The primary aim of this study is to analyze master's theses and academic articles related to trust in leadership according to predefined criteria. Quantitative research methods were used during the research process. For the analysis, 12 master's Theses registered at the Higher Education Council Thesis Center and 10 articles published on Dergipark Academic were used. Research findings show that between 2010 and 2024, most theses on trust the manager were written in 2022. In the same period, the majority of articles were published in 2016, 2017 and 2019. The Theses analyzed come from 12 different universities and the Articles come from 10 different journals. In both types of studies, teachers mainly constitute the study groups. Additionally, the predominant research methodologies used in these studies include quantitative methods and relational designs. The results reveal that research on trust in leadership has been limited over the years. This emphasizes the need for more innovative and comprehensive Studies to deepen and expand the knowledge base in this field. It is also essential to increase the geographical diversity of these studies. The findings of these studies can fill existing gaps in academic literature, shedding light on broader topics such as corporate culture, organizational commitment, and the overall welfare of employees. This can significantly contribute to improving management practices in educational institutions. As a result, such analytical and comprehensive studies on trust in administrators may enable the development of more robust and effective strategies in the field of education.
Trust the Manager Trust the School Principal Trust Trust Relationship Management and Leadership
Bu çalışmanın temel amacı, yöneticiye güven konusu ile ilgili yüksek lisans tezleri ve akademik makaleleri önceden belirlenen kriterlere göre incelemektir. Araştırma sürecinde, nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Analiz için Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezinde kayıtlı 12 yüksek lisans tezi ve Dergipark Akademik'te yayımlanmış 10 makale bulunmuş ve araştırma için kullanılmıştır. Araştırma bulguları, 2010 ile 2024 yılları arasında yöneticiye güven konusunda en çok tezin 2022 yılında yazıldığını ortaya koymaktadır. Aynı dönem içerisinde en fazla makalenin ise 2016, 2017 ve 2019 yıllarında yayımlandığı belirlenmiştir. İncelenen tezler 12 farklı üniversiteden, makaleler ise 10 farklı dergiden gelmektedir. Her iki türdeki çalışmaların çoğunda öğretmenler çalışma grubunu oluşturmaktadır. Ayrıca, incelenen çalışmaların çoğunda kullanılan araştırma metodolojileri arasında nicel yöntemler ve ilişkisel desen öne çıkmaktadır. Sonuçlar, yöneticiye güven konusunda yapılan araştırmaların yıllar içinde sınırlı kaldığını göstermektedir. Bu, alandaki bilgi birikiminin derinleştirilmesi ve genişletilmesi için daha fazla ve yenilikçi çalışmalara olan ihtiyacı vurgulamaktadır. Bu çalışmaların coğrafi çeşitliliği de artırılmalıdır. Bu çalışmaların sonuçları, akademik literatürde mevcut bilgi boşluklarını doldurarak, kurumsal kültür, örgütsel bağlılık ve çalışanların genel refahı üzerindeki etkiler gibi daha geniş kapsamlı konulara da ışık tutabilir. Bu, eğitim kurumlarındaki yönetim pratiklerinin iyileştirilmesine önemli katkılarda bulunabilir. Sonuç olarak, yöneticiye güven üzerine yapılan bu tür analitik ve kapsamlı çalışmalar, eğitim alanında daha sağlam ve etkili stratejilerin geliştirilmesine olanak tanıyabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management, Leadership in Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | June 6, 2024 |
Acceptance Date | August 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 29 |
Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.