Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINING THE MAIN FACTORS CREATED BY CONSUMER CULTURE ON IMMIGRATION

Yıl 2024, , 255 - 266, 28.03.2024
https://doi.org/10.31455/asya.1428958

Öz

The aim of the study is to examine the relationship between human phenomenon and desire on the migration process. The biological structure of humans is prone to consumption. For this reason, the increased variety of products for consumption expands the circle of needs in the context of consumption. It can be said that in human nature, the circle of needs is as wide as the circle of dreams. It is thought that unachieved desires and needs have a space as wide as the circle of dreams. This situation creates an individual profile that pursues desires and desires and engages in social mobility. In terms of consumption, the individual is exposed to artificial and wrong consumption bombardment. Individuals or masses consume surplus products by being exposed to factors such as social media and advertising regarding the abuse of desires and needs. In the globalizing world with the development of mass media, the increase in diversity in consumption products and the individual's desire to access these products lead to individual and mass mobility. In terms of consumption, the individual's unlimited desires and unsatisfied biological structure seem to be in a structure that will take continuous action in terms of consumption. This structure of the human phenomenon constantly triggers the migration process. The concentration of consumption spaces, especially in city centers, leads to the formation of individual and mass migration movements. Since the area of need is a relative concept for all layers of the social structure, it is seen that the migration process will vary and continue in this context. As a result, since the phenomenon of consumption is as wide as the circle of human imagination and vision, it is seen as a space that is always expanding and abused by capitalist development.

Kaynakça

  • Akyıldırım, E. (2020). Kapitalist İlişkiler Bağlamında İnsan İradesinin Baskılanması. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(25), 1-21.
  • Akyıldız, İ. E. & Ertürk, E. (2021). Lee Kuramı Perspektifinden Kırdan Kente Göçün Mekaniği: Bursa Örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(2), 14.
  • Anık, M. (2016). Aykırı Bir Düşünür Olarak J. Baudrillard ve Gösteriş Amaçlı Tüketim. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(47), 447.
  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu, (Çev. Hazal Deliçaylı ve Ferda Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (1998). Üretimin Aynası ya da Tarihi Materyalist Eleştiri Yanılsaması, (çev. Oğuz Adanır). İzmir: İzmir Dokuz Eylül Yayınları, 132.
  • Baudrillard, J. (2002). Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm, (Çev. Oğuz Adanır). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2018). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2006). Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çağlayan, S. (2006). Göç Kuramları Göç ve Göçmen İlişkisi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(17), 75-90.
  • Deniz, O. & Etlan, E. (2009). Kırdan Kente Göç ve Göçmenlerin Uyum Süreci Üzerine Bir Çalışma: Van Örneği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 480.
  • Giddens, A. (1997). Sociology. Cambridge: Polity Press.
  • Güleç, C. (2015). Thorstein Veblen ve Gösterişçi Tüketim Kavramı. MEK Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(38), 75-80.
  • Karpat Çatalbaş, G. & Yarar, Ö. (2015). Türkiye’deki Bölgeler Arası İç Göçü Etkileyen Faktörlerin Panel Veri Analizi ile Belirlenmesi. Alphanumeric Journal, 3(1), 100.
  • Nar, M. Ş. (2015). Küreselleşmenin Tüketim Kültürü Üzerindeki Etkisi: Teknoloji Tüketimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37), 944-951.
  • Nursi, S. (2006). Tarihçe-i Hayat. İstanbul: Envar Neşriyat.
  • Nursi, S. (2023). Sözler. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Özkan, R. (2019). Göç Olgusu ve Toplumsal Yapıya Etkisi. Erciyes Üniversitesi Soyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2019(2), 134.
  • Ritzer, G. (2001). Explorations in the Sociology of Consumption: Fast Food, Credit Card and Casinos, GBR: SAGE Publications Inc., London.
  • Slattery, M. (2014). Sosyolojide Temel Fikirler, (Çev. Özlem Balkız, Gülhan Demiriz, Hacer Harlak, Cevdet Özdemir, Şebnem Özkan, Ümit Tatlıcan). İstanbul: Sentez Yayıncılık.
  • URL 1. (2024).https://www.mardinlife.com/gundem/israfin-ideolojiye-donusen-yuzu-tuketim-cilginligi-ve-luks-yasama-arzusu adresinden 13.01.2024 tarihinde erişildi.
  • URL 2. (2024). https://venharhaber.com/vahsi-kapitalizm/ adresinden 13.01.2024 tarihinde erişildi.
  • URL 3. (2024). https://www.haksozhaber.net/tuketim-ve-bilinc-uzerine-142379h.htm adresinden 13.01.2024 tarihinde erişildi.
  • URL 4. (2024).https://setenay91.wordpress.com/2015/05/19/cagin-vebasi-populer-kultur-2/ adresinden 13.01.2024 tarihinde erişildi.
  • URL 5. https://images.app.goo.gl/Wf6UK3uT8CauxaEc7 adresinden 13.01.2024 tarihinde erişildi.
  • Veblen, T. (2007). The Theory of the Leisure Class (ed. Martha Banta), Oxford, GBR: Oxford University Press.
  • Vergin, N. (1985). Hızlı Şehirleşmenin Sosyolojik ve Siyasal Sonuçları. İstanbul: Sisav.
  • Yaman, D. (2021). Tüketim ve Tüketim Toplumu Kavramlarının Covid-19 Pandemi Süreci Çerçevesinde İncelenmesi. The Journal of Communication and Social Studies, 1(1), 41.
  • Yıldırım, S. (2020). Yapay Zekânın Tüketim Kültürü Bağlamında Değerlendirilmesi: Black Mirror Örneği. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 5(9), 31-43.
  • Yılmaz, M. & Akyüz, N. (2022). Kent Olgusu ve Kent-Din İlişkisi Üzerine Soyolojik Bir Değerlendirme. Juonal of Analytic Divinitiy, 6(2), 9-34.
  • Yılmaz, M. & Akyüz, N. (2022). Kentsel Dönüşüm Sürecinde Sosyo-Kültürel Farklılaşmalar Üzerine Bir İnceleme. Euroasıa Journal Of Socıal Sciences & Humanities, 9(26), 46-62.
  • Zorlu, A. (2016). Üretim ve Tüketim Teorileri. Ankara: Altınordu Yayınları.

TÜKETİM KÜLTÜRÜNÜN GÖÇ ÜZERİNDE OLUŞTURDUĞU BAŞLICA FAKTÖRLERİN İRDELENMESİ

Yıl 2024, , 255 - 266, 28.03.2024
https://doi.org/10.31455/asya.1428958

Öz

Çalışmada insan olgusu ile isteğin göç etme süreci üzerindeki ilişkinin irdelenmesi amaçlanmaktadır. İnsanın biyolojik yapısı tüketime eğilimli bulunmaktadır. Bu nedenle tüketime yönelik ürün çeşitliliğin artmış olması, tüketim bağlamında ihtiyaç dairesini genişletmektedir. İnsanın tabiatında, ihtiyaç dairesinin hayal dairesi kadar geniş olduğu söylenebilir. Elde edilmeyen istek ve ihtiyaçların, hayal dairesi kadar geniş bir mekânın olduğu düşünülmektedir. Bu durum, arzu ve isteklerin peşinde koşan ve sosyal hareketlilikte bulunan bir birey profilini doğurmaktadır. Tüketim anlamında birey yapay ve yanlış tüketim bombardımanına maruz kalmaktadır. Birey ya da kitleler istek ve ihtiyaç dairelerin kötüye kullanımı hususunda, sosyal medya ve reklam gibi faktörlere maruz kalarak, ihtiyaç fazlası ürün tüketmektedir. Kitle iletişim araçlarındaki gelişmeyle birlikte globalleşen dünyada, tüketim anlamındaki ürünlerde çeşitliliğin artış göstermesi ve bireyin bu ürünlere ulaşma isteği, beraberinde bireysel ve kitlesel hareketliği doğurmaktadır. Tüketim hususunda bireyin sınırlı olmayan arzuları ve doymayan biyolojik yapısı, tüketim anlamında sürekli eylem gerçekleştirecek yapıda olduğu görülmektedir. İnsan olgusunun bu yapısı da göç sürecini sürekli tetiklemektedir. Özellikle de kent merkezlerinde tüketim mekânlarının yoğunlaşması, bireysel ve kitlesel anlamda göç hareketliğin oluşumuna yol açmaktadır. İhtiyaç alanı sosyal yapının tüm katmanları için göreceli bir kavram olduğundan, göç sürecinin de bu kapsamda değişkenlik ve süreklilik göstereceği görülmektedir. Sonuç olarak tüketim olgusu insanın hayal ve nazar dairesi kadar geniş olduğundan daima genişleyen ve kapitalist gelişmenin kötüye kullandığı bir mekân olarak görülmektedir.

Kaynakça

  • Akyıldırım, E. (2020). Kapitalist İlişkiler Bağlamında İnsan İradesinin Baskılanması. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(25), 1-21.
  • Akyıldız, İ. E. & Ertürk, E. (2021). Lee Kuramı Perspektifinden Kırdan Kente Göçün Mekaniği: Bursa Örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(2), 14.
  • Anık, M. (2016). Aykırı Bir Düşünür Olarak J. Baudrillard ve Gösteriş Amaçlı Tüketim. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(47), 447.
  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu, (Çev. Hazal Deliçaylı ve Ferda Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (1998). Üretimin Aynası ya da Tarihi Materyalist Eleştiri Yanılsaması, (çev. Oğuz Adanır). İzmir: İzmir Dokuz Eylül Yayınları, 132.
  • Baudrillard, J. (2002). Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm, (Çev. Oğuz Adanır). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2018). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2006). Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çağlayan, S. (2006). Göç Kuramları Göç ve Göçmen İlişkisi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(17), 75-90.
  • Deniz, O. & Etlan, E. (2009). Kırdan Kente Göç ve Göçmenlerin Uyum Süreci Üzerine Bir Çalışma: Van Örneği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 480.
  • Giddens, A. (1997). Sociology. Cambridge: Polity Press.
  • Güleç, C. (2015). Thorstein Veblen ve Gösterişçi Tüketim Kavramı. MEK Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(38), 75-80.
  • Karpat Çatalbaş, G. & Yarar, Ö. (2015). Türkiye’deki Bölgeler Arası İç Göçü Etkileyen Faktörlerin Panel Veri Analizi ile Belirlenmesi. Alphanumeric Journal, 3(1), 100.
  • Nar, M. Ş. (2015). Küreselleşmenin Tüketim Kültürü Üzerindeki Etkisi: Teknoloji Tüketimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37), 944-951.
  • Nursi, S. (2006). Tarihçe-i Hayat. İstanbul: Envar Neşriyat.
  • Nursi, S. (2023). Sözler. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Özkan, R. (2019). Göç Olgusu ve Toplumsal Yapıya Etkisi. Erciyes Üniversitesi Soyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2019(2), 134.
  • Ritzer, G. (2001). Explorations in the Sociology of Consumption: Fast Food, Credit Card and Casinos, GBR: SAGE Publications Inc., London.
  • Slattery, M. (2014). Sosyolojide Temel Fikirler, (Çev. Özlem Balkız, Gülhan Demiriz, Hacer Harlak, Cevdet Özdemir, Şebnem Özkan, Ümit Tatlıcan). İstanbul: Sentez Yayıncılık.
  • URL 1. (2024).https://www.mardinlife.com/gundem/israfin-ideolojiye-donusen-yuzu-tuketim-cilginligi-ve-luks-yasama-arzusu adresinden 13.01.2024 tarihinde erişildi.
  • URL 2. (2024). https://venharhaber.com/vahsi-kapitalizm/ adresinden 13.01.2024 tarihinde erişildi.
  • URL 3. (2024). https://www.haksozhaber.net/tuketim-ve-bilinc-uzerine-142379h.htm adresinden 13.01.2024 tarihinde erişildi.
  • URL 4. (2024).https://setenay91.wordpress.com/2015/05/19/cagin-vebasi-populer-kultur-2/ adresinden 13.01.2024 tarihinde erişildi.
  • URL 5. https://images.app.goo.gl/Wf6UK3uT8CauxaEc7 adresinden 13.01.2024 tarihinde erişildi.
  • Veblen, T. (2007). The Theory of the Leisure Class (ed. Martha Banta), Oxford, GBR: Oxford University Press.
  • Vergin, N. (1985). Hızlı Şehirleşmenin Sosyolojik ve Siyasal Sonuçları. İstanbul: Sisav.
  • Yaman, D. (2021). Tüketim ve Tüketim Toplumu Kavramlarının Covid-19 Pandemi Süreci Çerçevesinde İncelenmesi. The Journal of Communication and Social Studies, 1(1), 41.
  • Yıldırım, S. (2020). Yapay Zekânın Tüketim Kültürü Bağlamında Değerlendirilmesi: Black Mirror Örneği. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 5(9), 31-43.
  • Yılmaz, M. & Akyüz, N. (2022). Kent Olgusu ve Kent-Din İlişkisi Üzerine Soyolojik Bir Değerlendirme. Juonal of Analytic Divinitiy, 6(2), 9-34.
  • Yılmaz, M. & Akyüz, N. (2022). Kentsel Dönüşüm Sürecinde Sosyo-Kültürel Farklılaşmalar Üzerine Bir İnceleme. Euroasıa Journal Of Socıal Sciences & Humanities, 9(26), 46-62.
  • Zorlu, A. (2016). Üretim ve Tüketim Teorileri. Ankara: Altınordu Yayınları.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşgücü, Göç ve Gelişme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erol Akyıldırım 0000-0003-2333-6044

Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 31 Ocak 2024
Kabul Tarihi 28 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Akyıldırım, E. (2024). TÜKETİM KÜLTÜRÜNÜN GÖÇ ÜZERİNDE OLUŞTURDUĞU BAŞLICA FAKTÖRLERİN İRDELENMESİ. Asya Studies, 8(27), 255-266. https://doi.org/10.31455/asya.1428958

88x31.png  Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.