Destination choice has been effected by different factors such as developing communication technologies, transportation and information resources. Different groups such as family, colleagues, social memberships, reference groups also have an influence on destination choice and information search. Thus, a survey was conducted to determine the extent to which groups might have an influence on destination choice of domestic tourists. Data were collected via a questionnaire based on the convenience sampling representing those visiting Gökçeada, through mainly face to face implementation in August 2006. It is determined that domestic tourists have been mainly influenced by their own relatives, families and close friends in addition to colleagues and workplace friends. Factor analysis revealed six groups: political-religious, columnist, business, writer and presenter, family and relatives, and close-friend. It has been determined that the groups of political-religious, travel columnist, and presenters and writers had been influencing the domestic tourists who were collecting information before coming to Gökçeada than who were not.
tourists tourist profile tourism marketing domestic tourism market domestic tourist Gokceada consumer behavior decision making hospitality companies group behavior destination choice
Turistlerin çekim yeri (destinasyon) seçimi, gelişen iletişim teknolojisi, ulaştırma araçları, bilgi kaynakları vb. gibi faktörlerden etkilenmektedir. Herhangi bir çekim yeri hakkında bilgi toplama ve söz konusu çekim yerini tercih etme üzerinde aile, iş arkadaşları, meslektaşlar, sosyal üyelikler, referans grupları gibi çeşitli grupların etkisi olabilmektedir. Yerli turistlerin çekim yeri seçimlerini etkileyebilecek grupları belirlemek amacıyla bir araştırma yapılmıştır. Bu amaçla, Gökçeada'ya gelme kararı veren yerli turistlerin çeşitli grupların ne derece etkisinde kaldıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada veriler geliştirilen anketin kolayda örnekleme yöntemiyle, 2006 yılı Ağustos ayında, ağırlıklı olarak yüz yüze uygulanması ile toplanmıştır. Yerli turistlerin Gökçeada'ya gelme kararları üzerinde en fazla kendi akraba ve aileleri ile yakın dostlarının etkili olduğu belirlenmektedir. Bunları meslektaşları ve iş arkadaşları izlemektedir. Yapılan faktör analizi, çekim yeri seçiminde etkili olan grupların "siyasi-dini", "köşe yazarları", "iş", "sunucu ve yazarlar", "akraba ve aile" ile "dost" şeklinde altı faktör altında toplanmasını sağlamıştır. Gökçeada'ya gelmeden önce bilgi toplayan yerli turistler üzerinde siyasi-dini gruplar, gezi köşesi yazarları ve sunucu ve yazarlar grubunun etkisinin daha fazla olduğu belirlenmiştir.
turistler turist profili turizm pazarlaması iç turizm pazarı yerli turist Gökçeada tüketici davranışı karar verme konaklama işletmeleri grup davranışı destinasyon seçimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 18 Issue: 2 |