Teachers who share their school activities or educational materials on social media platforms and have thousands of followers are called social media phenomenon teachers. Social media phenomenon teachers voluntarily provide various educational materials to students and teachers, thus contributing to students' academic development and teachers' professional development. The purpose of this study is to examine how "social media phenomenon teachers on Instagram, a famous social media platform” are reflected in schools according to school administrators, teachers, and phenomenon teachers. The research was structured based on the phenomenology model, which is one of the qualitative research methods. The study group of this research includes 26 teachers and 12 school principals working in Kocaeli province. Six of the teachers are phenomenon teachers, the others are non-phenomenon teachers. The study group was determined using the criterion sampling method. The criteria used to determine the sample group were the presence of school principals and teachers in the schools where phenomenon teachers work. The necessary data for the research were collected using a semi-structured interview form designed by the researchers. The data obtained was analyzed with content analysis. As a result of the analysis, it was found that the participants had positive effects on increasing students' motivation, developing communication skills and inspiring their colleagues. On the other hand, the findings underscored the negative effects of the social media phenomenon on teachers, such as competition, jealousy, and increased expectations among colleagues, despite its positive effects on education. This research advances the understanding of the digital impact in modern educational contexts
Instagram Social Media Use in Schools Phenomenon Teacher Social Media Social Media Phenomenon
yok
Okul ortamında gerçekleştirdiği etkinliklerini veya ürettiği eğitim-öğretim materyallerini sosyal medya platformlarında paylaşan; bu nedenle binlerce takipçiye sahip olan öğretmenlere sosyal medya fenomeni öğretmenler denir. Sosyal medya fenomeni öğretmenler öğrencilere ve eğitimcilere, gönüllü olarak, çeşitli öğretim materyalleri sunar; böylece öğrencilerin akademik, eğitimcilerin de mesleki gelişimine katkıda bulunurlar. Bu çalışmanın amacı, ünlü bir sosyal medya platformu olan "Instegram'da yer alan Sosyal Medya Fenomeni Öğretmenlerin" okula nasıl yansıdığını, okul yöneticileri, öğretmenler ve fenomen öğretmenlerinin kendilerine göre incelemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenoloji modeli temel alınarak yapılandırılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunda, Kocaeli ilinde görev yapan 26 öğretmen ve 12 okul müdürü yer almaktadır. Öğretmenlerin altısı fenomen öğretmen, diğerleri fenomen olmayan öğretmenlerdir. Çalışma grubu, ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Çalışma grubunun belirlenmesinde kullanılan ölçütler okul müdürleri ve öğretmenler için fenomen öğretmenlerin görev yaptığı okullarda bulunmalarıdır. Araştırma kapsamında gerekli veriler, araştırmacılar tarafından tasarlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veri, içerik analizi ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, katılımcıların Sosyal Medya Fenomeni Öğretmenlerinin öğrenci motivasyonunu artırma, iletişim becerilerini geliştirme, meslektaşlarına ilham verme konularında olumlu etkilerinin olduğu belirlenmiştir. Diğer yandan bulgular, sosyal medya fenomeni öğretmenlerinin eğitim-öğretimdeki olumlu etkilerine rağmen, meslektaşlar arasında rekabet, kıskançlık ve artan beklentiler gibi, olumsuz etkilerinin altını da çizmiştir. Bu araştırma, modern eğitim bağlamlarında dijital etki anlayışını ilerletmektedir.
Instagram Okullarda Sosyal Medya Kullanımı Fenomen Öğretmen Sosyal Medya Sosyal Medya Fenomeni
yok
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Instructional Technologies, Informal Learning, Out-of-School Learning |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Project Number | yok |
| Publication Date | June 25, 2025 |
| Submission Date | March 1, 2025 |
| Acceptance Date | May 2, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 32 |
Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.