Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Master's Theses and Articles that Write the Subject of Trust to the Manager

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 29, 15 - 28, 30.09.2024
https://doi.org/10.31455/asya.1496710

Öz

The primary aim of this study is to analyze master's theses and academic articles related to trust in leadership according to predefined criteria. Quantitative research methods were used during the research process. For the analysis, 12 master's Theses registered at the Higher Education Council Thesis Center and 10 articles published on Dergipark Academic were used. Research findings show that between 2010 and 2024, most theses on trust the manager were written in 2022. In the same period, the majority of articles were published in 2016, 2017 and 2019. The Theses analyzed come from 12 different universities and the Articles come from 10 different journals. In both types of studies, teachers mainly constitute the study groups. Additionally, the predominant research methodologies used in these studies include quantitative methods and relational designs. The results reveal that research on trust in leadership has been limited over the years. This emphasizes the need for more innovative and comprehensive Studies to deepen and expand the knowledge base in this field. It is also essential to increase the geographical diversity of these studies. The findings of these studies can fill existing gaps in academic literature, shedding light on broader topics such as corporate culture, organizational commitment, and the overall welfare of employees. This can significantly contribute to improving management practices in educational institutions. As a result, such analytical and comprehensive studies on trust in administrators may enable the development of more robust and effective strategies in the field of education.

Kaynakça

  • Akyel, Y. (2021). Yönetim bağlamında adalet ve güven. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Altuntaş, S., & Baykal, Ü. (2010). Örgütsel vatandaşlık düzeyi ölçeğinin hemşirelikte geçerlik-güvenirliği. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(3), 7-16.
  • Arslan, M. M. (2009). Teknik ve endüstri meslek lisesi öğretmenlerinin örgütsel güven algıları. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 5(2), 274-288.
  • Bayat, B. (2014). Uygulamalı sosyal bilim araştırmalarında ölçme, ölçekler ve “likert” ölçek kurma tekniği. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 1-24.
  • Budak, G., & Budak, G. (2004). İşletme Yönetimi. Barış Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chung, J. Y., Jung, C. S., Kyle, G. T., & Petrick, J. F. (2010). Servant leadership and procedural justice in the U.S. National Park Service: The antecedents of job satisfaction. Journal of Park & Recreation Administration, 28(3), 1-15.
  • Currall, S. C., & Epstein, M. J. (2003). The fragility of organizational trust: Lessons from the rise and fall of Enron. Organizational Dynamics, 32(2), 193-206.
  • Eren, S. S., & Hayatoğlu, Ö. (2011). Etik iklimin satış elemanlarının iş tutumlarına ve iş performanslarına etkisi: İlaç sektöründe bir uygulama. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 109-128.
  • Ertürk, M. (2021). Öğretmenlerin okul müdürlerine güvenine etki eden faktörler (Tez No: 666724) [Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tezleri.
  • Eser, G. (2007). Etik iklim ve yöneticiye güvenin örgüte bağlılığa etkisi (Tez No: 209182) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tezleri.
  • Güneş, F. (2016). Eğitimde sorgulamanın gücü. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 188-204.
  • İslamoğlu, G., Birsel, M., & Börü, D. (2007). Kurum içinde güven: Yöneticiye, iş arkadaşlarına ve kuruma yönelik güven ölçümü. İnkılâp Kitabevi.
  • Kılıçlar, A. (2011). Yöneticiye duyulan güven ile örgütsel adalet ilişkisinin öğretmenler açısından incelenmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi 3(3), 33-36.
  • Krot, K., & Lewicka, D. (2012). The importance of trust in manager-employee relationships. International Journal of Electronic Business Management, 10, 224-233.
  • Mayer, R. C.,Davis, J. H., & Schoorman, F. D. (1995). An integrative model of organizational trust. Academy of Management Review, 20(3), 709-734.
  • Memduhoğlu, H, B., & Zengin, M. (2017). Örgütsel güven. Pegem Akademi Yayıncılık
  • Özer, N., Demirtaş, H., Üstüner, M., & Cömert, M. (2006). Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel güven algıları. Ege Eğitim Dergisi, 7(1), 103-124.
  • Özkara, Z. U., & Sağlam Arı, G. (2019). Örgütlerde güven ve liderlik: Kavramlar-kuramlar-modeller ve uygulama. Gazi Kitabevi.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev.: M. Bütün ve S. B. Demir). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Sak, R., Sak, İ. T. Ş., Şendil, Ç. Ö., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256.
  • Sharkie, R. (2009). Trust in leadership is vital for employee performance. Management Research News, 32(5), 491-498.
  • Şişman, M. (2002). Eğitimde mükemmellik arayışı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2018). Öğretim liderliği. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tokgöz, E., & Seymen, O. A. (2013). Örgütsel güven, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişki: Bir devlet hastanesinde araştırma, Öneri Dergisi, 10(39), 61-76.
  • Topaloğlu, I. G. (2010). İşgörenlerin adalet ve etik algıları açısından örgütsel güven ile örgütsel bağlılık ilişkisi (Tez No: 249144) [Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tezleri.
  • Toprak, L. S. (2012). Çatışma yönetme yöntemleri ile yöneticiye duyulan güven arasındaki ilişki: Afyonkarahisar’daki beş yıldızlı otel işletmelerinde bir araştırma (Tez No: 325324) [Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tezleri.
  • Yener, S., & Salur S. (2017). Güdüleyici dil ve iç girişimcilik arasında işgören sesliliğinin aracı rolü. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 7(2), 453-466.
  • Yılmaz, E. (2006). Okullardaki örgütsel güven düzeyinin okul yöneticilerinin etik liderlik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Yılmaz, E. (2021). Örgütsel güven. S. Özdemir ve N. Cemaloğlu (Ed.), Örgütsel davranış ve yönetimi (s. 361-390). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yılmaz, K., & Altınkurt, Y. (2014). Relationship between the leadership behaviors and organizational trust and organizational justice. Cukurova University Faculty of Education Journal, 41(1), 12-24.
  • Yılmaz, Y. (2022). Okulun bürokratik yapısı ile okul müdürüne güven arasındaki ilişki (Tez No: 750929) [Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tezleri.

Yöneticiye Güven Konusunu Yazan Yüksek Lisans Tezlerinin ve Makalelerin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 29, 15 - 28, 30.09.2024
https://doi.org/10.31455/asya.1496710

Öz

Bu çalışmanın temel amacı, yöneticiye güven konusu ile ilgili yüksek lisans tezleri ve akademik makaleleri önceden belirlenen kriterlere göre incelemektir. Araştırma sürecinde, nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Analiz için Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezinde kayıtlı 12 yüksek lisans tezi ve Dergipark Akademik'te yayımlanmış 10 makale bulunmuş ve araştırma için kullanılmıştır. Araştırma bulguları, 2010 ile 2024 yılları arasında yöneticiye güven konusunda en çok tezin 2022 yılında yazıldığını ortaya koymaktadır. Aynı dönem içerisinde en fazla makalenin ise 2016, 2017 ve 2019 yıllarında yayımlandığı belirlenmiştir. İncelenen tezler 12 farklı üniversiteden, makaleler ise 10 farklı dergiden gelmektedir. Her iki türdeki çalışmaların çoğunda öğretmenler çalışma grubunu oluşturmaktadır. Ayrıca, incelenen çalışmaların çoğunda kullanılan araştırma metodolojileri arasında nicel yöntemler ve ilişkisel desen öne çıkmaktadır. Sonuçlar, yöneticiye güven konusunda yapılan araştırmaların yıllar içinde sınırlı kaldığını göstermektedir. Bu, alandaki bilgi birikiminin derinleştirilmesi ve genişletilmesi için daha fazla ve yenilikçi çalışmalara olan ihtiyacı vurgulamaktadır. Bu çalışmaların coğrafi çeşitliliği de artırılmalıdır. Bu çalışmaların sonuçları, akademik literatürde mevcut bilgi boşluklarını doldurarak, kurumsal kültür, örgütsel bağlılık ve çalışanların genel refahı üzerindeki etkiler gibi daha geniş kapsamlı konulara da ışık tutabilir. Bu, eğitim kurumlarındaki yönetim pratiklerinin iyileştirilmesine önemli katkılarda bulunabilir. Sonuç olarak, yöneticiye güven üzerine yapılan bu tür analitik ve kapsamlı çalışmalar, eğitim alanında daha sağlam ve etkili stratejilerin geliştirilmesine olanak tanıyabilir.

Kaynakça

  • Akyel, Y. (2021). Yönetim bağlamında adalet ve güven. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Altuntaş, S., & Baykal, Ü. (2010). Örgütsel vatandaşlık düzeyi ölçeğinin hemşirelikte geçerlik-güvenirliği. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(3), 7-16.
  • Arslan, M. M. (2009). Teknik ve endüstri meslek lisesi öğretmenlerinin örgütsel güven algıları. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 5(2), 274-288.
  • Bayat, B. (2014). Uygulamalı sosyal bilim araştırmalarında ölçme, ölçekler ve “likert” ölçek kurma tekniği. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 1-24.
  • Budak, G., & Budak, G. (2004). İşletme Yönetimi. Barış Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chung, J. Y., Jung, C. S., Kyle, G. T., & Petrick, J. F. (2010). Servant leadership and procedural justice in the U.S. National Park Service: The antecedents of job satisfaction. Journal of Park & Recreation Administration, 28(3), 1-15.
  • Currall, S. C., & Epstein, M. J. (2003). The fragility of organizational trust: Lessons from the rise and fall of Enron. Organizational Dynamics, 32(2), 193-206.
  • Eren, S. S., & Hayatoğlu, Ö. (2011). Etik iklimin satış elemanlarının iş tutumlarına ve iş performanslarına etkisi: İlaç sektöründe bir uygulama. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 109-128.
  • Ertürk, M. (2021). Öğretmenlerin okul müdürlerine güvenine etki eden faktörler (Tez No: 666724) [Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tezleri.
  • Eser, G. (2007). Etik iklim ve yöneticiye güvenin örgüte bağlılığa etkisi (Tez No: 209182) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tezleri.
  • Güneş, F. (2016). Eğitimde sorgulamanın gücü. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 188-204.
  • İslamoğlu, G., Birsel, M., & Börü, D. (2007). Kurum içinde güven: Yöneticiye, iş arkadaşlarına ve kuruma yönelik güven ölçümü. İnkılâp Kitabevi.
  • Kılıçlar, A. (2011). Yöneticiye duyulan güven ile örgütsel adalet ilişkisinin öğretmenler açısından incelenmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi 3(3), 33-36.
  • Krot, K., & Lewicka, D. (2012). The importance of trust in manager-employee relationships. International Journal of Electronic Business Management, 10, 224-233.
  • Mayer, R. C.,Davis, J. H., & Schoorman, F. D. (1995). An integrative model of organizational trust. Academy of Management Review, 20(3), 709-734.
  • Memduhoğlu, H, B., & Zengin, M. (2017). Örgütsel güven. Pegem Akademi Yayıncılık
  • Özer, N., Demirtaş, H., Üstüner, M., & Cömert, M. (2006). Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel güven algıları. Ege Eğitim Dergisi, 7(1), 103-124.
  • Özkara, Z. U., & Sağlam Arı, G. (2019). Örgütlerde güven ve liderlik: Kavramlar-kuramlar-modeller ve uygulama. Gazi Kitabevi.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev.: M. Bütün ve S. B. Demir). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Sak, R., Sak, İ. T. Ş., Şendil, Ç. Ö., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256.
  • Sharkie, R. (2009). Trust in leadership is vital for employee performance. Management Research News, 32(5), 491-498.
  • Şişman, M. (2002). Eğitimde mükemmellik arayışı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2018). Öğretim liderliği. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tokgöz, E., & Seymen, O. A. (2013). Örgütsel güven, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişki: Bir devlet hastanesinde araştırma, Öneri Dergisi, 10(39), 61-76.
  • Topaloğlu, I. G. (2010). İşgörenlerin adalet ve etik algıları açısından örgütsel güven ile örgütsel bağlılık ilişkisi (Tez No: 249144) [Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tezleri.
  • Toprak, L. S. (2012). Çatışma yönetme yöntemleri ile yöneticiye duyulan güven arasındaki ilişki: Afyonkarahisar’daki beş yıldızlı otel işletmelerinde bir araştırma (Tez No: 325324) [Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tezleri.
  • Yener, S., & Salur S. (2017). Güdüleyici dil ve iç girişimcilik arasında işgören sesliliğinin aracı rolü. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 7(2), 453-466.
  • Yılmaz, E. (2006). Okullardaki örgütsel güven düzeyinin okul yöneticilerinin etik liderlik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Yılmaz, E. (2021). Örgütsel güven. S. Özdemir ve N. Cemaloğlu (Ed.), Örgütsel davranış ve yönetimi (s. 361-390). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yılmaz, K., & Altınkurt, Y. (2014). Relationship between the leadership behaviors and organizational trust and organizational justice. Cukurova University Faculty of Education Journal, 41(1), 12-24.
  • Yılmaz, Y. (2022). Okulun bürokratik yapısı ile okul müdürüne güven arasındaki ilişki (Tez No: 750929) [Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tezleri.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi, Eğitimde Liderlik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yasin Cengiz 0009-0009-7184-4925

Seyithan Demirdağ 0000-0002-4083-2704

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 6 Haziran 2024
Kabul Tarihi 1 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Cengiz, Y., & Demirdağ, S. (2024). Yöneticiye Güven Konusunu Yazan Yüksek Lisans Tezlerinin ve Makalelerin İncelenmesi. Asya Studies, 8(29), 15-28. https://doi.org/10.31455/asya.1496710

88x31.png  Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.