Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDA LİSANSÜSTÜ EĞİTİMİNİ SÜRDÜREN ÖĞRENCİLERİN YAPAY ZEKÂ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2024, , 1 - 14, 28.03.2024
https://doi.org/10.31455/asya.1406649

Öz

Günümüz teknolojisindeki gelişmeler insan yaşamını neredeyse tüm alanlarda etkileyen önemli bir aşamaya erişmiştir. Yapay zekâ, makine öğrenmesi, otomasyon teknolojileri gibi kavramlar insan hayatında önemini arttıran kavramlara dönüşmektedir. Bu doğrultuda eğitim süreçlerinde ilgili kavramların uygulamaları sıklıkla duyulmaya başlandı. Özellikle pandemi sürecinde insan ilişkilerinin süreçten dolayı zayıflamasının ardından ihtiyaç duyulan dijital öğrenme süreçleri, beraberinde yapay zekâ ekosisteminin eğitim-öğretim süreçlerine entegrasyonunu hızlandırdı. Yapay zekâ sosyal bilgiler dersi bağlamında düşünüldüğünde öğrenmenin somutlaştırılması, bireyselleştirilmesi ve gelişmiş görsellerle desteklenmesi gibi önemli başlıklarda fayda sağlayacağı gibi öğretmenin iş yükünü hafifletme ve iş gücünü daha etkili kullanabilme konusunda da etkili sonuçlar doğurabilir. Bu çerçevede sosyal bilgiler alanında lisansüstü eğitimini sürdüren öğrencilerin yapay zekâ kavramı hakkındaki görüşleri bu alanda yapılacak muhtemel çalışmaların öngörülebilirliği açısından önem taşımaktadır. Sosyal bilgiler eğitimi alanında lisansüstü eğitimlerini sürdüren öğrencilerin yapay zekâ kavramı hakkındaki görüşlerinin incelendiği bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenoloji modeli kullanılmıştır. Araştırma örneklemini İnönü Üniversitesi’nde lisansüstü eğitimini sürdüren 11’i yüksek lisans, 9’u doktora düzeyinde olan 20 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırma amacıyla geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu, alan uzmanlarına danışılarak geliştirilmiş, ayrıca pilot uygulama ile ihtiyaç duyulan düzenlemeler gerçekleştirildikten sonra Google Forms ve Google Meet uygulamaları kullanılarak örneklem grubuna uygulanmıştır. Elde edilen veriler NVivo 14 aracılığıyla kodlanmış ve frekansları ile beraber tablolaştırılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen sonuçlara genel olarak bakıldığında; katılımcıların yapay zekâ kavramı hakkında hem olumlu hem de olumsuz görüşlerinin olduğu, önemli endişeleri ile beraber bu teknolojinin eğitim öğretim süreçlerinde önemli katkılarının olacağını da belirttikleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Adıguzel, T., Kaya, M. H. & Cansu, F. K. (2023). Revolutionizing Education With AI: Exploring the Transformative Potential of Chatgpt. Contemporary Educational Technology, 15(3), ep429.
  • Alpaydın, E. (2013). Yapay Öğrenme. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Aşık F., Yıldız, A., Kılınç, S., Aytekin, N., Adalı, R. & Kurnaz, K. (2023). Yapay Zekânın Eğitime Etkileri. International Journal of Social Humanities Siıences Research, 10(98), 2100-2107.
  • Ball, H. L. (2019). Conducting Online Surveys. Journal of Human Lactation, 35(3), 413-417.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bhatnagar, H. (2020). Artificial İntelligence-A New Horizon in Indian Higher Education. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 5(2), 30-34.
  • Brooks, R. A. (1991). Intelligence Without Representation. Artificial intelligence, 47(1-3), 139-159.
  • Chen, L., Chen, P. & Lin, Z. (2020). Artificial Intelligence in Education: A Review. IEEE Access, 8(8), 75264-75278.
  • Crompton, H. & Burke, D. (2023). Artificial İntelligence in Higher Education: the State of the Field. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 1-22.
  • Çam, M. B., Çelik, N. C., Turan Güntepe, E. & Durukan, Ü. G. (2021). Öğretmen Adaylarının Yapay Zekâ Teknolojileri ile İlgili Farkındalıklarının Belirlenmesi. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(48), 263-285.
  • Çetin, M. & Aktaş, A. (2021). Yapay Zekâ ve Eğitimde Gelecek Senaryoları. OPUS International Journal of Society Researches, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 4225-4268.
  • Du Boulay, B. (2022). Artificial Intelligence in Education and Ethics. In Handbook of Open, Distance and Digital Education (pp. 1-16). Singapore: Springer Nature Singapore.
  • Güzey, C., Çakır, O., Athar, M. H. & Yurdaöz, E. (2023). Eğitimde Yapay Zekâ Üzerine Gerçekleştirilmiş Araştırmalardaki Eğilimlerin İncelenmesi. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 5(1), 67-78.
  • Harwood, T. G. & Garry, T. (2003). An Overview of Content Analysis. The marketing review, 3(4), 479-498.
  • Holmes, W., Bialik, M. & Fadel, C. (2023). Artificial Intelligence in Education. Globethics Publications.
  • Huang, J., Saleh, S. & Liu, Y. (2021). A Review on Artificial İntelligence in Education. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 10(206).
  • Hwang, G. J., Xie, H., Wah, B. W. & Gašević, D. (2020). Vision, Challenges, Roles and Research İssues of Artificial Intelligence in Education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 1, 100001
  • Irfan, M., Murray, L. I. A. M. & Ali, S. (2023). Insights into Student Perceptions: Investigating Artificial Intelligence (AI) Tool Usability in Irish Higher Education at the University of Limerick. Global Digital and Print Media Review, 6, 48-63.
  • Karakuş, A. (2023). Social Studies and Artificial Intelligence. International Journal of Eurasian Education and Culture, 8(24), 3079-3102.
  • Kengam, J. (2020). Artificial Intelligence in Education. Research Gate, 18, 1-4.
  • Kocoglu, E. (2021). The Effect of Digital Learning Environments on the Learning Teaching Process. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 20, 96-100.
  • Korkmaz, M. S. & Polat, S. (2023, August). Yapay Zekânın Eğitimdeki Etkisinin İncelenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması. In International Conference on Recent and Innovative Results in Engineering and Technology (pp. 49-54).
  • Limna, P., Jakwatanatham, S., Siripipattanakul, S., Kaewpuang, P. & Sriboonruang, P. (2022). A Review of Artificial İntelligence (AI) in Education During the Digital Era. Advance Knowledge for Executives, 1(1), 1-9.
  • Nguyen, A., Ngo, H. N., Hong, Y., Dang, B. & Nguyen, B. P. T. (2023). Ethical Principles for Artificial Intelligence in Education. Education and Information Technologies, 28(4), 4221-4241.
  • Öztürk Dilek, G. (2019), Yapay Zekânın Etik Gerçekliği, AUSBD, 2(4), 47-59
  • Polkinghorne, D. (1989). Phenomenological Research Methods. In R. Valle ve S. Halling (Eds.), Existential phenomenological perspectives in psychology: Exploring the Breadth of Human Experience (pp. 41– 60). New York: NY Plenum.
  • Prasad, B. D. (2008). Content Analysis. Research Methods for Social Work, 5, 1-20.
  • Remian, D. (2019). Augmenting Education: Ethical Considerations for Incorporating Artificial Intelligence in Education. Instructional Design Capstones Collection, 52.
  • Rodney A. B. (1991). Intelligence Without Representation. Artificial Intelligence, 47(1-3), 139-159.
  • Taşçı, G. & Çelebi, M. (2020). Eğitimde Yeni Bir Paradigma: Yükseköğretimde Yapay Zekâ. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(29), 2346-2370.
  • Turing, A. M. (1950). Computing Machinery and İntelligence. Mind, LIX, 236, 433.
  • Uçar, S. (2023). Eğitimde Yapay Zekâ Dönemi: Chatgpt Kullanımın Faydaları ve Olası Zorlukları. Eğitim ve Bilim, 7.
  • UNESCO. (2019). Artificial Intelligence in Education: Challenges and Opportunities for Sustainable Development. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366994 adresinden 29.08.2023 tarihinde erişildi.
  • Yetişensoy, O. (2022). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yapay Zekâ Uygulaması Örneği Olarak Chatbotların Kullanımı, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zeide, E. (2019). Artificial Intelligence in Higher Education: Applications, Promise and Perils, and Ethical Questions. Educause Review, 54(3).
  • Zhang, T., Lu, X., Zhu, X. & Zhang, J. (2023). The Contributions of AI in the Development of Ideological and Political Perspectives in Education. Heliyon, 9(3).
  • Zhou, T. (2023). Application of Artificial Intelligence in Geography. In Journal of Physics: Conference Series, 2646(1), 012006).

OPINIONS OF STUDENTS CONTINUING THEIR GRADUATE EDUCATION IN SOCIAL STUDIES EDUCATION ON ARTIFICIAL INTELLIGENCE

Yıl 2024, , 1 - 14, 28.03.2024
https://doi.org/10.31455/asya.1406649

Öz

Developments in today's technology have reached an important stage that affects almost all areas of human life. Concepts such as artificial intelligence, machine learning, automation technologies are turning into concepts that increase their importance in human life. In this direction, the applications of the related concepts in the education processes began to be heard frequently. Especially after the weakening of human relations during the pandemic process, the digital learning processes needed accelerated the integration of the artificial intelligence ecosystem into the education processes. Considering the artificial intelligence in the context of the social studies course, it can provide benefits in important topics such as concretization of learning, individualization and support with advanced visuals, as well as effective results in reducing the workload of the teacher and using the workforce more effectively. In this context, the opinions of the students who continue their postgraduate education in the field of social studies about the concept of artificial intelligence are important in terms of the predictability of possible studies in this field. The phenomenology model, which is one of the qualitative research methods, was used in this study in which the opinions of the students who continue their postgraduate education in the field of social studies education about the concept of artificial intelligence were examined. The sample of the research consists of 20 students, 11 of whom are at master's level and 9 of whom are at doctorate level, continuing their postgraduate education at İnönü University. The semi-structured interview form developed for this research was developed in consultation with field experts, and after the necessary arrangements were made with the pilot application, it was applied to the sample group using Google Forms and Google Meet applications. The obtained data were coded by NVivo 14 and tabulated with their frequencies. When the results obtained within the scope of the research are examined in general; It has been determined that the participants have both positive and negative opinions about the concept of artificial intelligence, along with their important concerns, that this technology will contribute significantly to their education and training processes.

Kaynakça

  • Adıguzel, T., Kaya, M. H. & Cansu, F. K. (2023). Revolutionizing Education With AI: Exploring the Transformative Potential of Chatgpt. Contemporary Educational Technology, 15(3), ep429.
  • Alpaydın, E. (2013). Yapay Öğrenme. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Aşık F., Yıldız, A., Kılınç, S., Aytekin, N., Adalı, R. & Kurnaz, K. (2023). Yapay Zekânın Eğitime Etkileri. International Journal of Social Humanities Siıences Research, 10(98), 2100-2107.
  • Ball, H. L. (2019). Conducting Online Surveys. Journal of Human Lactation, 35(3), 413-417.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bhatnagar, H. (2020). Artificial İntelligence-A New Horizon in Indian Higher Education. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 5(2), 30-34.
  • Brooks, R. A. (1991). Intelligence Without Representation. Artificial intelligence, 47(1-3), 139-159.
  • Chen, L., Chen, P. & Lin, Z. (2020). Artificial Intelligence in Education: A Review. IEEE Access, 8(8), 75264-75278.
  • Crompton, H. & Burke, D. (2023). Artificial İntelligence in Higher Education: the State of the Field. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 1-22.
  • Çam, M. B., Çelik, N. C., Turan Güntepe, E. & Durukan, Ü. G. (2021). Öğretmen Adaylarının Yapay Zekâ Teknolojileri ile İlgili Farkındalıklarının Belirlenmesi. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(48), 263-285.
  • Çetin, M. & Aktaş, A. (2021). Yapay Zekâ ve Eğitimde Gelecek Senaryoları. OPUS International Journal of Society Researches, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 4225-4268.
  • Du Boulay, B. (2022). Artificial Intelligence in Education and Ethics. In Handbook of Open, Distance and Digital Education (pp. 1-16). Singapore: Springer Nature Singapore.
  • Güzey, C., Çakır, O., Athar, M. H. & Yurdaöz, E. (2023). Eğitimde Yapay Zekâ Üzerine Gerçekleştirilmiş Araştırmalardaki Eğilimlerin İncelenmesi. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 5(1), 67-78.
  • Harwood, T. G. & Garry, T. (2003). An Overview of Content Analysis. The marketing review, 3(4), 479-498.
  • Holmes, W., Bialik, M. & Fadel, C. (2023). Artificial Intelligence in Education. Globethics Publications.
  • Huang, J., Saleh, S. & Liu, Y. (2021). A Review on Artificial İntelligence in Education. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 10(206).
  • Hwang, G. J., Xie, H., Wah, B. W. & Gašević, D. (2020). Vision, Challenges, Roles and Research İssues of Artificial Intelligence in Education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 1, 100001
  • Irfan, M., Murray, L. I. A. M. & Ali, S. (2023). Insights into Student Perceptions: Investigating Artificial Intelligence (AI) Tool Usability in Irish Higher Education at the University of Limerick. Global Digital and Print Media Review, 6, 48-63.
  • Karakuş, A. (2023). Social Studies and Artificial Intelligence. International Journal of Eurasian Education and Culture, 8(24), 3079-3102.
  • Kengam, J. (2020). Artificial Intelligence in Education. Research Gate, 18, 1-4.
  • Kocoglu, E. (2021). The Effect of Digital Learning Environments on the Learning Teaching Process. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 20, 96-100.
  • Korkmaz, M. S. & Polat, S. (2023, August). Yapay Zekânın Eğitimdeki Etkisinin İncelenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması. In International Conference on Recent and Innovative Results in Engineering and Technology (pp. 49-54).
  • Limna, P., Jakwatanatham, S., Siripipattanakul, S., Kaewpuang, P. & Sriboonruang, P. (2022). A Review of Artificial İntelligence (AI) in Education During the Digital Era. Advance Knowledge for Executives, 1(1), 1-9.
  • Nguyen, A., Ngo, H. N., Hong, Y., Dang, B. & Nguyen, B. P. T. (2023). Ethical Principles for Artificial Intelligence in Education. Education and Information Technologies, 28(4), 4221-4241.
  • Öztürk Dilek, G. (2019), Yapay Zekânın Etik Gerçekliği, AUSBD, 2(4), 47-59
  • Polkinghorne, D. (1989). Phenomenological Research Methods. In R. Valle ve S. Halling (Eds.), Existential phenomenological perspectives in psychology: Exploring the Breadth of Human Experience (pp. 41– 60). New York: NY Plenum.
  • Prasad, B. D. (2008). Content Analysis. Research Methods for Social Work, 5, 1-20.
  • Remian, D. (2019). Augmenting Education: Ethical Considerations for Incorporating Artificial Intelligence in Education. Instructional Design Capstones Collection, 52.
  • Rodney A. B. (1991). Intelligence Without Representation. Artificial Intelligence, 47(1-3), 139-159.
  • Taşçı, G. & Çelebi, M. (2020). Eğitimde Yeni Bir Paradigma: Yükseköğretimde Yapay Zekâ. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(29), 2346-2370.
  • Turing, A. M. (1950). Computing Machinery and İntelligence. Mind, LIX, 236, 433.
  • Uçar, S. (2023). Eğitimde Yapay Zekâ Dönemi: Chatgpt Kullanımın Faydaları ve Olası Zorlukları. Eğitim ve Bilim, 7.
  • UNESCO. (2019). Artificial Intelligence in Education: Challenges and Opportunities for Sustainable Development. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366994 adresinden 29.08.2023 tarihinde erişildi.
  • Yetişensoy, O. (2022). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yapay Zekâ Uygulaması Örneği Olarak Chatbotların Kullanımı, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zeide, E. (2019). Artificial Intelligence in Higher Education: Applications, Promise and Perils, and Ethical Questions. Educause Review, 54(3).
  • Zhang, T., Lu, X., Zhu, X. & Zhang, J. (2023). The Contributions of AI in the Development of Ideological and Political Perspectives in Education. Heliyon, 9(3).
  • Zhou, T. (2023). Application of Artificial Intelligence in Geography. In Journal of Physics: Conference Series, 2646(1), 012006).
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretim Teknolojileri, Sosyal Bilgiler Eğitimi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sedat Yeşilyurt 0000-0003-4445-332X

Recep Dündar 0000-0002-0029-1739

Mesut Aydın 0000-0002-4256-9436

Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 18 Aralık 2023
Kabul Tarihi 26 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Yeşilyurt, S., Dündar, R., & Aydın, M. (2024). SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ALANINDA LİSANSÜSTÜ EĞİTİMİNİ SÜRDÜREN ÖĞRENCİLERİN YAPAY ZEKÂ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ. Asya Studies, 8(27), 1-14. https://doi.org/10.31455/asya.1406649

88x31.png  Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.