In the area where Tepebaşı and Odunpazarı districts, which constitute the study area, are located, there was an ordinary sanjak in the middle of the 19th century and Eskişehir, which was the center of this sanjak, was an uninspiring town. However, this situation has changed significantly since 1860, and by 1990, Eskişehir had become the country's tenth largest city in terms of population and a socio-economically developed city. This research aims to reveal the main reasons for the socio-economic development in the study area. Accordingly, the first of the issues that play a role in the mentioned development is the landforms of the study area. The second reason mentioned is that the Baghdad Railway Line, which began construction in Istanbul, reached the town of Eskişehir in 1892. After this event, which provided a connection with the Port of Istanbul, the study area was integrated into world trade. The third reason is the establishment of a company called the "Anatolian-Ottoman Company" in Eskişehir in 1894 by the Germans to repair and maintain locomotives and railcars and to carry out railway construction-related work. This company laid the foundations of industry in the town of Eskişehir by training a large number of qualified technical personnel. The fourth reason for the mentioned change is the migration to the study area from the lands lost by the Ottoman Empire or those that were no longer under its protection, starting from 1860 and continuing until 1990. As a result of these migrations, the population and number of settlements in the study area have increased significantly.
Çalışma alanını oluşturan Tepebaşı ve Odunpazarı ilçelerinin bulunduğu alanda XIX. yüzyılın ortalarında sıradan bir sancak vardı ve bu sancağın merkezini oluşturan Eskişehir ise sönük bir kasaba idi. Fakat bu durum 1860 yılından itibaren büyük ölçüde değişmiş ve 1990 yılına gelindiğindeyse Eskişehir, nüfus açısından ülkenin onuncu büyük ve sosyoekonomik açıdan da gelişmiş bir kenti olmuştur. İşte bu araştırmada inceleme alanındaki sözü edilen sosyoekonomik kalkınmanın temel nedenlerinin ortaya konması amaçlanmıştır. Buna göre sözü edilen kalkınmada rol oynayan hususlardan ilki, çalışma alanının sahip olduğu yeryüzü şekilleridir. Sözü edilen nedenlerden ikincisi, yapımına İstanbul’dan itibaren başlanan, Bağdat Demir Yolu Hattı’nın 1892 yılında Eskişehir kasabasına ulaşmasıdır. İstanbul Limanı’nı ile bağlantı sağlayan bu olay sonrasında inceleme alanı, dünya ticaretine entegre olmuştur. Bahse konu olan nedenlerden üçüncüsü ise Eskişehir kasabasında, lokomotif/vagonların tamir-bakımını yapmak ve demir yolu inşasıyla ilgili işleri icra etmek maksadıyla 1894 yılında Almanlar tarafından, “Anadolu-Osmanlı Kumpanyası” adlı bir şirketin kurulmasıdır. Bu şirket, çok sayıda nitelikli teknik eleman yetiştirmek suretiyle, Eskişehir kasabasına endüstrinin temellerini atmıştır. Belirtilen değişikliğin nedenlerinden dördüncüsü ise 1860 yılından başlayıp 1990 yılına kadar devam eden süreçte Osmanlı İmparatorluğu’nun kaybettiği ya da himayesinden çıkan topraklardan inceleme alanına yapılan göçlerdir. Bu göçler neticesinde araştırma alanındaki nüfus ve yerleşme sayısı önemli ölçüde artmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Geography Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | June 20, 2025 |
Acceptance Date | August 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 33 |
Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.