Learning a language requires the efficient use of the basic communication abilities of speaking, writing, listening, and reading. However, as skill development varies among students or settings, it is important to investigate their connections. Therefore, this study examines the relationship between receptive (reading and listening) and productive (speaking and writing) skills of Turkish EFL learners. The goal is to show how these four language skills relate to one another. Three main questions are investigated in this study: (1) Do students’ receptive skills in the quizzes correlate with their productive skills?”, (2)“Do students’ receptive skills in the portfolio tasks correlate with their productive skills?”, and (3) “Do students’ receptive skills in the mid-term exam correlate with their productive skills?”. Data were collected from 250 students through three assessment types: skill-specific quizzes, portfolio tasks, and a comprehensive mid-term exam. A descriptive research design was adopted, and correlation and regression analyses were conducted using SPSS 25. The results revealed strong and statistically significant relationships among all four language skills across different assessment formats. In particular, receptive skills were found to significantly predict productive skills, suggesting a high degree of interdependence. These findings highlight the need for integrated skill instruction and assessment in EFL contexts. The study contributes to the fields of language pedagogy and assessment by providing empirical support for interconnected skill development. Future studies may elaborate by comparing various foreign language proficiency levels, examining longitudinal data, or investigating how integrated educational interventions might affect the relationship between productive and receptive abilities.
Bir dili öğrenmek, konuşma, yazma, dinleme ve okuma gibi temel iletişim becerilerinin etkili bir şekilde kullanılmasını gerektirir. Ancak, beceri gelişimi öğrenciler veya ortamlar açısından değiştiğinden, bu becerilerin ilişkilerini araştırmak önemlidir. Bu nedenle, bu çalışma İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerinin alıcı (okuma ve dinleme) ve üretici (konuşma ve yazma) becerileri arasındaki ilişkiyi inceler. Bu çalışmada amaç, bu dört dil becerisinin birbirleriyle nasıl ilişkili olduğunu göstermektir. Bu çalışmada üç ana soru araştırılmaktadır: (1) Öğrencilerin kısa süreli sınavlardaki alıcı becerileri ile üretici becerileri ilişkili midir?”, (2) “Öğrencilerin portfolyo çalışmalarındaki alıcı becerileri ile üretici becerileri ilişkili midir?” ve (3) “Öğrencilerin ara sınavdaki alıcı becerileri ile üretici becerileri ilişkili midir?”. Öğrencilerin üç farklı değerlendirme türündeki – kısa süreli sınavlar, portfolyo çalışmaları ve ara sınav- performansı ile 250 öğrenciden veri toplanmıştır. Betimleyici bir araştırma deseni kullanıldı ve korelasyon ve regresyon analizleri SPSS 25 kullanılarak gerçekleştirildi. Sonuçlar, farklı değerlendirme türlerinde dört dil becerisi arasında güçlü ve istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler olduğunu gösterdi. Özellikle, alıcı becerilerin üretken becerileri önemli ölçüde tahmin ettiği ve büyük ölçüde birbirine bağımlılığın olduğunu gösterdi. Bu bulgular, İngilizcenin yabancı dil olarak öğrenildiği ortamlarda bütünleşik beceri eğitimi ve değerlendirmesine olan ihtiyacı vurgulamaktadır. Çalışma, birbirine bağlı beceri gelişimi için ampirik destek sağlayarak dil pedagojisi ve değerlendirme alanlarına katkıda bulunmaktadır. Gelecekteki çalışmalar, çeşitli yabancı dil yeterlilik düzeylerini karşılaştırarak, uzunlamasına verileri inceleyerek veya bütünleşik eğitim müdahalelerinin üretken ve alıcı yetenekler arasındaki ilişkiyi nasıl etkileyebileceğini araştırarak konuyu daha da ayrıntılı hale getirebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Applied Linguistics and Educational Linguistics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | March 7, 2025 |
Acceptance Date | September 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 33 |
Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.