Research Article
BibTex RIS Cite

Chinese Media as Soft Power: The CGTN Türk Example

Year 2024, Volume: 8 Issue: 30, 263 - 274, 29.12.2024
https://doi.org/10.31455/asya.1520142

Abstract

The People's Republic of China, one of the world's greatest political, economic and technological powers, is also attracting attention for its cultural values. China, which has made several attempts to transfer its power to the people of other countries, is using its media power and activating institutions that can be effective on a global scale. China attaches importance to the media as an element of soft power and is taking various steps, especially towards countries with which it has strong political and commercial relations. Having invested in traditional mass media such as newspapers, radio, cinema and television, China is now taking initiatives in digital media. China Global Television Network (CGTN), which began operations in 2016 as China's global media organization, can be seen as an important broadcaster in this context. CGTN Türk, which started broadcasting in Türkiye in place of CRI Türk in 2023, is considered one of China's important tools in Türkiye. Therefore, this study analyses the news on CGTN Türk in the context of soft power. The aim of the study is to determine whether CGTN Türk, one of China's current initiatives in the Turkish media, is an effective soft power tool. The research is important because it reveals the influence of the Chinese media in Türkiye. The qualitative content analysis method was used in the study, which was limited to examining 33 contents randomly selected from 660 news items between 1 and 7 July. As a result of the study, it was found that CGTN Türk emphasizes Türkiye related content and publishes news that can set the agenda on various issues related to Türkiye. It was also observed that the news items were predominantly constructed in the context of Türkiye-China relations. Based on these findings, it is concluded that CGTN Türk can be an important soft power tool.

References

  • Aslan, P., & Oğuz, G. (2016). Dijital diplomasi, küresel algı ve Türkiye. N. Sezer, S. Gezgin & E. Yolcu (Ed.), International Symposium Communication in the Millennium (s. 573-590). İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Aydemir, E. (2019). Çin’in küresel bir yumuşak güç hareketi: CGTN’nin incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(19), 260-275. https://doi.org/10.33692/avrasyad.628296.
  • Boyd-Barret, O. (1998). The globalization of news. Sage Publications.
  • Boztepe, V. (2016). Bir yumuşak güç kaynağı olarak Türkiye’deki Çin medyası. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(4), 93-109. https://doi.org/10.18037/ausbd.415561
  • Budak, L., & Erdoğan, İ. (2006). 1990 sonrası Çin Halk Cumhuriyeti’nde kitle iletişim sistemi ve temel sorunlar. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 109-123.
  • Chen, A. C., & Liang, Y. L. (2010). Television: Entertainment. W. A. Hachten & J. F. Scotton (Ed.), New media for a new China (s. 83-97). Wiley-Blackwell.
  • Çavuş, T. (2012). Dış politikada yumuşak güç kavramı ve Türkiye’nin yumuşak güç kullanımı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2(2), 23-37.
  • Çolakoğlu, S. (2012). Türkiye-Çin ilişkileri: Tek taraflı aşk mı? Ortadoğu Analiz, 4(45), 53-66.
  • Demirtepe, M, Turgut., & Özertem, H. S. (2013). Yükselen tehdit algısı karşısında Çin’in yumuşak güç siyaseti: Politikalar ve sınırlılıkları. Bilig, (65), 95-118.
  • Eldeniz, L., & Maimaitimin, B. (2015). Çin ulusal haber ajansı: Xinhua ve güncel Çin medyası. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 173-185.
  • Erdoğan, E., & Uyan-Semerci, P. (2021). Toplumsal araştırma yöntemleri için bir rehber: Gereklilikler, sınırlılıklar ve incelikler. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Gooch, E., Eckstrand, E., Mayers, C., & Ruiz, S. (2020). Using global media big data to understand China’s soft power efforts. https://thestrategybridge.org/the-bridge/2020/3/2/using-global-media-big-data-to-understand-chinas-soft-power-efforts adresinden 24 Haziran 2024 tarihinde erişildi.
  • Güner, S. (2021). Türkiye’nin kamu diplomasisi ve yumuşak güç uygulamalarında medyanın rolü: TRT’nin uluslararası kanalları üzerine bir değerlendirme. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 145-168.
  • Halisoğlu, T. A. (2022). Avrupa Birliği’nin yeni yumuşak güç unsuru: Dijital diplomasi. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi e-Dergi, 11(2), 163-178. https://doi.org/10.47934/tife.11.02.05
  • Keohane, R. O., & Nye, J. S. (1998). Power and interdependence in the information age. Foreign Affairs, 77(5), 81-94. https://doi.org/10.2307/20049052
  • Keten, E. T. (2015). Küresel bir modele doğru Çin medyası. İnsan ve İnsan, 2(4). 4-21. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.279988
  • Köfteoğlu, K. (2013-2014). Mardin-Çin hattı. China Today Türkiye, (8), 30-31.
  • Kömür, G. (2020). Yumuşak güç unsuru olarak kamu diplomasisi. International Journal of Politics and Security, 2(3), 89-115.
  • Metin, O., & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (22), 273-294. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227356
  • Niyaz, H. (2020). Çin dış politikasında bir araç olarak medyanın rolü (Tez No: 661669) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Nye, J. (2002). Hard and soft power in a global information age. M. Leonard (Ed.), Re-ordering the world (s. 2-10). The Foreign Policy Centre.
  • Nye, J. (2004). Soft power: The means to success in world politics. Public Affairs.
  • Nye, J. S. (2008). Public diplomacy and soft power. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 616(1), 94-109. https://doi.org/10.1177/0002716207311699
  • Olgun, C. (2008). Nitel araştırmalarda içerik analizi tekniği. Sosyoloji Notları, (4-5), 66-70.
  • Tuch, H. N. (1990). Communicating with the world: U.S. public diplomacy overseas. St. Martin’s Press.
  • Wilson, E. J. (2008). Hard power, soft power, smart power. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 616(1), 110-124. https://doi.org/10.1177/0002716207312618
  • Yılmaz, S. (2012). Kamu diplomasisi: Başka halklara angaje olmak, ayaklandırmak. 21. Yüzyılda Sosyal Bilimler, (1), 201-223.
  • Zhu, Y. (2012). Two billion eyes: The story of China Central Television. New Press.

Yumuşak Güç Olarak Çin Medyası: CGTN Türk Örneği

Year 2024, Volume: 8 Issue: 30, 263 - 274, 29.12.2024
https://doi.org/10.31455/asya.1520142

Abstract

Dünya üzerindeki en büyük siyasi, ekonomik ve teknolojik güçlerden olan Çin Halk Cumhuriyeti sahip olduğu kültürel değerleriyle de dikkat çekmektedir. Günümüzde söz konusu güçlerini diğer ülke halklarına aktarmak için çeşitli girişimlerde bulunan Çin, medya gücünden yararlanmakta ve küresel ölçekte etkin olabilecek kurumlarını faaliyete sokmaktadır. Ülkelerin yumuşak güçleri arasında değerlendirilen medyayı önemseyen Çin, özellikle de siyasi ve ticari ilişkilerinin yoğun olduğu ülkelere yönelik çeşitli adımlar atmaktadır. Gazete, radyo, sinema ve televizyon gibi geleneksel kitle iletişim araçlarına yatırımlar yapan Çin günümüzde dijital mecralara yönelik de girişimlerde bulunmaktadır. 2016 yılında Çin’in küresel medya kuruluşu olarak faaliyet göstermeye başlayan China Global Television Network (CGTN) bu bağlamda öne çıkan bir kurum olarak değerlendirilebilir. 2023 yılında CRI Türk’ün yerine Türkiye’de yayına başlayan CGTN Türk Çin’in Türkiye’deki önemli araçları arasında görülmektedir. Buna istinaden araştırmada CGTN Türk’teki haber kategorileri yumuşak güç bağlamında analize tabi tutulmuştur. Çalışmanın amacı Çin’in Türk medyasındaki güncel girişimlerinden olan CGTN Türk’ün etkili bir yumuşak güç aracı olup olmadığını saptamaktır. Araştırma Çin medyasının Türkiye’deki etkisini ortaya koyması nedeniyle öneme sahiptir. 1-7 Temmuz 2024 tarihleri arasındaki 660 haberden rastgele seçilen 33 içeriğin incelenmesiyle sınırlandırılan çalışmada niteliksel içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu doğrultuda yürütülen çalışmanın sonucunda CGTN Türk’ün Türkiye konulu içeriklere ağırlık verdiği ve Türkiye’ye ilişkin çeşitli konularda gündem oluşturabilecek nitelikte haberler yayımladığı saptanmıştır. Ayrıca haberlerin ağırlıklı olarak Türkiye ile Çin ilişkileri bağlamında kurgulandığı görülmüştür. Söz konusu bulgulardan hareketle CGTN Türk’ün önemli bir yumuşak güç aracı olabileceği sonucuna varılmıştır.

References

  • Aslan, P., & Oğuz, G. (2016). Dijital diplomasi, küresel algı ve Türkiye. N. Sezer, S. Gezgin & E. Yolcu (Ed.), International Symposium Communication in the Millennium (s. 573-590). İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Aydemir, E. (2019). Çin’in küresel bir yumuşak güç hareketi: CGTN’nin incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(19), 260-275. https://doi.org/10.33692/avrasyad.628296.
  • Boyd-Barret, O. (1998). The globalization of news. Sage Publications.
  • Boztepe, V. (2016). Bir yumuşak güç kaynağı olarak Türkiye’deki Çin medyası. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(4), 93-109. https://doi.org/10.18037/ausbd.415561
  • Budak, L., & Erdoğan, İ. (2006). 1990 sonrası Çin Halk Cumhuriyeti’nde kitle iletişim sistemi ve temel sorunlar. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 109-123.
  • Chen, A. C., & Liang, Y. L. (2010). Television: Entertainment. W. A. Hachten & J. F. Scotton (Ed.), New media for a new China (s. 83-97). Wiley-Blackwell.
  • Çavuş, T. (2012). Dış politikada yumuşak güç kavramı ve Türkiye’nin yumuşak güç kullanımı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2(2), 23-37.
  • Çolakoğlu, S. (2012). Türkiye-Çin ilişkileri: Tek taraflı aşk mı? Ortadoğu Analiz, 4(45), 53-66.
  • Demirtepe, M, Turgut., & Özertem, H. S. (2013). Yükselen tehdit algısı karşısında Çin’in yumuşak güç siyaseti: Politikalar ve sınırlılıkları. Bilig, (65), 95-118.
  • Eldeniz, L., & Maimaitimin, B. (2015). Çin ulusal haber ajansı: Xinhua ve güncel Çin medyası. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 173-185.
  • Erdoğan, E., & Uyan-Semerci, P. (2021). Toplumsal araştırma yöntemleri için bir rehber: Gereklilikler, sınırlılıklar ve incelikler. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Gooch, E., Eckstrand, E., Mayers, C., & Ruiz, S. (2020). Using global media big data to understand China’s soft power efforts. https://thestrategybridge.org/the-bridge/2020/3/2/using-global-media-big-data-to-understand-chinas-soft-power-efforts adresinden 24 Haziran 2024 tarihinde erişildi.
  • Güner, S. (2021). Türkiye’nin kamu diplomasisi ve yumuşak güç uygulamalarında medyanın rolü: TRT’nin uluslararası kanalları üzerine bir değerlendirme. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 145-168.
  • Halisoğlu, T. A. (2022). Avrupa Birliği’nin yeni yumuşak güç unsuru: Dijital diplomasi. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi e-Dergi, 11(2), 163-178. https://doi.org/10.47934/tife.11.02.05
  • Keohane, R. O., & Nye, J. S. (1998). Power and interdependence in the information age. Foreign Affairs, 77(5), 81-94. https://doi.org/10.2307/20049052
  • Keten, E. T. (2015). Küresel bir modele doğru Çin medyası. İnsan ve İnsan, 2(4). 4-21. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.279988
  • Köfteoğlu, K. (2013-2014). Mardin-Çin hattı. China Today Türkiye, (8), 30-31.
  • Kömür, G. (2020). Yumuşak güç unsuru olarak kamu diplomasisi. International Journal of Politics and Security, 2(3), 89-115.
  • Metin, O., & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (22), 273-294. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227356
  • Niyaz, H. (2020). Çin dış politikasında bir araç olarak medyanın rolü (Tez No: 661669) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Nye, J. (2002). Hard and soft power in a global information age. M. Leonard (Ed.), Re-ordering the world (s. 2-10). The Foreign Policy Centre.
  • Nye, J. (2004). Soft power: The means to success in world politics. Public Affairs.
  • Nye, J. S. (2008). Public diplomacy and soft power. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 616(1), 94-109. https://doi.org/10.1177/0002716207311699
  • Olgun, C. (2008). Nitel araştırmalarda içerik analizi tekniği. Sosyoloji Notları, (4-5), 66-70.
  • Tuch, H. N. (1990). Communicating with the world: U.S. public diplomacy overseas. St. Martin’s Press.
  • Wilson, E. J. (2008). Hard power, soft power, smart power. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 616(1), 110-124. https://doi.org/10.1177/0002716207312618
  • Yılmaz, S. (2012). Kamu diplomasisi: Başka halklara angaje olmak, ayaklandırmak. 21. Yüzyılda Sosyal Bilimler, (1), 201-223.
  • Zhu, Y. (2012). Two billion eyes: The story of China Central Television. New Press.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Journalism
Journal Section Articles
Authors

Göksel Basmacı 0000-0002-4640-9819

Publication Date December 29, 2024
Submission Date July 22, 2024
Acceptance Date December 18, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 30

Cite

APA Basmacı, G. (2024). Yumuşak Güç Olarak Çin Medyası: CGTN Türk Örneği. Asya Studies, 8(30), 263-274. https://doi.org/10.31455/asya.1520142

800px-Cc_by-nc_icon.svg.png Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.