Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship Between Parenting Attitude and Psychological Strength Levels in European Turkish Immigrants

Year 2024, Volume: 8 Issue: 28, 79 - 92, 30.06.2024
https://doi.org/10.31455/asya.1392833

Abstract

Migration is a process that leads to significant changes in the lives of societies and individuals. In addition, immigrant individuals are faced with the necessity of establishing a new life by settling in a different country from where they were born or raised. This research examines the relationship between parental attitudes and resilience levels in Turkish immigrants living in Europe. The research was carried out using a quantitative research design called the relational survey model, and the data were collected by questionnaire method. The sample of the study consists of 313 Turkish immigrants, of which 149 are men and 164 are women. The 'Adult Resilience Scale (YPSÖ)', 'Parental Attitude Scale (ETS)' and 'Demographic Information Form' are used to collect data. In line with the analysis of the data, the statistical program SPSS-22 for social sciences was used. Pearson Correlation analysis was used to reveal the direction and strength of the relationship between the variables of the study. For comparisons between groups, one-way variance (ANOVA) and t-test analysis were used. Within the scope of the research findings, a significant and positive relationship was found between psychological resilience and democratic parenting attitude in Turkish immigrant participants living in Europe. In addition, a negative and significant relationship was found between protective and authoritarian parenting attitudes and psychological resilience. As a result, as the psychological resilience levels increase for Turkish immigrants living in Europe, democratic parenting attitudes increase, but protective and authoritarian parenting attitudes decrease.

References

  • Akıncı, B., Nergiz, A. & Gedik, E. (2015). Uyum Süreci Üzerine Bir Değerlendirme: Göç ve Toplumsal Kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, 0(2), 58-83.
  • Arslan, G. (2014). Psikolojik Sağlamlık Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. 3rd World Conference on Educational and Instructional Studies-Wceis, Antalya, Türkiye.
  • Caestecker, F., Lievens, J., Van de Putte, B. & Van der Bracht, K. (2013). Tendance Dans Le Choix Du Conjoint Des Migrants De Première Et De Seconde Génération En Belgique. Universiteit Gent, 10-18.
  • Erdoğan, M. M. (2015). Avrupa’da Türkiye Kökenli Göçmenler ve ‘Euro-Turks-Barometre’araştırmaları. Göç Araştırmaları Dergisi, 0(1), 108-148.
  • Eryörük, B. (2018). Avrupalı Türk Göçmenlerde Ebeveynlik Tutumunun Kuşaklararası Karşılaştırılması, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eryörük, B. K. & Özdoğru, A. A. (2021). Belçikalı Türk Göçmenlerde Kültürleşme Stratejileri ve Ebeveynlik Tutumu. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 0(12), 107-134.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference. Boston: Pearson.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karayılan, E. (2021). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığının Performansına Etkisi: Özel ve Devlet Okulu Karşılaştırması, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Kırmızı, B. (2016). Göçmen Türklerin Almanya’da Yaşadığı Sorunların Dünü ve Bugünü. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, 2(3), 145-156.
  • Kuzgun, Y. (1972). Ana-Baba Tutumlarının Kendini Gerçekleştirme Düzeyine Etkisi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Enstitüsü.
  • Mutlu, M. (2021). İsviçre’de Yaşayan Üç Farklı Kuşaktaki Türk Kökenli Göçmenlerin Kültürleşme Tutumunun Yaşam Doyumuna ve Psikolojik Sağlık Durumuna Etkisinin İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Olcay, S. (2006). Türk Göçmen ve Alman Ailelerde Anne-Babalık Uygulamaları ve Okul-Öncesi Çocuklarının Bilişsel Becerileri, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Koç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin-Kütük, B. (2015). Türkiye’den Batı Avrupa’ya İşçi Göçünün Sosyolojik Çalışmalara Yansımaları. Journal of Sociological Studies/Sosyoloji Konferansları, 0(52), 609-654.
  • Vatansever, N. (1999). Göçmen Olan ve Olmayan Ailelerin On-On İki Yaş Grubundaki Çocuklarının Anne-Baba Tutumları ve Depresyon Düzeylerinin İncelenmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.

Avrupalı Türk Göçmenlerde Ebeveynlik Tutumu ile Psikolojik Sağlamlık Düzeyleri Arasındaki İlişki

Year 2024, Volume: 8 Issue: 28, 79 - 92, 30.06.2024
https://doi.org/10.31455/asya.1392833

Abstract

Göç, toplumların ve bireylerin hayatlarında mühim değişimlere yol açan bir süreçtir. Bunun yanı sıra göçmen bireyler, doğdukları ya da büyüdükleri yerden farklı bir ülkeye yerleşerek yeni bir yaşam kurma zorunluluğuyla karşı karşıya kalırlar. Bu araştırmanın amacı, Avrupalı Türk göçmenlerde ebeveynlik tutumu ile psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma, ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir ve veriler anket yöntemiyle toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini 313 Türk göçmen oluşturmakta olup örneklem içerisinde bunlardan 149’u erkek ve 164’ü kadın olmaktadır. Verilerin toplanması açısından ‘Yetişkin Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (YPSÖ)’, ‘Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ)’ ve ‘Demografik Bilgi Formu’ kullanılmıştır. Verilerin analizi doğrultusunda sosyal bilimlere yönelik istatistik programı SPSS-22 kullanılmıştır. Araştırmanın değişkenleri arasındaki ilişkinin yönünü ve gücünü ortaya koymak için Pearson Korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Gruplar arasındaki karşılaştırmalara yönelik olarak ise tek yönlü varyans (ANOVA) ve t testi analizinin kullanımı sağlanmıştır. Araştırmanın bulguları kapsamında, Avrupa’da yaşayan Türk göçmen katılımcılarda psikolojik dayanıklılık ve demokratik ebeveynlik tutumu arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki saptanmıştır. Bunun yanı sıra koruyucu ve otoriter ebeveynlik tutumu ile psikolojik dayanıklılık arasında negatif ve anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Sonuç olarak Avrupa’da yaşamını sürdüren Türk göçmenlere yönelik olarak psikolojik dayanıklılık seviyeleri arttıkça demokratik ebeveynlik tutumu da artmakta ancak koruyucu ve otoriter ebeveynlik tutumu düşmektedir.

References

  • Akıncı, B., Nergiz, A. & Gedik, E. (2015). Uyum Süreci Üzerine Bir Değerlendirme: Göç ve Toplumsal Kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, 0(2), 58-83.
  • Arslan, G. (2014). Psikolojik Sağlamlık Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. 3rd World Conference on Educational and Instructional Studies-Wceis, Antalya, Türkiye.
  • Caestecker, F., Lievens, J., Van de Putte, B. & Van der Bracht, K. (2013). Tendance Dans Le Choix Du Conjoint Des Migrants De Première Et De Seconde Génération En Belgique. Universiteit Gent, 10-18.
  • Erdoğan, M. M. (2015). Avrupa’da Türkiye Kökenli Göçmenler ve ‘Euro-Turks-Barometre’araştırmaları. Göç Araştırmaları Dergisi, 0(1), 108-148.
  • Eryörük, B. (2018). Avrupalı Türk Göçmenlerde Ebeveynlik Tutumunun Kuşaklararası Karşılaştırılması, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eryörük, B. K. & Özdoğru, A. A. (2021). Belçikalı Türk Göçmenlerde Kültürleşme Stratejileri ve Ebeveynlik Tutumu. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 0(12), 107-134.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference. Boston: Pearson.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karayılan, E. (2021). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığının Performansına Etkisi: Özel ve Devlet Okulu Karşılaştırması, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Kırmızı, B. (2016). Göçmen Türklerin Almanya’da Yaşadığı Sorunların Dünü ve Bugünü. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, 2(3), 145-156.
  • Kuzgun, Y. (1972). Ana-Baba Tutumlarının Kendini Gerçekleştirme Düzeyine Etkisi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Enstitüsü.
  • Mutlu, M. (2021). İsviçre’de Yaşayan Üç Farklı Kuşaktaki Türk Kökenli Göçmenlerin Kültürleşme Tutumunun Yaşam Doyumuna ve Psikolojik Sağlık Durumuna Etkisinin İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Olcay, S. (2006). Türk Göçmen ve Alman Ailelerde Anne-Babalık Uygulamaları ve Okul-Öncesi Çocuklarının Bilişsel Becerileri, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Koç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin-Kütük, B. (2015). Türkiye’den Batı Avrupa’ya İşçi Göçünün Sosyolojik Çalışmalara Yansımaları. Journal of Sociological Studies/Sosyoloji Konferansları, 0(52), 609-654.
  • Vatansever, N. (1999). Göçmen Olan ve Olmayan Ailelerin On-On İki Yaş Grubundaki Çocuklarının Anne-Baba Tutumları ve Depresyon Düzeylerinin İncelenmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychological Counseling Education, Psychological Counseling and Guidance (Other)
Journal Section Articles
Authors

Bünyamin Kesgin 0009-0005-1383-5968

Publication Date June 30, 2024
Submission Date November 18, 2023
Acceptance Date May 27, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 28

Cite

APA Kesgin, B. (2024). Avrupalı Türk Göçmenlerde Ebeveynlik Tutumu ile Psikolojik Sağlamlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Asya Studies, 8(28), 79-92. https://doi.org/10.31455/asya.1392833

88x31.png  Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.