Research Article
BibTex RIS Cite

EXAMINATION OF UNIVERSITY STUDENTS' LOVINGKINDNESS AND COMPASSION VALUES IN TERMS OF VARIOUS VARIABLES

Year 2023, Volume: 10 Issue: 4, 1138 - 1152, 18.10.2023

Abstract

References

  • Akın, Ş. H. (2018). Merhamet kavramı ve Schopenhauer’in merhamet yaklaşımının değerlendirilerek farklı düşünürlerin görüşleriyle karşılaştırılması. Türkiye Biyoetik Dergisi, 5(3), 126-131.
  • Aktaş, Z. & Bozdoğan, A. E. (2016). Fen bilimleri dersi “İnsan ve Çevre” ünitesiyle bütünleştirilmiş etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin merhamet değerini kazanmalarına etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 14(32), 39-57.
  • Avşaroğlu, S. (2019). Merhamet eğitimi programının üniversite öğrencilerinin merhametli olma düzeylerine etkisi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 2484-2500.
  • Bayırlı, H. (2020). Merhamet değeri: Sınıf öğretmenlerinin görüşleri ve etkinlik örnekleri. Cumhuriyet Uluslararası Dergisi, 9(2), 468-493. http://dx.doi.org/10.30703/cije.619866
  • Bayrak, B. & Akdemir, A. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin bakış açısından etik değer olarak merhamet kavramı. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(1), 370-383.
  • Borich, G. (2017). Effective teaching methods: Research-based practice. Pearson.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cho, H., Noh, S., Park, S., Ryu, S., Misan, V., & Lee, J. S. (2018). The development and validation of the Lovingkindness-Compassion Scale. Personality and Individual Differences, 124, 141-144. Doi: 10.1016/j.paid.2017.12.019
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2023). How to design and evaluate research in education. McGraw Hill.
  • Gilbert, P. (2009). Introducing compassion-focused therapy. Advances in Psychiatric Treatment, 15, 199-208.
  • Gündoğan, S. (2022). Din felsefesi açısından doğa ile bütünleşmek: doğa ve ekolojik bilincin oluşumuna dair bir inceleme, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 52, 9-32.
  • Gündoğan, S. & Kartal, B. (2022). Dinî ve psikolojik açıdan ahlâki bir değer örneği olarak emanet, Ö. Tutal & B. Kartal (Ed.), Farklı Disiplinlerin Perspektifinden Değerler içinde (s. 19-34). Sonçağ Akademi.
  • Hacıkeleşoğlu, H., & Kartopu, S. (2017). Merhamet ve dindarlık: Üniversite öğrencileri üzerine ampirik bir araştırma. The Jorunal of Academic Social Science Studies, 59, 203-227.
  • Hökelekli, H. (2013). Ailede, okulda, toplumda değerler psikolojisi ve eğitimi. Timaş Yayınları.
  • Huck, S. W. (2012). Reading statistics and research. Pearson.
  • İlter, İ. (2020). Değerin tanımı ve değer sınıflandırmaları. G. Izgar & B. Dilmaç (Ed.), Değer eğitimi: Kavram, ilke ve yaklaşımlar, içinde (s. 33-64). Pegem Akademi.
  • Kartal, S. (2022). 21. yüzyılda çocuk gelişimi ve değerler, Ö. Tutal & B. Kartal (Ed.), Farklı Disiplinlerin Perspektifinden Değerler içinde (s. 97-108). Sonçağ Akademi.
  • Kıral, B. & Başdağ, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin merhamet eğitimine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 80-96. Doi: 10.24315/trkefd.366689
  • Kızılkaya, G. & Sak, R. (2023). Farklı kademelerde görev yapan öğretmenler ile okul öncesi öğretmenlerinin merhamet düzeylerinin karşılaştırılması. 10. Çukurova Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, (s. 760-774). Adana, Türkiye.
  • Mameghani, S. S., Taşan, D., & Saylan, E. (2020). Üniversite öğrencilerinin öz-şefkat, hasbilik ve affetme düzeylerinin incelenmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimleri Dergisi, 12(2), 220-244.
  • Nas, E. & Sak, R. (2020). Merhamet ve merhamet odaklı terapi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 64-84.
  • Noh, S. & Cho, H. (2020). Psychological and physiological effects of the mindful lovingkindness compassion program on highly self-critical university students in South Korea. Frontiers in Psychology, 11, 585743. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.585743
  • Özcan, Z. (2020). Merhamet psikolojisi: Zihinsel imgeler ışığında merhamet. Çamlıca Yayınları.
  • Sarıçam, H., & Erdemir, N. (2019). Şefkat-Merhamet Ölçeği’nin ilk psikometrik bulguları. 3. Uluslararası Eğitim ve Değerler Sempozyumu-ISOEVA E-Kitabı (s.152-163). İstanbul, Türkiye. Doi: 10.13140/RG.2.2.18792.01288
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Tarhan, N. (2017). Duyguların psikolojisi ve duygusal zekâ. Timaş Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, Ş. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, İ. & Adıgüzel, A. (2012). Değer eğitiminde karikatür kullanımı: İlköğretim öğretim öğrencilerinin şefkat ve merhamet değer algılarının belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(3), 301-311.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ŞEFKAT VE MERHAMET DEĞERLERİNE SAHİP OLMA DURUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2023, Volume: 10 Issue: 4, 1138 - 1152, 18.10.2023

Abstract

İnsan, sosyal bir varlık olarak yaşamını belirli davranış ve ilişkiler etrafında şekillendirir. Bu günlük yaşam denilen kavram içinde anlam bulur ve bu anlam, bir dizi değerin birleşimi ve yaşantıya katkılarıyla oluşur. Değerler, insanın zihinsel ve duygusal süreçleriyle yakından bağlantılıdır ve yaşamını şekillendiren davranışların temelini oluşturur. Bu çalışma özellikle şefkat ve merhamet değerlerine odaklanmakla birlikte, çalışmada bu değerlerin anlam açısından birbirine yakınlığı vurgulanmıştır. Günlük hayatta insanlar sıklıkla bu iki kavramı birbirinin yerine kullanabilmektedir. Bu iki kavram, farklı disiplinler tarafından ele alınan karmaşık kavramlardır. Çalışmada Üniversite öğrencilerinin şefkat ve merhamet değerleri, çeşitli demografik faktörlerle ilişkilendirilerek incelenmiştir. Bu bağlamda cinsiyet, yaş, fakülte/yüksekokul, başarı durumu gibi değişkenler değerlendirilmiştir. Bu çalışma, Hakkari Üniversitesi öğrencileri üzerinde yapılmış olup, öğrencilerin şefkat ve merhamet değerlerinin farklı demografik değişkenlerle ilişkisini incelemiştir. Çalışmada betimsel tarama metodu kullanılmıştır. Katılımcı öğrencilerin araştırma kapsamındaki değerlere sahip olma düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Çalışmada kadın öğrencilerin erkek öğrencilere kıyasla daha yüksek düzeyde bir şefkat ve merhamete sahip olma durumları söz konusudur. Cinsiyetin yanı sıra yaş, başarı durumu ve birlikte yaşama değişkenlerinin de öğrencilerin şefkat ve merhamet değerlerine sahip olma düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akın, Ş. H. (2018). Merhamet kavramı ve Schopenhauer’in merhamet yaklaşımının değerlendirilerek farklı düşünürlerin görüşleriyle karşılaştırılması. Türkiye Biyoetik Dergisi, 5(3), 126-131.
  • Aktaş, Z. & Bozdoğan, A. E. (2016). Fen bilimleri dersi “İnsan ve Çevre” ünitesiyle bütünleştirilmiş etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin merhamet değerini kazanmalarına etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 14(32), 39-57.
  • Avşaroğlu, S. (2019). Merhamet eğitimi programının üniversite öğrencilerinin merhametli olma düzeylerine etkisi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 2484-2500.
  • Bayırlı, H. (2020). Merhamet değeri: Sınıf öğretmenlerinin görüşleri ve etkinlik örnekleri. Cumhuriyet Uluslararası Dergisi, 9(2), 468-493. http://dx.doi.org/10.30703/cije.619866
  • Bayrak, B. & Akdemir, A. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin bakış açısından etik değer olarak merhamet kavramı. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(1), 370-383.
  • Borich, G. (2017). Effective teaching methods: Research-based practice. Pearson.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cho, H., Noh, S., Park, S., Ryu, S., Misan, V., & Lee, J. S. (2018). The development and validation of the Lovingkindness-Compassion Scale. Personality and Individual Differences, 124, 141-144. Doi: 10.1016/j.paid.2017.12.019
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2023). How to design and evaluate research in education. McGraw Hill.
  • Gilbert, P. (2009). Introducing compassion-focused therapy. Advances in Psychiatric Treatment, 15, 199-208.
  • Gündoğan, S. (2022). Din felsefesi açısından doğa ile bütünleşmek: doğa ve ekolojik bilincin oluşumuna dair bir inceleme, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 52, 9-32.
  • Gündoğan, S. & Kartal, B. (2022). Dinî ve psikolojik açıdan ahlâki bir değer örneği olarak emanet, Ö. Tutal & B. Kartal (Ed.), Farklı Disiplinlerin Perspektifinden Değerler içinde (s. 19-34). Sonçağ Akademi.
  • Hacıkeleşoğlu, H., & Kartopu, S. (2017). Merhamet ve dindarlık: Üniversite öğrencileri üzerine ampirik bir araştırma. The Jorunal of Academic Social Science Studies, 59, 203-227.
  • Hökelekli, H. (2013). Ailede, okulda, toplumda değerler psikolojisi ve eğitimi. Timaş Yayınları.
  • Huck, S. W. (2012). Reading statistics and research. Pearson.
  • İlter, İ. (2020). Değerin tanımı ve değer sınıflandırmaları. G. Izgar & B. Dilmaç (Ed.), Değer eğitimi: Kavram, ilke ve yaklaşımlar, içinde (s. 33-64). Pegem Akademi.
  • Kartal, S. (2022). 21. yüzyılda çocuk gelişimi ve değerler, Ö. Tutal & B. Kartal (Ed.), Farklı Disiplinlerin Perspektifinden Değerler içinde (s. 97-108). Sonçağ Akademi.
  • Kıral, B. & Başdağ, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin merhamet eğitimine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 80-96. Doi: 10.24315/trkefd.366689
  • Kızılkaya, G. & Sak, R. (2023). Farklı kademelerde görev yapan öğretmenler ile okul öncesi öğretmenlerinin merhamet düzeylerinin karşılaştırılması. 10. Çukurova Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, (s. 760-774). Adana, Türkiye.
  • Mameghani, S. S., Taşan, D., & Saylan, E. (2020). Üniversite öğrencilerinin öz-şefkat, hasbilik ve affetme düzeylerinin incelenmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimleri Dergisi, 12(2), 220-244.
  • Nas, E. & Sak, R. (2020). Merhamet ve merhamet odaklı terapi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 64-84.
  • Noh, S. & Cho, H. (2020). Psychological and physiological effects of the mindful lovingkindness compassion program on highly self-critical university students in South Korea. Frontiers in Psychology, 11, 585743. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.585743
  • Özcan, Z. (2020). Merhamet psikolojisi: Zihinsel imgeler ışığında merhamet. Çamlıca Yayınları.
  • Sarıçam, H., & Erdemir, N. (2019). Şefkat-Merhamet Ölçeği’nin ilk psikometrik bulguları. 3. Uluslararası Eğitim ve Değerler Sempozyumu-ISOEVA E-Kitabı (s.152-163). İstanbul, Türkiye. Doi: 10.13140/RG.2.2.18792.01288
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Tarhan, N. (2017). Duyguların psikolojisi ve duygusal zekâ. Timaş Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, Ş. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, İ. & Adıgüzel, A. (2012). Değer eğitiminde karikatür kullanımı: İlköğretim öğretim öğrencilerinin şefkat ve merhamet değer algılarının belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(3), 301-311.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychology of Religion
Journal Section Research Article
Authors

Bilal Kartal 0000-0001-9537-3835

Özgür Tutal 0000-0001-5211-7030

Büşra Kansizoglu 0009-0003-8881-1800

Publication Date October 18, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 4

Cite

APA Kartal, B., Tutal, Ö., & Kansizoglu, B. (2023). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ŞEFKAT VE MERHAMET DEĞERLERİNE SAHİP OLMA DURUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 10(4), 1138-1152.