Köy, mahalli idarelerin en küçük ve en eski birimidir. Köy idaresinin birçok görev ve sorumluluğu bulunmasına rağmen çeşitli köy hizmetlerinin köy idaresi dışındaki bazı birimler tarafından yapıldığı görülmektedir. Bu birimlere merkezi idarenin taşra teşkilatları, il özel idaresi ve köylere hizmet götürme birlikleri örnek verilebilir. Köylere genel bütçe vergi gelirlerinden pay ayrılmamaktadır. Dolayısıyla tüzel kişiliği, bütçesi ve personeli bakımından hukuki güvence sağlanan köylerin gelir kaynakları yetersizdir. Ayrıca köy gelirlerinin başlıcalarından imece, nakdi karşılık içermemesi ve salma vergisi, belirgin olmama yönünden eleştirilebilir. Köy gelirleri dâhil birçok yönden bakıldığında köylere ilişkin mevzuatın değiştirilmesi gereklidir. Denetim, kamu yönetimi sürecinde önemli bir yerdedir. Denetim, yönetimin etkili ve işlevsel olmasına hizmet eder. Köyün denetimi de köy hizmetlerinin hukuka uygun ve verimli yürütülmesinde önemlidir. Köyün denetimi 6085 sayılı Sayıştay Kanunu’nda ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nda düzenlenmemiştir. Köy idaresi Anayasa’nın 127’inci maddesinde düzenlenen idari vesayete tabidir. Belediye üzerindeki vesayet denetimine kıyasla daha geniş olan bu denetimin bazı sınırları bulunmaktadır. Köy gelirlerinin işleyişinin değiştirilmesi, bütçe sürecinin gözden geçirilerek değiştirilmesi ve köyün Sayıştay denetimine tabi tutularak hesaplarına ait denetiminin, idari denetiminden ayrılması denetimde etkinliği artırabilir. Bu çalışmada köyün idari teşkilatta yeri, bütçe süreci ve köyün denetimi incelenmiş ve köy gelirleri eleştirel bakış açısıyla irdelenerek köy hizmetlerinin hızlı, etkin ve verimli yürütülmesine yönelik değerlendirmelerde bulunulmuştur.
The village is smallest and oldest local administration unit. Although the village administration has many duties and responsibilities, various village services are provided by units like central administration, special provincial administration and village service unions.. Villages aren’t paid from general budget tax incomes. Therefore, villages, which have legal guarantees about their legal entity, budget and personnel, don’t have sufficient income. Also two most important village incomes, voluntary work don’t include cash provisions and release tax is criticized for not being clear. Legislation regarding villages should be changed in many aspects, including village incomes. Audit has an important place in public administration process. Auditing serves to make management effective and functional. The village audit also contributes to legal and efficient execution of village services. The village audit isn’t regulated in Accounts Court Law No.6085 and Public Financial Management and Control Law No.5018. Village administration is subject to administrative tutelage regulated in Constitution Article 127. This audit, which is broader than, tutelage control in municipalities has some limits. Reorganization of village incomes, budget process and Accounts Court’s audit in villages can increase efficiency. With this audit, village's accounting audit is separated from its administrative audit. In this study, the village’s place in administrative organization, budget process and village audit were examined, the village incomes were examined critically and evaluations were made regarding fast, effective and efficient village services’ execution.
Village Law Voluntary Work Release Budget Audit Accounts Court
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Kamu Ekonomisi, Kamu Yönetimi, Politika ve Yönetim (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 7 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2 |