Okul öncesi eğitim çocuğunun olumlu kazanımları, ilerideki eğitim yaşantısına katkı sağlaması açısından tek yönlü düşünülmeyerek, eğitimin içerisine ailenin de dahil edilmesi, davranışların pekiştirilmesi yönünden son derece önemlidir. Bu araştırmanın amacı Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız anaokullarında, ailelerin eğitim sürecine katılımları hakkında okul yöneticilerinin görüşlerini alarak yöneticiler açısından incelenmesidir. Çalışma grubunda 2023 – 2024 eğitim öğretim yılında Antalya ili Muratpaşa ve Konyaaltı ilçelerinde kamuya ait bağımsız anaokullarında görev yapan 10 okul müdürü oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemi ile kurgulanan bu araştırmada veri toplamak amacıyla ilgili kavramsal çerçeveye ve uzman görüşlerine dayalı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Örneklem seçilirken ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu aşamada tespit edilen 10 bağımsız anaokulu müdürü ile görüşmeler yapılmıştır. Verilerin toplanması sürecinde katılımcılarla birebir görüşmeler yapılmıştır. Veriler tematik içerik analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre okul yöneticilerinin aile katılımı hakkında düşünceleri görüşleri önerileri üzerine aile katılımının önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Aile ile iletişimin güçlü olması, üçlü sac ayağı şeklinde düşünülerek birbirine destek verilmesi çocuk açısından önemli olduğu görülmektedir. Her ailenin katılımı sağlanarak kuruma olan güvenin arttırılması gerektiği kanıtlanmıştır.
The positive achievements of the preschool children are not considered unidirectional in terms of contributing to their future education life, and it is essential to include the family in education and to reinforce the behaviors. Studies on the effects of family participation in schools are available. This research aims to examine the opinions of school administrators about the involvement of families in the education process in independent kindergartens affiliated with the Ministry of National Education in terms of administrators. The study group comprises of 10 school principals working in public independent kindergartens in Antalya province Muratpaşa and Konyaalti in the 2023-2024 academic year. In this research, which was designed using the qualitative research method, a semi-structured interview form developed by the researcher based on the relevant conceptual framework and expert opinions was used to collect data. The criterion sampling method was used while selecting the sample. At this stage, interviews were held with 10 independent kindergarten principals. During the data collection process, one-on-one interviews were conducted with the participants. The data were analyzed using the thematic content analysis method. According to the research results, it was concluded that family participation is essential in the the suggestions of school administrators’ thoughts about family participation. It is crucial for the child to have strong communication with the family and to support each other by considering it as a triple trivet. It has been proven that trust in the institution should be increased by ensuring the participation of each family.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2024 |
Submission Date | November 4, 2024 |
Acceptance Date | December 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 30 |
Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.