Research Article
BibTex RIS Cite

Yöneticilerin Aile Katılımına İlişkin Görüşleri

Year 2024, Volume: 8 Issue: 30, 139 - 156, 29.12.2024
https://doi.org/10.31455/asya.1579313

Abstract

Okul öncesi eğitim çocuğunun olumlu kazanımları, ilerideki eğitim yaşantısına katkı sağlaması açısından tek yönlü düşünülmeyerek, eğitimin içerisine ailenin de dahil edilmesi, davranışların pekiştirilmesi yönünden son derece önemlidir. Bu araştırmanın amacı Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız anaokullarında, ailelerin eğitim sürecine katılımları hakkında okul yöneticilerinin görüşlerini alarak yöneticiler açısından incelenmesidir. Çalışma grubunda 2023 – 2024 eğitim öğretim yılında Antalya ili Muratpaşa ve Konyaaltı ilçelerinde kamuya ait bağımsız anaokullarında görev yapan 10 okul müdürü oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemi ile kurgulanan bu araştırmada veri toplamak amacıyla ilgili kavramsal çerçeveye ve uzman görüşlerine dayalı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Örneklem seçilirken ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu aşamada tespit edilen 10 bağımsız anaokulu müdürü ile görüşmeler yapılmıştır. Verilerin toplanması sürecinde katılımcılarla birebir görüşmeler yapılmıştır. Veriler tematik içerik analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre okul yöneticilerinin aile katılımı hakkında düşünceleri görüşleri önerileri üzerine aile katılımının önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Aile ile iletişimin güçlü olması, üçlü sac ayağı şeklinde düşünülerek birbirine destek verilmesi çocuk açısından önemli olduğu görülmektedir. Her ailenin katılımı sağlanarak kuruma olan güvenin arttırılması gerektiği kanıtlanmıştır.

References

  • Akyol, N. A., Doğan, S. A., & Durmuşoğlu, M. (2021). Okul öncesi eğitimde öğretmenin iletişim becerilerinin önemi: aile katılımı, iş birliği ve öğretmen-çocuk ilişkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 887-899.
  • Balcı, A. (1988). Eğitim yöneticisinin yetiştirilmesi: Türkiye’deki ilk ve orta dereceli okul yöneticileri üzerinde yapılan bir araştırma (Araştırma özeti). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi.
  • Başar, H. (2002). Sınıf yönetimi. PegemA Yayıncılık.
  • Becher, R. M. (1984). Parent involvement: A review of research and principles of successful practice. ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ceylan, G., & Kozak, M. (2021). Perceptions of active zumba members regarding the concept of" zumba": A metaphor analysis study. Journal of Human Sciences, 18(2), 233-242.
  • Christenson, S., & Sheridan, S. (2001). Schools and families: Creating essential connections for learning. The Guildford Press.
  • Creswell, J. W. (2002). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (2nd edition). Sage.
  • Creswell, J. W. (2016). 30 essential skills for the qualitative researcher. Sage.
  • Creswell, J. W. (2020). Nitel araştırma yöntemleri, (Çev.: M. Bütün ve B. Demir). Siyasal Kitabevi.
  • Ekiz, D. (2010). Okul öncesi eğitimde okul-aile işbirliği. D. Ekiz (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş (ss. 187-198). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Epstein, J. L., & Sheldon, S. B. (2010). School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools (2nd ed.). Westview Press.
  • Epstein, J. L., Sanders, M. G., Simon, B. S., Salinas, K. C., Jansorn, N. R., & Van Voorhis, F. L. (2002). School, family and community partnerships: Your handbook for action. Corwin Press.
  • Erdoğan, Ç., & Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(3), 399-431.
  • Fan, X., & Chen, M. (2001). Parental involvement and students’ academic achievement: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 13, 1–22.
  • Fidan, N., & Erden, M. (2002). Eğitim bilimlerine giriş. Alkım Yayıncılık.
  • González-Pienda, J. A., Núñez, J. C., González-Pumariega, S., Álvarez, L., Roces, C., & García, M. (2002). A structural equation model of parental involvement, motivational and aptitudinal characteristics, and academic achievement. The Journal of Experimental Education, 70(3), 257–287.
  • Göçer, O., & Şahin, A. (2022). Ortaokul müdürlerinin çatışmalara ilişkin görüşleri ve çatışma yönetimi stratejileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 44-61.
  • Gök, R. (2019). Türk eğitim sisteminde liyakat (meritokrasi) esaslı eğitim yöneticiliği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 52, 39-64. https://doi.org/10.21764/maeuefd.543883
  • Harrison, R. G. (2003). A physical model of spin ferromagnetism. IEEE transactions on magnetics, 39(2), 950-960.
  • Hoover-Dempsey, K. V., & Sandler, H. M. (1997). Why do parents become involved in their children’s education? Review of Educational Research, 67(1), 3–42.
  • Ibrahim, A. T., Jamil, H. B., & Abdullah, A. C. (2012). The typologies of parental involvement in Katsina state primary schools. International Journal of Learning and Development, 2(4), 95-122.
  • Jeynes, W. H. (2007). The relationship between parental involvement and urban secondary school student academic achievement a meta-analysis. Urban Education, 42(1), 82-110.
  • Karabulut, H., & Şendil, G. (2018). Okul öncesi dönemdeki baba katılımının ebeveyn tutumlarına göre incelenmesi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 2(3), 143-154.
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal bilim araştırmalarında paradigma değişimi: Nitel yaklaşımın yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 68-86
  • Kolay, A. (2004). Eğitimde çevre faktörleri. Eğitim Yayınları.
  • Kolay, Y. (2004). Okul-aile-çevre iş birliğinin eğitim sistemindeki yeri ve önemi. Milli Eğitim Dergisi, 164. https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/164/kolay.htm.
  • Lamb, M. E. (1975). Fathers: Forgotten contributors to child development. Human development, 18(4), 245-266.
  • Lamb, M. E. (1997). The development of father–infant relationships. Lawrence-Lightfoot, S. (2003). The essential conversation: What parents and teachers can learn from each other. Random House.
  • Lawson, M. A. (2003). School-family relations in context: Parent and teacher perceptions of parent involvement. Urban Education, 38(1), 77–133.
  • Liamputtong, P. (2019). Handbook of research methods in health social sciences. Springer.
  • Ma, X., Shen, J., Krenn, H. Y., Hu, S., & Yuan, J. (2016). A meta-analysis of the relationship between learning outcomes and parental involvement during early childhood education and early elementary education. Educational Psychology Review, 28, 771–801.
  • Mazer, J. P., & Thompson, B. (2017). Parental involvement in students’ academic motivation and achievement. Communication Education, 66(2), 154–171.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
  • Morrison, G. S. (2003). Early childhood education today (9th ed.). Upper Saddle River.
  • Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis guidebokk. Sage Publications.
  • Oğan, M. (2000). Okul, okul-aile birliği ve velilerin eğitim beklentisi (Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi).
  • Oktay, A. (1983). Okul olgunluğu. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Ovacık, N. (1991). Veli olarak anne-babaların eğitim ihtiyacı. Din Öğretimi Dergisi, 29, 33-37.
  • Özdayı, N. (2004). Öğrenci ve öğretmenlerin gözüyle sınıf yönetimi sorunlarına genel bir bakış. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri 1, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 375-394.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation newbury park. Sage Publications.
  • Phillips, M., Brooks-Gunn, J., Duncan, G. J., Klebanov, P., & Crane, J. (1998). Family background, parenting practices, and the Black–White test score gap. Brookings Institution Press.
  • Roces Montero, C., Gonzales Pienda, J. A., & Álvarez Pérez, L. (2002). Manual de psicología de la Educación. Ediciones Pirámide. Madrid, 314.
  • Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2005). Listening, hearing and sharing social experiences. Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data, 0(2), 1-14.
  • Sevencan, F., & Çilingiroğlu, N. (2007). Sağlık Alanındaki araştırmalarda kullanılan niteliksel veri toplama yöntemleri. Toplum Hekimliği Bülteni, 26(1), 1-6.
  • Shaw, A. (2008). The impact of parental involvement on student academic achievement. The School Community Journal, 18(2), 9–27.
  • Sheldon, S. B. (2003). Linking school–family–community partnerships in urban elementary schools to student achievement on state tests. The Urban Review, 35, 149–165.
  • Steinberg, L. (1996). Beyond the classroom: Why school reform has failed and what parents need to do. Simon & Schuster.
  • Şahin, H., & Demiriz, S. (2014). Beş altı yaşında çocuğu olan babaların, babalık rolünü algılamaları ile aile katılım çalışmalarını gerçekleştirmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 181(181), 273-294.
  • Teyfur, M. (2009). Yapılandırmacı yaklaşıma göre sınıf yönetiminde okul aile iş birliği. Anı Yayıncılık, 103-127.
  • Tezel Şahin, F., & Ünver, N. (2005). Okul öncesi eğitim programlarına aile katılımı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 23-30.
  • Tümkaya, S., & Türkmenoğlu, M. (2021). İlkokul dönemi çocuklarının babalarının aile katılımına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 50(229), 269-294.
  • Wengraf, T. (2001). Qualitative Research Interviewing: Biographic Narrative and Semi-structured Methods, (1st ed.). Sage.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (10. Baskı). Seçkin.
  • Yıldırım, M. C. (2008). Okul-aile işbirliğine ilişkin bir araştırma (İstiklal İlköğretim Okulu örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 98-115.

Opinions of Managers on Family Participation

Year 2024, Volume: 8 Issue: 30, 139 - 156, 29.12.2024
https://doi.org/10.31455/asya.1579313

Abstract

The positive achievements of the preschool children are not considered unidirectional in terms of contributing to their future education life, and it is essential to include the family in education and to reinforce the behaviors. Studies on the effects of family participation in schools are available. This research aims to examine the opinions of school administrators about the involvement of families in the education process in independent kindergartens affiliated with the Ministry of National Education in terms of administrators. The study group comprises of 10 school principals working in public independent kindergartens in Antalya province Muratpaşa and Konyaalti in the 2023-2024 academic year. In this research, which was designed using the qualitative research method, a semi-structured interview form developed by the researcher based on the relevant conceptual framework and expert opinions was used to collect data. The criterion sampling method was used while selecting the sample. At this stage, interviews were held with 10 independent kindergarten principals. During the data collection process, one-on-one interviews were conducted with the participants. The data were analyzed using the thematic content analysis method. According to the research results, it was concluded that family participation is essential in the the suggestions of school administrators’ thoughts about family participation. It is crucial for the child to have strong communication with the family and to support each other by considering it as a triple trivet. It has been proven that trust in the institution should be increased by ensuring the participation of each family.

References

  • Akyol, N. A., Doğan, S. A., & Durmuşoğlu, M. (2021). Okul öncesi eğitimde öğretmenin iletişim becerilerinin önemi: aile katılımı, iş birliği ve öğretmen-çocuk ilişkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 887-899.
  • Balcı, A. (1988). Eğitim yöneticisinin yetiştirilmesi: Türkiye’deki ilk ve orta dereceli okul yöneticileri üzerinde yapılan bir araştırma (Araştırma özeti). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi.
  • Başar, H. (2002). Sınıf yönetimi. PegemA Yayıncılık.
  • Becher, R. M. (1984). Parent involvement: A review of research and principles of successful practice. ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ceylan, G., & Kozak, M. (2021). Perceptions of active zumba members regarding the concept of" zumba": A metaphor analysis study. Journal of Human Sciences, 18(2), 233-242.
  • Christenson, S., & Sheridan, S. (2001). Schools and families: Creating essential connections for learning. The Guildford Press.
  • Creswell, J. W. (2002). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (2nd edition). Sage.
  • Creswell, J. W. (2016). 30 essential skills for the qualitative researcher. Sage.
  • Creswell, J. W. (2020). Nitel araştırma yöntemleri, (Çev.: M. Bütün ve B. Demir). Siyasal Kitabevi.
  • Ekiz, D. (2010). Okul öncesi eğitimde okul-aile işbirliği. D. Ekiz (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş (ss. 187-198). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Epstein, J. L., & Sheldon, S. B. (2010). School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools (2nd ed.). Westview Press.
  • Epstein, J. L., Sanders, M. G., Simon, B. S., Salinas, K. C., Jansorn, N. R., & Van Voorhis, F. L. (2002). School, family and community partnerships: Your handbook for action. Corwin Press.
  • Erdoğan, Ç., & Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(3), 399-431.
  • Fan, X., & Chen, M. (2001). Parental involvement and students’ academic achievement: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 13, 1–22.
  • Fidan, N., & Erden, M. (2002). Eğitim bilimlerine giriş. Alkım Yayıncılık.
  • González-Pienda, J. A., Núñez, J. C., González-Pumariega, S., Álvarez, L., Roces, C., & García, M. (2002). A structural equation model of parental involvement, motivational and aptitudinal characteristics, and academic achievement. The Journal of Experimental Education, 70(3), 257–287.
  • Göçer, O., & Şahin, A. (2022). Ortaokul müdürlerinin çatışmalara ilişkin görüşleri ve çatışma yönetimi stratejileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 44-61.
  • Gök, R. (2019). Türk eğitim sisteminde liyakat (meritokrasi) esaslı eğitim yöneticiliği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 52, 39-64. https://doi.org/10.21764/maeuefd.543883
  • Harrison, R. G. (2003). A physical model of spin ferromagnetism. IEEE transactions on magnetics, 39(2), 950-960.
  • Hoover-Dempsey, K. V., & Sandler, H. M. (1997). Why do parents become involved in their children’s education? Review of Educational Research, 67(1), 3–42.
  • Ibrahim, A. T., Jamil, H. B., & Abdullah, A. C. (2012). The typologies of parental involvement in Katsina state primary schools. International Journal of Learning and Development, 2(4), 95-122.
  • Jeynes, W. H. (2007). The relationship between parental involvement and urban secondary school student academic achievement a meta-analysis. Urban Education, 42(1), 82-110.
  • Karabulut, H., & Şendil, G. (2018). Okul öncesi dönemdeki baba katılımının ebeveyn tutumlarına göre incelenmesi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 2(3), 143-154.
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal bilim araştırmalarında paradigma değişimi: Nitel yaklaşımın yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 68-86
  • Kolay, A. (2004). Eğitimde çevre faktörleri. Eğitim Yayınları.
  • Kolay, Y. (2004). Okul-aile-çevre iş birliğinin eğitim sistemindeki yeri ve önemi. Milli Eğitim Dergisi, 164. https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/164/kolay.htm.
  • Lamb, M. E. (1975). Fathers: Forgotten contributors to child development. Human development, 18(4), 245-266.
  • Lamb, M. E. (1997). The development of father–infant relationships. Lawrence-Lightfoot, S. (2003). The essential conversation: What parents and teachers can learn from each other. Random House.
  • Lawson, M. A. (2003). School-family relations in context: Parent and teacher perceptions of parent involvement. Urban Education, 38(1), 77–133.
  • Liamputtong, P. (2019). Handbook of research methods in health social sciences. Springer.
  • Ma, X., Shen, J., Krenn, H. Y., Hu, S., & Yuan, J. (2016). A meta-analysis of the relationship between learning outcomes and parental involvement during early childhood education and early elementary education. Educational Psychology Review, 28, 771–801.
  • Mazer, J. P., & Thompson, B. (2017). Parental involvement in students’ academic motivation and achievement. Communication Education, 66(2), 154–171.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
  • Morrison, G. S. (2003). Early childhood education today (9th ed.). Upper Saddle River.
  • Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis guidebokk. Sage Publications.
  • Oğan, M. (2000). Okul, okul-aile birliği ve velilerin eğitim beklentisi (Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi).
  • Oktay, A. (1983). Okul olgunluğu. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Ovacık, N. (1991). Veli olarak anne-babaların eğitim ihtiyacı. Din Öğretimi Dergisi, 29, 33-37.
  • Özdayı, N. (2004). Öğrenci ve öğretmenlerin gözüyle sınıf yönetimi sorunlarına genel bir bakış. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri 1, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 375-394.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation newbury park. Sage Publications.
  • Phillips, M., Brooks-Gunn, J., Duncan, G. J., Klebanov, P., & Crane, J. (1998). Family background, parenting practices, and the Black–White test score gap. Brookings Institution Press.
  • Roces Montero, C., Gonzales Pienda, J. A., & Álvarez Pérez, L. (2002). Manual de psicología de la Educación. Ediciones Pirámide. Madrid, 314.
  • Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2005). Listening, hearing and sharing social experiences. Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data, 0(2), 1-14.
  • Sevencan, F., & Çilingiroğlu, N. (2007). Sağlık Alanındaki araştırmalarda kullanılan niteliksel veri toplama yöntemleri. Toplum Hekimliği Bülteni, 26(1), 1-6.
  • Shaw, A. (2008). The impact of parental involvement on student academic achievement. The School Community Journal, 18(2), 9–27.
  • Sheldon, S. B. (2003). Linking school–family–community partnerships in urban elementary schools to student achievement on state tests. The Urban Review, 35, 149–165.
  • Steinberg, L. (1996). Beyond the classroom: Why school reform has failed and what parents need to do. Simon & Schuster.
  • Şahin, H., & Demiriz, S. (2014). Beş altı yaşında çocuğu olan babaların, babalık rolünü algılamaları ile aile katılım çalışmalarını gerçekleştirmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 181(181), 273-294.
  • Teyfur, M. (2009). Yapılandırmacı yaklaşıma göre sınıf yönetiminde okul aile iş birliği. Anı Yayıncılık, 103-127.
  • Tezel Şahin, F., & Ünver, N. (2005). Okul öncesi eğitim programlarına aile katılımı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 23-30.
  • Tümkaya, S., & Türkmenoğlu, M. (2021). İlkokul dönemi çocuklarının babalarının aile katılımına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 50(229), 269-294.
  • Wengraf, T. (2001). Qualitative Research Interviewing: Biographic Narrative and Semi-structured Methods, (1st ed.). Sage.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (10. Baskı). Seçkin.
  • Yıldırım, M. C. (2008). Okul-aile işbirliğine ilişkin bir araştırma (İstiklal İlköğretim Okulu örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 98-115.
There are 57 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Education Management
Journal Section Articles
Authors

Tuğba Cengiz 0009-0001-6749-7926

Ramazan Gök 0000-0002-9348-2621

Publication Date December 29, 2024
Submission Date November 4, 2024
Acceptance Date December 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 30

Cite

APA Cengiz, T., & Gök, R. (2024). Yöneticilerin Aile Katılımına İlişkin Görüşleri. Asya Studies, 8(30), 139-156. https://doi.org/10.31455/asya.1579313

800px-Cc_by-nc_icon.svg.png Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.