Değerler, toplumu oluşturan bireylerin tutum ve davranışlarını şekillendirerek, toplumsal düzeni sağlayan ve toplumun kültürel kimliğini oluşturan temel unsurlar arasında yer alır. İnsanların ise yaşamlarına yön veren değerler, önem derecesi kişiden kişiye değişebilen ve bilişsel düzeyde derinlik taşıyan bilinçli hedefler olarak kabul edilir.
Bu araştırma eğitsel kaynak üreticilerinden olan eğitim platformlarının sundukları sanal kütüphane hizmetlerinde yer alan çocuk kitaplarını içerdikleri değerler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden doküman analizi yöntemi kullanılarak tasarlanmıştır. Verilerin analizinde, içerik analizi yönteminden faydalanılmıştır. Araştırma kapsamında en çok ziyaret edilen EBA, Morpakampüs ve Okulistik eğitim platformları seçilmiştir. Belirlenen bu platformlardan ilkokul 2. ve 3. sınıf seviyelerine uygun toplam 50 çocuk kitabı araştırmaya dahil edilmiştir. Seçilen çocuk hikâye kitapları Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde yer alan Erdem-Değer-Eylem Çerçevesinde yeniden sınıflandırılan değerleri barındırmaları bakımından incelenmiştir. Çalışma sonucunda en sık yer verilen değerin EBA platformunda çalışkanlık, Morpakampüs ve Okulistik platformlarında ise sevgi değeri olduğu tespit edilmiştir. EBA, Morpakampüs ve Okulistik platformlarında ortak olarak en sık yer verilen değerin saygı değeri olduğu görülmüştür. Ayrıca bu platformlarda en az yer verilen değerin mahremiyet değeri olduğu sonucuna varılmıştır.
Values are among the basic elements that shape the attitudes and behaviours of individuals forming the society, provide social order and constitute the cultural identity of the society. Values, which direct people's lives, are considered to be conscious goals whose degree of importance may vary from person to person and carry depth at the cognitive level.
This study aims to examine children’s books included in the virtual library services provided by educational platforms, which are among the producers of educational resources, in terms of values. The research was designed using the document analysis method, one of the qualitative research designs. Data for the study were obtained through content analysis. The most frequently visited educational platforms—EBA, Morpakampüs, and Okulistik—were selected for the research. A total of 50 children’s books suitable for the 2nd and 3rd grade levels of primary school were included in the study from these platforms. The selected children’s storybooks were analyzed in terms of their inclusion of the values reclassified within the Virtue-Value-Action Framework of the Türkiye Century Education Model. It was determined that the most frequently emphasized value on the EBA platform was diligence, while love was the most prominent value on the Morpakampüs and Okulistik platforms. It was observed that the most frequently emphasized shared value across the EBA, Morpakampüs, and Okulistik platforms was respect. Additionally, it was concluded that the least emphasized value on these platforms was privacy.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Values education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | May 30, 2025 |
Acceptance Date | September 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 33 |
Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.