The emergence of civil society is based on a long historical process. Civil society is a concept with a deep-rooted history. Throughout history, different meanings have been attributed to this concept. This study aims to understand the concept by focusing on the historical process that civil society has undergone. The study will address the birth of civil society in Western societies and its functions today. Subsequently, Non-Governmental Organizations (NGOs) will be discussed, and the importance of public relations within these organizations will be emphasized in the theoretical foundation of the study. This study aims to determine the perception levels of undergraduate students in the Public Relations and Promotion Department regarding NGOs, which hold a significant place in public relations. With the changing world and the public relations profession, the concept of civil society has gained importance both for the profession and for societies. This situation has made it essential to measure the perceptions of Public Relations and Promotion Department undergraduate students towards NGOs. Within the scope of the study, a revised version of the "Non-Governmental Organization Perception Scale" was administered face-to-face to a total of 206 undergraduate students in the Public Relations and Promotion Department. As a result of this perception study, which was measured using demographic variables, it was found that the students' classes and ages did not affect their perceptions of NGOs. The findings from the analysis showed that the p-values were less than 0.05, indicating that the descriptive and instrumental perceptions of the participants regarding NGOs varied according to their gender. It was determined that the functionality, utilitarian, and conflictual dimensions had p-values greater than or equal to 0.05 and therefore did not differ according to gender. Overall, it was found that the perceptions of Public Relations and Promotion Department undergraduate students towards NGOs were at a moderate level.
Civil Society Non-Governmental Organizations Public Relations Perception. Public Relations Education
Sivil toplumun ortaya çıkması, uzun bir tarihsel sürece dayanmaktadır. Sivil toplum köklü geçmişe sahip olan bir kavramdır. Bu kavrama günümüze gelinceye dek farklı anlamlar yüklenmiştir. Çalışmada sivil toplumun geçirdiği tarihsel süreç üzerinde durularak bu kavram anlaşılmaya çalışılmıştır. Sivil toplumun Batı toplumlarında doğuşu ve günümüzde sahip olduğu işlevler üzerinde durulmuştur. Daha sonrasında Sivil Toplum Kuruluşlarına değinilmiş ve bu kuruluşlarda halkla ilişkilerin önemi çalışmanın teorik temelinde vurgulanmıştır. Bu çalışma, halkla ilişkiler için oldukça önemli bir yere sahip sivil toplum kuruluşlarına yönelik olarak halkla ilişkiler ve tanıtım bölümü lisans öğrencilerinin algı düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Dönüşen dünya ve halkla ilişkiler mesleği ile beraber sivil toplum kavramı hem meslek için hem de toplumlar için önem kazanmıştır. Bu durum halkla ilişkiler ve tanıtım bölümü lisans öğrencilerinin sivil toplum kuruluşlarına dair algılarının ölçülmesini elzem hâle getirmiştir. Çalışma kapsamında toplam 206 halkla ilişkiler ve tanıtım bölümü lisans öğrencisine "Sivil Toplum Kuruluşu Algısı Ölçeği” yüz yüze olarak uygulanmıştır. Demografik değişkenler kullanılarak ölçülen bu algı araştırması sonucunda, öğrencilerin sınıflarının ve yaşlarının sivil toplum kuruluşu algılarını etkilemediği bilgisine ulaşılmıştır. Analiz sonucunda ulaşılan bulgular sonucunda p değerlerinin 0,05’ten küçük olduğunu, bu nedenle katılımcıların sivil toplum kuruluşu algıları boyutlarından olan tanımlayıcı ve çıkarcı algılarının, cinsiyetleri bakımından farklılık gösterdiği elde edilmiştir. İşlevsellik, faydacı, çatışmacı boyutlarının ise p değerlerinin 0,05’ten büyük ya da eşit olduğu bu bağlamda cinsiyetlere göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Genel olarak ise Halkla İlişkiler ve Tanıtım bölümü lisans öğrencilerinin sivil toplum kuruluşlarına yönelik algılarının orta düzeyde olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Organisational, Interpersonal and Intercultural Communication, Development of Media and Communication Education and Programs |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | May 30, 2024 |
Acceptance Date | September 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 29 |
Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.