi”, içinde Dijital Çağda Televizyon ve Medya. Ceyhan Kandemir (ed), İstanbul: Der Yayınları.
  • Aydın, O.Ş. (2019) Yeni İzleme Biçimleri ve Netflix İçerikleri: Ritzer’in McDonaldlaşma Tezi Ekseninde Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(63):1167-1172.
  • Çağıl, F., Kara, F. M. (2019). “Dijital Dönüşüm Bağlamında Türkiye'de Dizi Sektörü ve Geleceği”. Arts (1), 8-18.
  • Cha, J. (2013). Do Online Video Platforms Cannibalize Television?: How Viewers Are Moving From Old Screens To New Ones. Journal of Advertising Research, 53(1), 71-82.
  • Chalaby, J. K. (2016). Television and Globalization: The TV Content Global Value Chain. Journal of Communication, 66(1): 35-59.
  • D’Arma, A. (2011). Content Aggregation in the Age of Online Video: An Analysis of the Impact of Internet Distribution on the Television Business. Journal of Media Business Studies, 8(3), 1-17.
  • Diker, C. (2020). “Bir Bölüm Daha. Netflix’teki Seri-İzleme Davranışının Tüketim Kültürü Bağlamında İncelenmesi”. içinde Yeni İzlence Yeni İzlerkitle, E. Sirer (ed), İstanbul: Literatürk Yayınları.
  • Diker, C. (2019). “Az Daha Fazladır: Dijital Seyir Platformlarının Tüketim Kültürü Açısından İzleyicilerin Seyir Alışkanlıklarına Olan Etkisi”. Erciyes İletişim Dergisi, (Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı), 1-20.
  • Duman, H. (2017) Sayısal Yayıncılığın Sağladığı Olanaklar: Etkileşimli Televizyon ve IPTV Uygulamaları. Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3): 243-256.
  • Duman, K. (2019) Siyah Beyaz Yayından Netflix’e: Türkiye’de Televizyonun Kısa Tarihi, İstanbul: Urzeni Yayınları.
  • Durmaz, A. (1999) Dijital Televizyonun Temelleri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Greer, C. F., Ferguson, D. A. (2015). Tablet Computers and Traditional Television (TV) Viewing: Is the Ipad Replacing TV?, Convergence, 21(2), 244-256.
  • İspir, B. (2008) Bilgi Çağında Dijitalleşme ve Yeni Teknolojiye Uyum: Türkiye Dijital Televizyon Yayıncılığı Örneği, Anadolu Üniversitesi Yayımlanmamış Doktora tezi, Eskişehir.
  • Jenner, M. (2017). Binge-Watching: Video-On-Demand, Quality TV and Mainstreaming Fandom. International Journal of Cultural Studies, 20(3), 304-320.
  • Kırık, A.M. (2010) Etkileşimli Televizyon. İstanbul: Anahtar Kitaplar.
  • Korkut, C. (2018). Bir Dijital Televizyon Yayıncılık Platformu Olarak İnternet Protokollü Televizyon (IPTV). Sosyal Bilimler Dergisi, 26: 460-469.
  • Kovacs, G. (2015). An Analysis of Strategies by Netflix in the Television Market. Aarhus, AAR: Department of Business Administration Aarhus University.
  • Koyuncu, E. (2017). TV Yayıncılığı Alanındaki Dijital TV Platformları Sosyal Paylaşım Ağlarını Neden Kullanırlar?, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 315–335.
  • Kuyucu, M. (2015). “Yakınsama Bağlamında Sayısal TV Yayıncılık Türleri Çalışma ve İş Modelleri ve Bu Modelde Ödeme Sistemi” içinde Bilişim Ve, A. Çetinkaya, A.
  • Murat Kırık & Ö.E. Şahin (ed), İstanbul: Falanca Yayınları.
  • Küçük, B. (2015). Televizyon İzleme Pratiklerindeki Dönüşüm: Türkiye’de IPTV ve TİVİBU Örneği. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Lotz, A. D. (2009). What is US Television Now? The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 625(1), 49-59.
  • McCreery, S., Krugman, D. M. (2017). Tablets and TV Advertising: Understanding the Viewing Experience. Journal of Current Issues & Research in Advertising, 38(2), 197-211.
  • Mikos, L. (2016). Digital Media Platforms and the Use of TV content: Binge Watching and Video-on-demand in Germany. Media and Communication, 4(3): 154-161.
  • Nooke, A., Jørgensen, S. S., & Mikos, L. (2015). “Video-on-demand in Deutschland. Angebot und Nutzungsgewohnheiten. TV Diskurs, 19(2): 68-73.
  • Orhan, A. (2018). Sayısal Televizyon Yayıncılığında Fikri Haklar Bağlamında IPTV, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Özen, E. Çelenk, S. (2006). “Sinema Endüstrisinin Ekonomik Yöndeşme Eğilimleri: Hollywood Örneği”. İletişim Araştırmaları, 4(1): 67-96.
  • RTÜK (2018), Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması, Ankara: RTÜK Yayını.
  • Seçmen, E.A. (2019) “Uluslararası Televizyon Yayıncılığında Yeni Yönelimler: Dijital Film ve Dizi Platformu Netflix”, içinde Dijital Çağda Televizyon ve Medya. Ceyhan Kandemir (ed), İstanbul: Der Yayınları.
  • Şeker, T. (2009). Teknoloji ve Televizyon. İstanbul: Literatürk Yayınları.
  • Tanrıöver, H. U. (2012). Türkiye’de Televizyon Yayıncılığı, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Taşdelen, B. ve Kesim, M. (2014). “Etkileşimli Televizyon Geleneksel Televizyona Karşı: Televizyon İzleyicisi Ne İster?”, Selçuk İletişim Dergisi, 8 (3): 268-280.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Mihalis Kuyucu

Publication Date July 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Kuyucu, M. (2021). GELENEKSEL TELEVİZYON MECRASININ YAŞADIĞI DİJİTAL DÖNÜŞÜM VE BUNUN MECRAYA OLAN ETKİLERİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 8(3), 272-291.