Bilgi ve iletişim teknolojilerinin hızla geliştiği günümüz dünyasında kültürel ve ekonomik ilişkiler de gelişime ve değişime uğramıştır. Dijital ilerleme bireylerin kültürel alışkanlıklarını değiştirmekle kalmamış çeşitli ekonomik iş kollarının oluşmasına da yol açmıştır. Günümüzde bireyler zamanlarının büyük bölümünü dijital medya platformlarında harcamaktadır. Bunu yaparken de yalnızca tüketici değil aynı zamanda üretici konumundadırlar. Bu uygulamalar zaman içinde üretüketiciler için ekonomik kazanç seçeneği olarak da kullanılmaya başlamıştır. Dolayısıyla üretim ve tüketim biçim değiştirmiştir. Çeşitli aracı platformlar ile bireyler farklı meslek kollarında topluma ulaşmaktadır. Bu gelişim geleneksel iş modellerinin yanında çeşitli dijital iş modellerini oluşturmuştur. Dolayısıyla emek biçimleri değişime uğramıştır. Bu çalışma çeşitli meslek gruplarına ait bireylerin aracı platformlar sayesinde mesleklerini icra ederken bir yandan da varlıklarını devam ettirebilmek için bu platformlarda itibar sahibi olmaları gerektiğini ve sonunda dijital kapitalizme yenik düştüklerini sorun haline getirmiştir. Çalışmada Armut, Hiwell ve Cambly aracı platformları sınırlandırması ile yeni dijital iş modellerinin hangi biçimlerde kullanıldığı dijital emek üzerinden incelenecektir. Çalışmada, dijital kültürün kullanıcılarının hangi ekonomik yapıyı desteklediği araştırılacaktır. Bunu yaparken Marx’ın emek kavramından yola çıkılarak emeğin dönüşen niteliği açıklayıcı analiz yöntemi ile incelenecektir.
In today's world where information and communication technologies are developing rapidly, cultural and economic relations have also undergone development and change. Digital progress has not only changed the cultural habits of individuals but also led to the formation of various economic business lines. Today, individuals spend most of their time on digital media platforms. In doing so, they are not only consumers but also producers. These applications have also started to be used as an economic gain option for producers over time. Hence production and consumption have changed their forms. With various intermediary platforms, individuals reach the society in different professions. This development has created various digital business models in addition to traditional business models. Hence forms of labour have changed. This study has made it a problem that while individuals belonging to various professional groups perform their professions through intermediary platforms, they need to have a reputation on these platforms in order to continue their existence and eventually succumb to digital capitalism. The study will examine the forms in which new digital business models are used through digital labour with the limitation of Armut, Hiwell and Cambly intermediary platforms. The study will investigate which economic structure the users of digital culture support. In doing so, based on Marx's concept of labour, the transforming nature of labour will be examined with the explanatory analysis method.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Media Technologies, New Media |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2024 |
Submission Date | November 1, 2023 |
Acceptance Date | January 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |