In this research, which aims to examine the method chapter of postgraduate studies on speaking skills, document review one of the qualitative research methods was used. The data set of the study consists of 133 postgraduate studies on speaking skills, 102 of which are master’s theses and 31 are doctoral theses. Data collected from postgraduate studies were analyzed using descriptive analysis techniques in terms of method, study group, data collection tools, and data analysis techniques. As a result of the study, it was determined that master’s theses on speaking skills were mostly conducted using experimental methods, while doctoral theses were conducted using mixed methods. Although the research method was often clearly stated in master’s and doctoral theses, the method was generally not defined based on the literature, its features were not stated, and the content of the research and the reasons for choosing the method were not indicated. In master’s and doctoral theses, studies were mostly conducted with secondary school students and the most commonly used sampling method was the convenience sampling method. Although the study group titles of master’s and doctoral theses are frequently stated as in the method title, there are usually deficiencies in expressing the method of selecting the group, defining the method based on the literature, and stating the content of the research and the reasons for selecting the method. In addition, it has been determined that in postgraduate studies, forms are frequently used as data collection tools; descriptive statistics and basic data analysis techniques are used as data analysis techniques. The results obtained show that researchers need to have more knowledge and skills in methods and that more scientific principles should be followed in writing method chapters.
Konuşma becerisine yönelik lisansüstü çalışmaların yöntem bölümlerini incelemeyi amaçlayan bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesine başvurulmuştur. Çalışmanın veri setini 102 yüksek lisans tezi, 31 doktora tezi olmak üzere konuşma becerisine yönelik 133 lisansüstü çalışma oluşturmaktadır. Lisansüstü çalışmalardan toplanan veriler yöntem, çalışma grubu, veri toplama araçları, veri analizi teknikleri bakımından betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda konuşma becerisine yönelik yüksek lisans tezlerinin en fazla deneysel, doktora tezlerininse karma yöntemle gerçekleştirildiği; yüksek lisans ve doktora tezlerinde araştırma yönteminin sıklıkla açıkça ifade edilmesine rağmen genellikle yöntemin literatürden hareketle tanımlanmadığı, özelliklerinin ifade edilmediği ve araştırmanın içeriğiyle yöntemin seçilme gerekçelerinin belirtilmediği tespit edilmiştir. Yüksek lisans ve doktora tezlerinde hem çalışmalar en çok ortaokul öğrencileriyle gerçekleştirilmiş hem de örnekleme yöntemlerinden en çok uygun örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Yüksek lisans ve doktora tezlerinin çalışma grubu başlığında da yöntem başlığında olduğu gibi çalışma grubu sıklıkla ifade edilmesine rağmen genellikle grubun seçilme yönteminin ifade edilmesi, yöntemin literatürden hareketle tanımlanması, araştırmanın içeriğiyle yöntemin seçilme gerekçelerinin belirtilmesi konusunda eksiklikler söz konusudur. Ayrıca lisansüstü çalışmalarda sıklıkla veri toplama araçlarından formların, veri analiz tekniklerindense betimsel istatistiklerle temel veri analizi tekniklerinin kullanıldığı tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar araştırmacıların yöntem konusunda daha fazla bilgiyle beceriye sahip olması ve yöntem bölümlerinin yazılmasında daha fazla bilimsel ilkelere uyulması gerektiğini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | May 1, 2025 |
Acceptance Date | July 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 33 |
Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.