BibTex RIS Cite

Tourism Potential of Turkey: Gravity Model Approach

Year 2008, Volume: 19 Issue: 2, 149 - 156, 01.12.2008

Abstract

The tourism sector, like most of the other countries of the world, has also gained importance in Turkey in last few decades. Global tourist flows and tourism income have a steady increase. Hence, as an effective tool for economic development and welfare, importance of tourism is rising. Tourism is a capital source of an additional income, exchange, employment and tax revenue for most countries. Turkey is also one of the prominent countries of the world in point of tourism incomes. Thus, it is important to develop the tourism sector more and to reveal the tourism potential of Turkey. This paper aims to make an attempt for this purpose. In the paper, the demand-side factors which effect the tourist arrivals and tourism potential of Turkey with respect to source countries have been investigated. The obtained findings reveal that the characteristics of countries such as economic size, distance, cultural and historical ties and adjacency etc. have a meaningful impact on tourist flows to Turkey. Additionally, a list of countries those have an expandable potential and exceeded potential have been given at the end of the paper.

References

  • Bahar, O. (2006). Turizm Sektörünün Türkiye’nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı, Yönetim ve Ekonomi, 13 (2): 137-150. Batra, A. (2004). India’s Global Trade Potential: The Gravity Model Approach, Indian Concil for Research on International Economic Relations, Working Paper, No. 151 Bergstrand, J.H. (1985). The Gravity Equation in International Trade: Some Microeconomic Foundations and Empirical Evidence, Review of Economics and Statistics, 67 (3): 474-481
  • Çımat, A. ve Bahar, O. (2003). Turizm Sektörünün Türkiye Ekonomisi İçindeki Yeri ve Önemi Üzerine Bir Değerlendirme, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (6): 1-18
  • Deardorff, A. V. (1995). Determinants of Bilateral Trade: Does Gravity Work in a Neoclassical World?, NBER Working Paper, No. 5377
  • Durbarry, R. (2000). Tourism Expenditure in the UK: Analysis of Competitiveness Using a Gravity-based Model, Christel DeHaan Tourism and Research Institute, Nottingham University, Research Paper, No. 2000/1
  • Eita, J.H. ve Jordaan, A.C. (2007). Estimating the Tourism Potential in Namibia, MPRA Paper No. 5788
  • Gil-Pareja,S., Llorca-Vivero, R. ve Martinez-Serrano, J.A. (2007). The Effect of EMU on Tourism, Review of International Economics, 15 (2): 302-312
  • Gündüz, L. ve Hatemi-J, A. (2005). Is the Tourism-led Growth Hypothesis Valid for Turkey?, Applied Economics Letters, (12): 499-504
  • Halıcıoğlu, F. (2004). An ARDL Model of International Tourist Flows to Turkey, Global Business and Economics Review 2004 Anthology, 614-624
  • Helpman, E. (1987). Imperfect Compitition and International Trade: Evidence from Fourteen Industrial Countries, J. of Japanese and International Economics, 1: 62-81
  • İçöz, O., Var, T. ve Kozak, K. (1998). Tourism Demand in Turkey, Annals of Tourism Research, (25): 236-240
  • Kar, M., Zorkirişçi, Z. ve Yıldırım, M. (2004). Turizmin Ekonomiye Katkısı Üzerine Ampirik Bir Değerlendirme, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (8): 87-112
  • Kozak, N., Kozak, M.A. ve Kozak, M. (2000). Genel Turizm: İlkeler, Kavramlar. Turhan Kitabevi, Ankara
  • Linnemann, H. (1966). An Econometric Study of International Trade Flows, Amsterdam: North Holland Matias, A. (2004). Economic Geography, Gravity and Tourism Trade: The Case of Portugal, 1st. Congress on Tourism Economics, Palma, 28-29 May 2004
  • Pöyhönen, P. (1963). A Tentative Model for the Volume of Trade Between Countries, Weltwirtschaftliches Archiv, (90): 23-40
  • Ram, Y. ve Prasad, B.C. (2007). Assessing Fiji’s Global Trade Potential Using the Gravity Model Approach, USPSE Working Paper, No. 2007-05
  • Tinbergen, J. (1962). An Analysis of World Trade Flows. İçinde J. Tinbergen (Editör): Shaping the World Economy. New York: The Twentieth Century Fund
  • UNWTO (United Nations – World Tourism Organisation) (2007). Tourism Highlights – 2007 Edition, Ünlüönen, K. ve Kılıçlar, A. (2004). Ekonomik Yansımalarıyla Türk Turizminin Seksen Yılı, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Gazi Üniversitesi, (1)
  • Yıldırım, J. ve Öcal, N. (2004). Tourism and Economic Growth in Turkey, Ekonomik Yaklaşım, 15 (52-53): 131-141.

Türkiye'nin Turizm Potansiyeli: Çekim Modeli Yaklaşımı

Year 2008, Volume: 19 Issue: 2, 149 - 156, 01.12.2008

Abstract

Turizm sektörü, birçok dünya ülkesinde olduğu gibi Türkiye'de de son yıllarda önem kazanmıştır. Küresel turist akımı ve turizmden elde edilen gelir istikrarlı bir artış göstermektedir. Bunun sonucunda turizmin ekonomik büyüme ve kalkınmada etkili bir araç olarak önemi de artmaktadır. Birçok ülke için turizm ciddi bir ilave gelir, döviz, istihdam ve vergi geliri kaynağıdır. Türkiye de turizm gelirleri açısından dünyanın önde gelen ülkelerinden biridir. Bu nedenle turizm sektörünün daha da geliştirilmesi için Türkiye'ye yönelik turist akımı üzerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesi ve Türkiye'nin sahip olduğu potansiyelin ortaya çıkarılması önem arz etmektedir. Bu çalışma bu yönde bir adım atmayı amaçlamaktadır. Çalışmada Türkiye'ye gelen turist sayısını etkileyen talep-yanlı faktörler ve Türkiye'nin ülkelere göre turizm potansiyeli çekim modeli yaklaşımıyla araştırılmıştır. Elde edilen bulgular, ülkelerin ekonomik büyüklük, uzaklık, kültürel ve tarihsel bağlantı ve komşuluk gibi özelliklerinin Türkiye'ye yönelik turist akımı üzerinde etkili olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, çalışmanın sonunda turist akımı açısından genişleme potansiyeli taşıyan ve potansiyelini aşan ülkelerin listesi de verilmiştir.

References

  • Bahar, O. (2006). Turizm Sektörünün Türkiye’nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı, Yönetim ve Ekonomi, 13 (2): 137-150. Batra, A. (2004). India’s Global Trade Potential: The Gravity Model Approach, Indian Concil for Research on International Economic Relations, Working Paper, No. 151 Bergstrand, J.H. (1985). The Gravity Equation in International Trade: Some Microeconomic Foundations and Empirical Evidence, Review of Economics and Statistics, 67 (3): 474-481
  • Çımat, A. ve Bahar, O. (2003). Turizm Sektörünün Türkiye Ekonomisi İçindeki Yeri ve Önemi Üzerine Bir Değerlendirme, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (6): 1-18
  • Deardorff, A. V. (1995). Determinants of Bilateral Trade: Does Gravity Work in a Neoclassical World?, NBER Working Paper, No. 5377
  • Durbarry, R. (2000). Tourism Expenditure in the UK: Analysis of Competitiveness Using a Gravity-based Model, Christel DeHaan Tourism and Research Institute, Nottingham University, Research Paper, No. 2000/1
  • Eita, J.H. ve Jordaan, A.C. (2007). Estimating the Tourism Potential in Namibia, MPRA Paper No. 5788
  • Gil-Pareja,S., Llorca-Vivero, R. ve Martinez-Serrano, J.A. (2007). The Effect of EMU on Tourism, Review of International Economics, 15 (2): 302-312
  • Gündüz, L. ve Hatemi-J, A. (2005). Is the Tourism-led Growth Hypothesis Valid for Turkey?, Applied Economics Letters, (12): 499-504
  • Halıcıoğlu, F. (2004). An ARDL Model of International Tourist Flows to Turkey, Global Business and Economics Review 2004 Anthology, 614-624
  • Helpman, E. (1987). Imperfect Compitition and International Trade: Evidence from Fourteen Industrial Countries, J. of Japanese and International Economics, 1: 62-81
  • İçöz, O., Var, T. ve Kozak, K. (1998). Tourism Demand in Turkey, Annals of Tourism Research, (25): 236-240
  • Kar, M., Zorkirişçi, Z. ve Yıldırım, M. (2004). Turizmin Ekonomiye Katkısı Üzerine Ampirik Bir Değerlendirme, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (8): 87-112
  • Kozak, N., Kozak, M.A. ve Kozak, M. (2000). Genel Turizm: İlkeler, Kavramlar. Turhan Kitabevi, Ankara
  • Linnemann, H. (1966). An Econometric Study of International Trade Flows, Amsterdam: North Holland Matias, A. (2004). Economic Geography, Gravity and Tourism Trade: The Case of Portugal, 1st. Congress on Tourism Economics, Palma, 28-29 May 2004
  • Pöyhönen, P. (1963). A Tentative Model for the Volume of Trade Between Countries, Weltwirtschaftliches Archiv, (90): 23-40
  • Ram, Y. ve Prasad, B.C. (2007). Assessing Fiji’s Global Trade Potential Using the Gravity Model Approach, USPSE Working Paper, No. 2007-05
  • Tinbergen, J. (1962). An Analysis of World Trade Flows. İçinde J. Tinbergen (Editör): Shaping the World Economy. New York: The Twentieth Century Fund
  • UNWTO (United Nations – World Tourism Organisation) (2007). Tourism Highlights – 2007 Edition, Ünlüönen, K. ve Kılıçlar, A. (2004). Ekonomik Yansımalarıyla Türk Turizminin Seksen Yılı, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Gazi Üniversitesi, (1)
  • Yıldırım, J. ve Öcal, N. (2004). Tourism and Economic Growth in Turkey, Ekonomik Yaklaşım, 15 (52-53): 131-141.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Kadir Karagöz This is me

Publication Date December 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 19 Issue: 2

Cite

APA Karagöz, K. (2008). Türkiye’nin Turizm Potansiyeli: Çekim Modeli Yaklaşımı. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 19(2), 149-156.
AMA Karagöz K. Türkiye’nin Turizm Potansiyeli: Çekim Modeli Yaklaşımı. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. December 2008;19(2):149-156.
Chicago Karagöz, Kadir. “Türkiye’nin Turizm Potansiyeli: Çekim Modeli Yaklaşımı”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 19, no. 2 (December 2008): 149-56.
EndNote Karagöz K (December 1, 2008) Türkiye’nin Turizm Potansiyeli: Çekim Modeli Yaklaşımı. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 19 2 149–156.
IEEE K. Karagöz, “Türkiye’nin Turizm Potansiyeli: Çekim Modeli Yaklaşımı”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 19, no. 2, pp. 149–156, 2008.
ISNAD Karagöz, Kadir. “Türkiye’nin Turizm Potansiyeli: Çekim Modeli Yaklaşımı”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 19/2 (December 2008), 149-156.
JAMA Karagöz K. Türkiye’nin Turizm Potansiyeli: Çekim Modeli Yaklaşımı. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2008;19:149–156.
MLA Karagöz, Kadir. “Türkiye’nin Turizm Potansiyeli: Çekim Modeli Yaklaşımı”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 19, no. 2, 2008, pp. 149-56.
Vancouver Karagöz K. Türkiye’nin Turizm Potansiyeli: Çekim Modeli Yaklaşımı. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2008;19(2):149-56.