Research Article
BibTex RIS Cite

SATIN ALIYORUM - ZİRA BEN REKLAMLA ŞEKİLLENEN İNSANIM! GEWİSTA ÖRNEĞİ EKSENİNDE REKLAMCILIK DÜNYASI

Year 2018, Issue: 6, 7 - 18, 31.12.2018
https://doi.org/10.31455/asya.496443

Abstract

İşletme ve ekonomi, ürünlerinin tanıtımını yapmak ve karlarını artırmak
amacıyla reklamları/ reklamcılık hizmetlerini kullanırlar. Siyasi partiler de
ticari propagandalar yoluyla seçimleri kazanmaya çalışırlar. Reklamcılığın her
aşaması, gündelik yaşamlarımızı ve kültürlerimizi şekillendirmektedir. Bu
makale, reklamların alıcılar üzerinde nasıl kalıcı etkiler bıraktığını
sorgulamaktadır. Söz konusu kalıcı etkilere maruz kalan insanlar için
propaganda ve manipülasyonlar ne gibi sonuçlar ortaya koymaktadır? Reklamla
şekillenen insan fenomeni de bu bağlamda incelenmektedir. İktisadi insan yani
akılcı, rasyonel akla sahip insan, öncelikle tüketen ve bunu bilinçaltında
tanımlayan insandır. O tüketime bağımlıdır. Reklam ise; o insanın (homo
oeconomicus) hayatını belirler. Psikolog Erich Fromm 20. yy.’da ‘’sahip
olmak ya da olmak’’ adıyla yayınlamış olduğu kitabında coşkulu materyalizme
vurgu yapmaktadır.
Bu makalede Fromm’un genel
olarak çalışmaları özel olarak da söz konusu kitabına yer verilmektedir. 
Fromm,
insanların gerçek ihtiyaçlarına odaklanan ‘’rasyonel tüketim’’ kavramını
savunur. Ayrı bir bölüm olarak Freud’un yeğeni olan, 1928 yılında çıkarmış
olduğu ‘’Propaganda’’ isimli kitapla ünlenen ve şaşırtıcı biçimde günümüze
kadar bu ünü devam eden; ayrıca halkla ilişkiler alanının öncülerinden Edward
Bernays’a yer verilmiştir. Bu makale, Avusturyalı bir reklam firması olan
Gewista’ya odaklanmaktadır. Gewista Firması örneği ekseninde reklam
şirketlerinin benlik imgesi ve dışsal nitelikleri araştırılmıştır. Bu şirketler
bir iletişim biçimi olarak kendilerini tanımlayan bir hizmet sunarlar. Bu
nedenle söz konusu makale reklamın, iletişim teorileri açısından geçerli bir
konu olup olmayacağı üzerinde de durmaktadır.

References

  • Fromm, E. (1974). „Anatomie der menschlichen Destruktivität“, Stuttgart: DVA
  • Fromm, E. (1989). „Gesamtausgabe“, dtv-Taschenbuchverlag München
  • Bernays, E. (2009). „Propaganda“, (original edition 1928), Berlin: Orange Press

I BUY, SO I AM - THE HOMO OECONOMICUS AND THE WORLD OF ADVERTISING, USING THE EXAMPLE OF GEWISTA

Year 2018, Issue: 6, 7 - 18, 31.12.2018
https://doi.org/10.31455/asya.496443

Abstract

Business
and economy use advertising to promote their products and to increase their
profits. Political parties also try to win votes with the help of commercial
propaganda. Every step of the way we are accompanied by advertising, our
everyday life and our culture are shaped by it.
This article asks how the permanent confrontation with advertising affects
the recipients. What consequences does propaganda and manipulation have for
people who are exposed to this constant influence? The phenomenon of the homo
oeconomicus is also examined in this context. The Homo economicus is primarily
a person who consumes and subconsciously identifies with his or her
consumption. He's addicted to consumption.
Advertising
determines the life of the Homo oeconomicus.
The
psychologist Erich Fromm already dealt with the phenomenon of exuberant
materialism in his book „To have or to be" in the 20th century. This book
in particular and his work in general are also presented in this article. Fromm
propagated a "rational" consumption that focuses on the real needs of
people.
A separate chapter is dedicated to Edward Bernays, the
nephew of Sigmund Freud, a pioneer of public relations, whose work
"Propaganda" - his famous book from 1928, which is still surprisingly
current - is presented.
Gewista is an Austrian advertising company. This
company
is in the focus of this article because we
can find its out-of-home commercials also in places that were previously free
of advertising.
That's why the story of Gewista
is told and its product range will be presented.
Using the example
of Gewista there will be asked for the self-image and the foreign attributions
of advertising companies. These companies offer a service they describe
themselves as a form of communication. Therefore, the article also analyzes
whether advertising can really be seen as a topic of communication theories.

References

  • Fromm, E. (1974). „Anatomie der menschlichen Destruktivität“, Stuttgart: DVA
  • Fromm, E. (1989). „Gesamtausgabe“, dtv-Taschenbuchverlag München
  • Bernays, E. (2009). „Propaganda“, (original edition 1928), Berlin: Orange Press
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Zehra Özkeçeci

Publication Date December 31, 2018
Submission Date December 13, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 6

Cite

APA Özkeçeci, Z. (2018). I BUY, SO I AM - THE HOMO OECONOMICUS AND THE WORLD OF ADVERTISING, USING THE EXAMPLE OF GEWISTA. Asya Studies, 6(6), 7-18. https://doi.org/10.31455/asya.496443

800px-Cc_by-nc_icon.svg.png Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.