Suriye’de yaşanan iç savaş sonrası sivil halk göç etmek zorunda kalmış ve Türkiye son yüz yılın en büyük göçlerinden birine tanık olmuştur. Yaşanan göç sonrası hem sosyal hem ekonomik açıdan önemli ölçüde etkilenen Türkiye; “Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu” kapsamında geçici koruma altındaki Suriyelilere eğitim, istihdam, sağlık ve sosyal hizmetleri sağlamak amacıyla çalışmalar yürütürken Avrupa Birliği (AB) Türkiye’deki Mültecilere yönelik Mali Yardım Programı (FRIT Programı) oluşturmuş ve fon kaynaklarını projeler karşılığında kurumlara aktarmıştır.
Eğitim, sağlık alt yapı v.b bir çok alanda hazırlanan bu projeler ülkemizin farklı kurum ve kuruluşları tarafından uygulanmaktadır. Her bir projenin amacı hedefleri ve bu hedef doğrultusunda ulaşmak istediği hedef kitlesi farklıdır. Projeler kendi hedef kitlesini bilgilendirmek adına halkla ilişkiler, iletişimfaaliyetleri uygulamaktadır. Söz konusu faaliyetlerin etkin bir şekilde yürütülerek uygulanması hedef kitlenin bilgilendirilmesini, farkındalık sağlamasını ve projelerden sağlanacak yararı arttırırken yaşanacak sorunlar ise azaltacaktır.
Bu araştırmada FRIT program fonları ile uygulanan projelerin, halkla ilişkiler, tanıtım ve iletişim çalışmalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerilerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Söz konusu sorunlar ve öneriler ise FRIT fonlu projelerde en az beş yıl süresince görev almış iletişim ve tanıtım uzmanlarının görüşleri çerçevesinde tartışılmıştır. Bu kapsamda görüşler temel sorunlar, planlama sorunları ve uygulama sorunları başlıklı üç alt tema altında betimlenmiştir.
Katılımcıların görüşleri çerçevesinde, Türk toplumunun Suriyeli mültecilere yönelik hassasiyetleri ile farklı siyasi yaklaşımların ve projeleri uygulayan kurumların iletişimin önemi konusunda farkındalık eksikliklerinin tanıtım çalışmalarını olumsuz etkilediği, projelerin verimliliğini azalttığı belirlenmiştir.
İletişim Avrupa Birliği Türkiye'deki Mülteciler İçin Mali Yardım Programı (FRIT PROGRAMI) İletişim Uzmanları
After the civil war in Syria, the civilians were forced to migrate from their own territory and Türkiye has faced with one of the greatest migrations of the last century. After this migration, Türkiye, which has been deeply affected both socially and economically, has led some works to provide education, accommodation, health and social services with the Syrians, who are under the temporary protection in accordance with the international law “ the law of foreigners and international protection”, and European Union has set (FRIT program) the financial support program for the immigrants in Türkiye, and it has transferred the fund resource to the institutions by projects.
Projects, which are prepared for education, health, infrastructure, etc. are executed by different public institutions and bodies. Each project has got a different purpose and target audiences. Projects used communication tools, public relations, and advertising activities to inform their target audiences. Effective execution and implementation of these activities will inform the target audience, raise awareness, increase the benefit from the projects and reduce the problems that might be experienced.
In this study, problems, and possible solutions, that have been encountered with the public relations, and advertising activities of FRIT funded projects, have been discussed with the communication experts, who worked for the projects and have minimum 5 years of experiences. In this content arguments are summarized under three sub-categories: basic problems, planning problems and execution problems.
It is put forward and showed resolution in this study that it will be an asset for the literature within the terms of participants’ opinions, Turkish society’s sensibility for Syrian refugees and different political approaches have negatively affected the public relations and advertising activities of the projects. Public institutes and bodies who are executing the projects had lack of awareness with mentioned negative effect caused a decrease in the efficiency of the communication studies of the projects.
Public Relations and Promotion Strategic Communication European Union The EU Facility for Refugees in Turkey (The FRiT Programme) Project Communication Experts.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2024 |
Submission Date | April 2, 2024 |
Acceptance Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 2 |