Traditional screen-based interfaces are evolving into a new era due to rapid technological advancements and shifting user needs. At the core of this evolution lies Anderson's 1989 vision of computer technology becoming transparent and invisible to the user. Similarly, in the mid-1990s, Weiser laid the foundation for this transformation by arguing that the fundamentals of human-computer interaction should be reconsidered. He proposed that a “disappearing” or “invisible” form of computing offers a more natural and manageable mode of interaction between humans and machines. In the 2000s, Rosalind W. Picard contributed to this discourse by asserting that, if computers are to engage in natural interactions with humans, they must be equipped with the ability to recognize, understand, and even express emotions. She advocated for computers that not only respond to user commands but also proactively act based on the user’s emotional and physiological states.
These perspectives collectively form the foundation of the concept of Screenless Interfaces. With the proliferation of the Internet of Things (IoT) and the advancement of human-machine interaction, user experiences that do not require screens are gaining prominence. Screenless Interfaces engage users through alternative sensory inputs such as voice, touch, motion, and other perceptual modes. These interactions provide users with natural, responsive, and personalized experiences, opening new possibilities in the field of User Experience (UX) Design and fostering direct relationships between users and systems.
The aim of this study is to define the concept of Screenless Interfaces, which has become increasingly integrated into contemporary life, and to examine their impact on User Experience Design. To this end, a literature review is conducted to analyze the recent history of Screenless Interfaces and to explore their relationship with UX. Additionally, through the analysis of films and television series, the study discusses the innovative contributions and potential interface designs that Screenless Interfaces may offer to future interaction products. By presenting its findings, the study seeks to shed light on the concept and future of Screenless Interfaces, and to articulate their connection with User Experience Design.
Screenless Interface Design Wearable Technologies User Experience Design Internet of Things
The authors declare that there is no conflict of interest.
Geleneksel Ekran Tabanlı Arayüzler, teknolojideki hızlı ilerlemeler ve kullanıcı ihtiyaçlarındaki değişikliklerle birlikte yeni bir döneme doğru evrilmektedir. Bu evrimin temelinde Anderson’un 1989 yılındaki bilgisayar teknolojisinin şeffaf ve kullanıcıya görünmez hale gelmesi görüşü vardır. Ayrıca 1990’lı yılların ortalarında insan-bilgisayar etkileşiminin temellerinin yeniden düşünülmesi gerektiğini ileri süren Weiser, bilgisayarın “görünmez” ya da “yok olan” formunun, insan-makine etkileşiminde daha doğal ve denetlenebilir olduğu görüşüyle bu mevcut evrimin temellerini atmaktadır. 2000’li yıllarda ise Rosalind W. Picard bilgisayarların bizimle doğal bir etkileşime girmesini istiyorsak, bilgisayarlara duyguları tanıma, anlama, hatta sahip olma ve ifade etme yeteneğini vermemiz gerektiğini ileri sürerek bilgisayarların yalnızca kullanıcıdan gelen komutlara yanıt vermekle kalmayıp; kullanıcının duygusal ve fizyolojik durumuna göre proaktif olarak eyleme geçmesini önerir. Tüm bu görüşler, Ekransız Arayüz kavramının zeminini oluşturmuştur. Nesnelerin İnterneti (IoT) kavramının yaygınlaşması, İnsan-Makine etkileşiminin gelişimi ile, ekran gereksinimi olmayan Kullanıcı Deneyimleri ön plana çıkmaktadır. Ekransız Arayüzler; ses, dokunma, hareket ve diğer duyusal girdi biçimlerini kullanarak kullanıcılarla etkileşime geçmektedir. Bu etkileşimler kullanıcılara; doğal, duyarlı, kişiselleştirilmiş deneyimler sağlayarak Kullanıcı Deneyimi Tasarımı alanında yeni imkânlar yaratmakta ve doğrudan bir ilişki kurmaktadır. Çalışmanın amacı güncel yaşamımıza dahil olan Ekransız Arayüz kavramını tanımlamak ve Ekransız Arayüzlerin Kullanıcı Deneyimi Tasarımı üzerindeki etkilerini araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda, Ekransız Arayüzlerin yakın geçmişi literatür taraması yöntemi ile analiz edilmekte ve Kullanıcı Deneyimi ile olan ilişkisi tartışılmaktadır. Ayrıca, dizi ve film analizleri ile Ekransız Arayüzlerin geleceğin etkileşim ürünlerine sunabileceği yenilikçi katkılar ve potansiyel arayüz tasarımları ele alınmaktadır. Çalışma, elde ettiği bulgular ile Ekransız Arayüz kavramına ve Ekransız Arayüzlerin geleceğine ışık tutarak Ekransız Arayüzlerin, Kullanıcı Deneyimi Tasarımı ile olan ilişkisini açıklamayı hedeflemektedir.
Ekransız Arayüz Tasarımı Giyilebilir Teknolojiler Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Nesnelerin İnterneti
Yazarlar, çıkar çatışması olmadığını beyan etmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Fine Arts |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | June 26, 2025 |
Acceptance Date | September 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 9 |