Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF TOURISTS’ ETHNOCENTRIC TENDENCIES ON PURCHASE DECISION: THE EXAMPLE OF DATCA

Year 2021, Volume: 5 Issue: 17, 217 - 224, 29.09.2021
https://doi.org/10.31455/asya.951991

Abstract

Today, it is seen that there is a tendency towards domestic consumption products among consumers such as protecting the welfare of the country they live in or the nation they belong to, ensuring the economic development of the country or the continuity of the local population in employment. Therefore, examining the tendencies of consumers towards domestic products, both in terms of businesses and researchers, draws attention as an important issue. It is known that there are many different factors that affect the final purchasing decisions of consumers. Therefore, it is seen that different behavior patterns have been examined in recent years on consumption. Among these behavioral patterns, there are significant increases in research on ethnocentric tendencies.The subject of ethnocentric consumption is expressed as a field that has antecedents within itself and analyzes the preferences of consumers between domestic products and foreign products. From this point of view, the aim of the study is to reveal how the ethnocentric tendency affects the consumption of tourists. In this context, the effect of ethnocentric tendencies on the realization of tourists' holiday purchasing decisions was investigated and the results were analyzed in SPSS (Statistical Package for the Social Sciences - IBM 22) environment. As a result of the study, it is seen that domestic tourists who spend their holidays in Datça have ethnocentric tendencies in the decision-making processes. Also, a real Turk always buys products from Turkish tourism establishments (4.30); It is not correct to buy the products produced by foreign enterprises (4,28); You should only travel to opportunities that cannot be accessed in Turkey (4,28); Barriers should be placed on the importation of foreign products in tourism (4,27).

References

  • Altuğ Turgut, B. (2010). Tüketici Etnosentrizminin Satın Alma Davranışlarına Etkisi: Hizmet Sektöründe Bir Uygulama, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Gülnil Aydın), Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • Asil, H. ve Kaya, İ. (2013). Türk Tüketicilerin Etnosentrik Eğilimlerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 42(1), 113-132.
  • Balıkçıoğlu, B. (2008). Tüketici Etnosentrizminin Satın alma Davranışı Üzerindeki Etkisi: Ankara Örneği, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), (Danışmanlar: Prof. Dr. Cemal Yükselen; Doç. Dr. Akın Koçak), Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • Bayer, M. Z. (1992). Turizme Giriş. İstanbul: Küre Ajans.
  • Cooper, C.; Fletcher, J.; Fyall, A.; Gilbert, D. ve Wanhill, S. (2005). Tourism Principles and Practice. Third Edition. England: Pearson Education Limited.
  • Durmuş, B.; Yurtkoru, S. E. ve Çinko, M. (2013). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Han, C.M. ve Guo, C. (2018). How Consumer Ethnocentrism (CET), Ethnocentric Marketing and Consumer Individualism Affect Ethnocentric Behavior in China. Journal of Global Marketing, 31(5), 324-338.
  • Juric, B. ve Worsley, A. (1998). Consumers' Attitudes Towards Imported Food Products. Journal of Food, Quality and Preference, 9(6), 431-441.
  • Lin, N. (1976). Foundations of Social Research. USA: McGraw-Hill.
  • Odabaşı. Y. (1988). Turizm Pazarlamasında Tüketici Satın Alma Karar Süreci. Eskişehir Anadolu Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 6(2), 81–91.
  • Özdamar, K. (1999). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi 1. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özmete, E.; Yıldırım, H. ve Duru, S. (2018). Yabancı Düşmanlığı (Zenofobi) Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 40(2), 191-209.
  • Saydan, R. ve Sütütemiz, N. (2009). Tüketici Etnosentrizmi Etkisini Ölçmede CETSCALE Ölçeği: Yüzüncü Yıl ve Sakarya Üniversitesi Uygulaması. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 46(534), 65-79.
  • Shimp, T.A. (1984). Consumer Ethnocentrism: The Concept and Preliminary Emprical Test. Advances in Consumer Research, 0(11), 285-290.
  • Shimp, T.A. ve Sharma, S. (1987). Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of The CETSCALE. Journal of Marketing Research, 24(3), 280-289.
  • Sumner, G.A. (1906). Folkways: The Sosiological Importance of Usages, Manners, Customs”, Moresand Morals. New York: Ginn Custom Publishing.
  • Swarbrooke, J. ve Horner, S. (2007). Consumer Behaviour in Tourism. Routledge: London.
  • Torlak, Ö. ve Özmen, M. (2006). İki Farklı Kola Markası Tercih Eden Üniversite Öğrencilerini Ayıran Özelliklerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 359-371.
  • Ünal, S. ve Erciş, A. (2006). Tüketicilerin Kişisel Değerlerinin Satın Alma Kararlarına Etkisi. Atatürk Üniversitesi Dergisi, 0(1), 23-48.
  • Watson, J.J. ve Wrigt, K. (2000). Consumer Ethnocentrism and Attitudes Toward Domestic and Foreign Products. European Journal of Marketing, 34(9/10), 1149-1166.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284422456 adresinden 11.03.2021 tarihinde erişildi.
  • https://yigm.ktb.gov.tr/TR-211090/yillik-il-ilce-konaklama-istatistikleri.htlm adresinden 09.03.2021 tarihinde erişildi.

TURİSTLERİN ETNOSENTRİK EĞİLİMLERİNİN SATIN ALMA KARARLARINA ETKİSİ: DATÇA ÖRNEĞİ

Year 2021, Volume: 5 Issue: 17, 217 - 224, 29.09.2021
https://doi.org/10.31455/asya.951991

Abstract

Günümüzde tüketiciler arasında içinde yaşanılan ülkenin veya ait olunan ulusun refahının korunması, ülkenin ekonomik kalkınmasının sağlanması veya istihdamda yerli nüfusun devamlılığının oluşması gibi konularda yerli tüketim ürünlerine yönelik eğiliminin oluştuğu görülmektedir. Dolayısıyla gerek işletmeler açısından gerekse araştırmacılar açısından tüketicilerin yerli ürünlere yönelik eğilimlerinin incelenmesi önem kazanan bir konu olarak dikkat çekmektedir. Tüketicilerin son satın alma kararlarını etkileyen birçok farklı unsurun olduğu bilinmektedir. Dolayısıyla tüketim konusunda son yıllarda farklı davranış biçimlerinin incelendiği görülmektedir. Bu davranış biçimleri arasında etnosentrik eğilimlere yönelik araştırmalarda belirgin artışlar ortaya çıkmaktadır. Etnosentrik eğilimli tüketim konusu, kendi içerisinde öncülleri olan ve tüketicilerin yerli ürünler ile yabancı ürünler arasındaki tercihlerini analiz eden bir alan olarak ifade edilmektedir. Bu noktadan hareketle çalışmanın amacı, etnosentrik eğilimin turistlerin tüketimini nasıl etkilediğini ortaya koymak olarak belirlenmiştir. Bu bağlamda turistlerin tatil satın alma kararlarının gerçekleşmesinde, etnosentrik eğilimlerin etkisi araştırılarak sonuçlar SPSS (Statistical Package for the Social Sciences – IBM 22) ortamında analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda tatillerini, Datça’da geçiren yerli turistlerin karar alma süreçlerinde etnosentrik eğilimlerinin olduğu görülmektedir. Ayrıca Gerçek bir Türk her zaman Türk turizm işletmelerinden ürünler satın alır (4,30); Yabancı işletmelerin ürettikleri ürünleri satın almak doğru değildir (4,28); Sadece, Türkiye'de erişilemeyen olanaklara yönelik seyahate gidilmelidir (4,28); Turizmde yabancı ürünlerin ithaline engeller konmalıdır (4,27) değişkenleri dikkat çekici seviyede tercih edilmiştir. 

References

  • Altuğ Turgut, B. (2010). Tüketici Etnosentrizminin Satın Alma Davranışlarına Etkisi: Hizmet Sektöründe Bir Uygulama, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Gülnil Aydın), Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • Asil, H. ve Kaya, İ. (2013). Türk Tüketicilerin Etnosentrik Eğilimlerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 42(1), 113-132.
  • Balıkçıoğlu, B. (2008). Tüketici Etnosentrizminin Satın alma Davranışı Üzerindeki Etkisi: Ankara Örneği, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), (Danışmanlar: Prof. Dr. Cemal Yükselen; Doç. Dr. Akın Koçak), Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • Bayer, M. Z. (1992). Turizme Giriş. İstanbul: Küre Ajans.
  • Cooper, C.; Fletcher, J.; Fyall, A.; Gilbert, D. ve Wanhill, S. (2005). Tourism Principles and Practice. Third Edition. England: Pearson Education Limited.
  • Durmuş, B.; Yurtkoru, S. E. ve Çinko, M. (2013). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Han, C.M. ve Guo, C. (2018). How Consumer Ethnocentrism (CET), Ethnocentric Marketing and Consumer Individualism Affect Ethnocentric Behavior in China. Journal of Global Marketing, 31(5), 324-338.
  • Juric, B. ve Worsley, A. (1998). Consumers' Attitudes Towards Imported Food Products. Journal of Food, Quality and Preference, 9(6), 431-441.
  • Lin, N. (1976). Foundations of Social Research. USA: McGraw-Hill.
  • Odabaşı. Y. (1988). Turizm Pazarlamasında Tüketici Satın Alma Karar Süreci. Eskişehir Anadolu Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 6(2), 81–91.
  • Özdamar, K. (1999). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi 1. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özmete, E.; Yıldırım, H. ve Duru, S. (2018). Yabancı Düşmanlığı (Zenofobi) Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 40(2), 191-209.
  • Saydan, R. ve Sütütemiz, N. (2009). Tüketici Etnosentrizmi Etkisini Ölçmede CETSCALE Ölçeği: Yüzüncü Yıl ve Sakarya Üniversitesi Uygulaması. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 46(534), 65-79.
  • Shimp, T.A. (1984). Consumer Ethnocentrism: The Concept and Preliminary Emprical Test. Advances in Consumer Research, 0(11), 285-290.
  • Shimp, T.A. ve Sharma, S. (1987). Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of The CETSCALE. Journal of Marketing Research, 24(3), 280-289.
  • Sumner, G.A. (1906). Folkways: The Sosiological Importance of Usages, Manners, Customs”, Moresand Morals. New York: Ginn Custom Publishing.
  • Swarbrooke, J. ve Horner, S. (2007). Consumer Behaviour in Tourism. Routledge: London.
  • Torlak, Ö. ve Özmen, M. (2006). İki Farklı Kola Markası Tercih Eden Üniversite Öğrencilerini Ayıran Özelliklerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 359-371.
  • Ünal, S. ve Erciş, A. (2006). Tüketicilerin Kişisel Değerlerinin Satın Alma Kararlarına Etkisi. Atatürk Üniversitesi Dergisi, 0(1), 23-48.
  • Watson, J.J. ve Wrigt, K. (2000). Consumer Ethnocentrism and Attitudes Toward Domestic and Foreign Products. European Journal of Marketing, 34(9/10), 1149-1166.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284422456 adresinden 11.03.2021 tarihinde erişildi.
  • https://yigm.ktb.gov.tr/TR-211090/yillik-il-ilce-konaklama-istatistikleri.htlm adresinden 09.03.2021 tarihinde erişildi.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Levent Karadağ 0000-0002-0932-8315

Publication Date September 29, 2021
Submission Date June 13, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 17

Cite

APA Karadağ, L. (2021). TURİSTLERİN ETNOSENTRİK EĞİLİMLERİNİN SATIN ALMA KARARLARINA ETKİSİ: DATÇA ÖRNEĞİ. Asya Studies, 5(17), 217-224. https://doi.org/10.31455/asya.951991