Bu
çalışmanın amacı, pansiyonda ve ailesinin yanında kalan lise öğrencilerinin
yalnızlık düzeylerini sosyo-demografik özellikler bakımından karşılaştırmaktır.
Araştırmaya Erzincan il merkezindeki üç farklı lise tipinde (toplam 12 lise) öğrenim
gören 761 (338 kız ve 423 erkek) öğrenci katılmıştır. Araştırmada Bilgi Toplama
Formu ile UCLA Yalnızlık Ölçeği kullanılmıştır. Gruplar arası farklılığı
belirlemek için "t testi" ve "tek yönlü varyans analizi
(ANOVA)", varyans analizinde ise, gruplar arası farklılıkların kaynağını
belirlemek için karşılaştırma sonrası Scheffe Testi ile Dunnett’s C Testi
kullanılmıştır. Veriler α=0.05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir. Araştırma
sonucunda pansiyonda kalan, meslek liselerinde öğrenim gören, anne-babası ayrı
yaşayan ve erkek olan öğrencilerde yalnızlık düzeyi yüksek bulunmuştur. Ayrıca
annesinin okuma–yazması olmayan öğrencilerle annesi sadece okuma yazma-bilen
öğrencilerin yalnızlıklarını algılama düzeyleri, annesi üniversite mezunu olan
öğrencilerden daha yüksek bulunurken; babası ortaokul mezunu olan öğrencilerin
yalnızlık düzeyini algılamaları, babası üniversite mezunu olan
öğrencilerinkinden daha yüksek bulunmuştur. Ailesinin gelir düzeyi çok düşük
olan öğrencilerin yalnızlıklarını algılama düzeyleri ise, ailesinin gelir
düzeyleri orta ile yüksek -çok yüksek olan öğrencilerinkinden daha yüksek
bulunmuştur. Araştırma sonuçları, olumsuz demografik özellikler taşıyan
öğrencilerin yalnızlık düzeylerinin daha yüksek olduğunu göstermektedir. Elde
edilen bulgular ışığında yurtta ve ailesinin yanında kalan lise öğrencilerinin
yalnızlık durum düzeyleri başka araştırma ve uygulamalara da yol göstermesi
bakımından tartışılmıştır.
The aim of this study is to compare the level of loneliness of high school students that live with their families to high school students that live in student dormitories with respect to their socio-demographic characteristics. The universe of this study, which has been designed using the scanning model, is composed of high school students who study in Erzincan. The sample of the research, was created by using simple random sampling from random sampling methods. 761 students (338 females and 423 males) from three different high school types (twelf high schools in total) in Erzincan city center have participated in the research. The UCLA Loneliness Scale and the Data Collection Form are made use of for the purposes of the research. "T test" and "one way variance analysis (ANOVA)" are used for the determination of the difference between the groups and as for the analysis of variance, Scheffe Test and Dunnett’s C Test are used for the determination of the source of differences between the groups. The data are tested at α = 0.05 significance level. The level of loneliness was found to be high among the male students who live in student dormitories, who are studying in the vocational high schools and whose parents live separately. Additionally, it is found out that the level of perception of loneliness in students whose mothers are illiterate or whose mothers literate yet have never attended school is higher when compared to students whose mothers are university graduates; similarly the perception of loneliness in students whose fathers are secondary school graduates is higher when compared to students whose fathers are university graduates. It is also found out that the perception of loneliness in students with very low family income levels is higher than students with middle to high family income levels. Research results show that the students with negative demographic characteristics have higher level of loneliness.
Loneliness Loneliness Levels High School Students High School Types Student Dormitory
Bu
çalışmanın amacı, pansiyonda ve ailesinin yanında kalan lise öğrencilerinin
yalnızlık düzeylerini sosyo-demografik özellikler bakımından karşılaştırmaktır.
Araştırmaya Erzincan il merkezindeki üç farklı lise tipinde (toplam 12 lise) öğrenim
gören 761 (338 kız ve 423 erkek) öğrenci katılmıştır. Araştırmada Bilgi Toplama
Formu ile UCLA Yalnızlık Ölçeği kullanılmıştır. Gruplar arası farklılığı
belirlemek için "t testi" ve "tek yönlü varyans analizi
(ANOVA)", varyans analizinde ise, gruplar arası farklılıkların kaynağını
belirlemek için karşılaştırma sonrası Scheffe Testi ile Dunnett’s C Testi
kullanılmıştır. Veriler α=0.05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir. Araştırma
sonucunda pansiyonda kalan, meslek liselerinde öğrenim gören, anne-babası ayrı
yaşayan ve erkek olan öğrencilerde yalnızlık düzeyi yüksek bulunmuştur. Ayrıca
annesinin okuma–yazması olmayan öğrencilerle annesi sadece okuma yazma-bilen
öğrencilerin yalnızlıklarını algılama düzeyleri, annesi üniversite mezunu olan
öğrencilerden daha yüksek bulunurken; babası ortaokul mezunu olan öğrencilerin
yalnızlık düzeyini algılamaları, babası üniversite mezunu olan
öğrencilerinkinden daha yüksek bulunmuştur. Ailesinin gelir düzeyi çok düşük
olan öğrencilerin yalnızlıklarını algılama düzeyleri ise, ailesinin gelir
düzeyleri orta ile yüksek -çok yüksek olan öğrencilerinkinden daha yüksek
bulunmuştur. Araştırma sonuçları, olumsuz demografik özellikler taşıyan
öğrencilerin yalnızlık düzeylerinin daha yüksek olduğunu göstermektedir. Elde
edilen bulgular ışığında yurtta ve ailesinin yanında kalan lise öğrencilerinin
yalnızlık durum düzeyleri başka araştırma ve uygulamalara da yol göstermesi
bakımından tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2020 |
Gönderilme Tarihi | 28 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.