TÜRKİYE’DEKİ YERLİ VE YABANCI İLAÇ FİRMALARININ KURUMSAL WEB SİTELERİNİN DİYALOJİK İLETİŞİM AÇISINDAN İNCELENMESİ
Yıl 2024,
Cilt: 7 Sayı: 12, 23 - 41, 31.08.2024
Funda Yalım
,
Beyza Şengül
Öz
Diyalojik iletişim ile kurumlar hedef kitlelerine yönelik uzun süreli ve karşılıklı yarara dayalı kalıcı ilişkileri, uzlaşmayı ve etkileşimi hedeflemekte ve bunlara ulaşabilmek için de çeşitli iletişim araç ve yöntemlerinden faydalanmaktadır. Kurumsal web siteleri hedef kitleler ile iletişim ve ilişkilerin yönetilmesinde etkili bir araç olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu araştırmanın ana amacı Türkiye’de ilaç sektöründe faaliyet gösteren yerli ve yabancı firmaların kurumsal web sitelerini diyalojik iletişim açısından incelemektir. Çalışmada nitel araştırma deseni tercih edilmiş ve örneklem kapsamında yer alan firmaların kurumsal web siteleri Kent ve Taylor (1998) tarafından ortaya konan diyalojik kriterler kapsamında içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Arayüz kullanım kolaylığı, bilginin kullanışlılığı, ziyaretçilerin korunması, yeniden ziyaretin sağlanması, diyalojik döngü kriterleri olarak beş kategori kapsamında yapılan analiz sonucunda yabancı ilaç firmalarının kurumsal web sitelerinin diyalojik iletişim düzeyi ile ilgili toplam puanın yerli ilaç firmalarının toplam puanından daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
Kaynakça
- Agyemang, F. G., Boateng, H. & Dzandu, M. D. (2015). Dialogic communication on universities in ghana libraries’ websites. The Electronic Library, 33(4), 684-697. Doi: 10.1108/EL-02-2014-0041
- Bayraktutan, Y. (2003). Bilgi ve uluslararasi ticaret teorileri. İktisadi ve idari bilimler dergisi, 1 (4),175-186.
- Akbulut, E., Sönmez, B. ve Okumuş, M. (2014). Türkiye’de fortune 500 listesinde yer alan kuruluşların web sitelerinin diyalojik iletişim düzeylerine yönelik bir analiz. Atatürk iletişim dergisi, (6), 89-104.
- Arslan, A. (2021). Büyükşehir belediyeleri web sitelerinin covid-19 salgın sürecinde diyalojik iletişim açısından değerlendirilmesi, Erciyes iletişim dergisi, (2), 147-164.
- Azak S. S., Sözen Ş.B. ve Yeğenoğlu, S. (2023). Kurumsal sosyal sorumluluk ve ilaç sektörü, türkiye uygulamaları: geleneksel derleme. Literatür eczacılık bilimleri dergisi, 12(1),82-91.
- Bal, H. (2013). Nitel araştırma yöntem ve teknikleri, 1. Baskı, Bursa: Sentez Yayınları
- Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü dergisi, 5(2), 368-388.
- Baş, A. ve Akturan, U. (2013). Nitel araştırma yöntemleri, 2. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık
- Bortree, D. S. & Seltzer, T. (2009). Dialogic strategies and outcomes: an analysis of environmental advocacy groups’ facebook profiles. Public Relations Review, 35(3), 317-319.Doi: 10.1016/j.pubrev.2009.05.002
- Boztepe, H. (2013). Halkla İlişkilerin Kurum ile Hedef Kitle Arasında İlişki Oluşturma Amacı ve Kurumsal Web Sayfalarının Diyalojik Halkla İlişkiler Aracı Olarak Kullanımı. Akdeniz Üniversitesi iletişim fakültesi dergisi, (20), 86-104.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri, 21. Baskı, Ankara: Pegem Akademi
- Capriotti, P. &Kuklinski, H. P. (2012). Assessing dialogic communication through the ınternet in spanish museums. Public Relations Review, 38(4), 619-626.Doi:10.1016/j.pubrev.2012.05.005
- Çeber, B. ve Polat, A. F. (2021). Diyalojik iletişim teorisi perspektifinden ülkelerin sağlık bakanlıkları web sitelerine yönelik bir değerlendirme. Selçuk İletişim, 14(3), 1398-1432.
- Çetin, M. (2019). Yabancı yatırımların Türkiye’deki ilaç sektörü üzerine etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Durdabak, B. (2018). Türkiye’ deki yerli sermayeli ilaç firmaları ile yabancı sermayeli ilaç firmalarının yönetsel farklılıklarının incelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Genç, Ç. (2019). Özel hastanelerin kurumsal iletişim faaliyetlerinde kurumsal web sitelerinin kullanımı, Selçuk iletişim, 12 (2), 879-913.
- Hinson, R. E., Osabutey, E. L. &Kosiba, J. P. (2020). Exploring the dialogic communication potential of selected african destinations' place websites. Journal of Business Research, 116, 690-698. Doi:10.1016/j.jbusres.2018.03.033
- Ibrahim, M. (2016). Evaluating hotel websites as a marketing communication channel: a dialogic perspective. Information Development, 32(3), 718-727. Doi:10.1177/0266666915570506
- Ingenhoff, D. & Koelling, A. M. (2010). Web sites as a dialogic tool for charitable fundraising npos: a comparative study. International Journal of Strategic Communication, 4(3), 171-188. Doi: 10.1080/1553118X.2010.489499.
- İlaç Endüstrisi İşverenler Sendikası, Türkiye İlaç Sektörü Raporu (IEIS-2022), https://www.ieis.org.tr. Erişim Tarihi: 21.09.2023.
- Kaya, M. ve Filiz, M. (2018). Investigation of the current web sites of city hospitals. Turkish research journal of academic social science, 1(1), 40-45.
- Kent, M. L.&Taylor, M. (1998). Building dialogic relationships through the world wide web, Public Relations Review, 24(3), 321-334. Doi:10.1016/S0363-8111(99)80143-X
- Kent, M. L.&Taylor, M. (2002). Toward a dialogic theory of public relations. Public Relations Review, 28(1), 21-37.Doi:10.1016/S0363-8111(02)00108-X
- Kent, M. L. & Taylor, M. (2021). Fostering dialogic engagement: toward an architecture of social media for social change. social media+ society, 7(1), January-March 2021 Doi:10.1177/2056305120984462
- Kent, M.L., Taylor, M. & White, W.J. (2003). The relationships between web site design and organizational responsiveness to stakeholders, Public Relations Review, (29) 1, 63-77. Doi: 10.1016/S0363-8111(02)00194-7
- Kent, M.L. & Taylor, M. (2011). How intercultural communication theory informs public relations practice in global settings- Public relations in global cultural context”s (3. bölüm). Multiparadigmatic Perspectives, Editör: Bardhan Nilanjana& Weaver J.Kay, New York and London, Routledge- Taylor and Francis Group
- Kim, D., Chun, H., Kwak, Y.& Nam, Y. (2014). The employment of dialogic principles in website, facebook, and twitter platforms of environmental nonprofit organizations. Social Science Computer Review, 32(5), 590-605. Doi:10.1177/0894439314525752
- Ledingham, J. A. ve Bruning, S. D. (2000). Background and current trends in the study of relationship management (Introduction), Public relations as relationship management: a relational approach to the study and practice of public relations, Editör: Ledingham, J. A. & Bruning, S. D., New York and London, Routledge- Taylor and Francis Group
- Onat, F. (2014). Dijital çağda halkla ilişkiler yazarlığı, 1. Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
- Özoran, B. A. (2017). Bir halkla ilişkiler ütopyası: diyalojik halkla ilişkiler. İstanbul Üniversitesi iletişim fakültesi dergisi|, (53), 1-30.
- Paralı, E. Ş. (2023). Ankara ve İstanbul büyükşehir belediyelerinin web siteleri aracılığıyla gerçekleştirdikleri halkla ilişkiler faaliyetlerinin incelenmesi. Akademik hassasiyetler, 10(21), 319-338.
- Pollach, I. (2005). Corporate self‐presentation on the www: strategies for enhancing usability, credibility and utility, Corporate Communications: An International Journal, 10(4), 285-301. Doi: 10.1108/13563280510630098
- T.C. Kalkınma Bakanlığı (2018). Onbirinci Kalkınma Planı 2019-2023 Sağlık Endüstrilerinde Dönüşüm, Özel İhtisas Komisyon Raporu, https://www.sbb.gov.tr. Erişim Tarihi: 21.09.2023.
- T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (TİTCK-2022). 2019-2023 Stratejik Planı (Güncellenmiş versiyon-2022). Erişim Tarihi. 21.09.2023.
- T.C. Ticaret Bakanlığı (2023). İlaç ve Eczacılık Ürünleri Sektörü Sektör Raporları, https://ticaret.gov.tr/data. Erişim Tarihi: 21.09.2023
- Taylor, M., Kent, M. L. ve White, W. J. (2001). How activist organizations are using the internet to build relationships, Public Relations Review, 27(3), 263-284. Doi:10.1016/S0363-8111(01)00086-8
- Tokgöz, E. ve Tanyıldızı, N. İ. (2022). diyalojik halkla ilişkiler açısından belediyelerin web sitelerinin karşılaştırmalı analizi: beş ülke beş başkent örneği. Uluslararası medya ve iletişim araştırmaları hakemli dergisi, 5(1), 71-91.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, 12. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- https://sozluk.gov.tr/erişim:28.08.2023