Review
BibTex RIS Cite

Following the White Rabbit: Experience and Guidance in Alice’s Digitizing Wonderland

Year 2024, Volume: 35 Issue: 1, 123 - 128, 09.07.2024
https://doi.org/10.17123/atad.1513222

Abstract

The advancements spurred by Industry 4.0 have accelerated the rapid growth of digital technology. In line with various sectors, the tourism industry has also witnessed the prominence of digital tourism as a notable trend. Digitalization in the tourism sector has transformed the structures of touristic products, while increasing the interaction between humans and machines, thereby influencing the experiences of tourists. The tourists of the new century have begun to lose themselves in the virtualized world of experiences, much like Alice entering Wonderland by following the White Rabbit, chasing after smart applications. A new era has begun for tourist guides, especially with the transfer of attractions that make up destinations and tours to the digital environment. The integration of guides into digital applications has become a crucial factor in shaping future tourism trends. However, it is essential to consider and address the negative perceptions that arise during this transition process. Within this context, a comprehensive examination of the new generation tourism applica

References

  • Abowd, G. D., Atkeson, C.G., Hong, J., Long, S., Kooper, R ve Pinkerton, M. (1997). Cyberguide: A Mobile ContextAware Tour Guide, Wireless Networks, 3(5): 421-433.
  • Benyon, D., Quigley, A., O’keefe, B ve Riva, G. (2013). Presence and Digital Tourism, AI & Society, 29: 521-529.
  • Çakmak, T. F. ve Demirkol, Ş. (2017). Teknolojik Gelişmelerin Turist Rehberliği Mesleğine Etkileri Üzerine Bir Swot Analizi, Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7: 221-235.
  • De La Harpe, M. ve Sevenhuysen, K. (2020). New Technologies in the Field of Tourist Guiding: Threat or Tool?, Journal of Tourismology, 6 (1): 13-33.
  • Düzgün, E. (2022). Turist Rehberlerinin Dijital Turizmdeki Gelişmelere Bakışı, Turizm Akademik Dergisi, 9 (1): 193-208.
  • Eser, S., Çakıcı, C. A., Babat, B. ve Kızılırmak İ. (2019). Turlarda Teknoloji Kullanımı: Turistler ve Turist Rehberleri Gözüyle Bir Değerlendirme, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (41): 465-480.
  • Happ, E. ve Ivancso-Horvath, Z. (2018). Digital Tourism is the Challenge of Future a New Approach to Tourism, Knowledge Horizons-Economics, 10 (2): 9-16.
  • Kırıcı Tekeli, E. ve Tabak, G. (2021). Dijitalleşmenin Profesyonel Turist Rehberliği Mesleğine Etkilerinin SWOT Analizi ile Değerlendirilmesi, Ulusal Turist Rehberliği Kongresi, Mersin, Türkiye, 199-212.
  • Özalkan, S., Özkurt, D. Ş. ve Ayyıldız, A. Y. (2022). Turist Rehberleri Bakış Açısıyla Dijitalleşme ve Robot Rehberler, A Study of, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10 (2):1415-1435.
  • Pine, B. J. ve Gilmore, J. H. (1998). The Experience Economy, Harvard Business Rreview, 76 (6): 18-23.
  • Toffler, A. (1996). Şok: Gelecek Korkusu. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Uriely, N. (2005). The Tourist Experience: Conceptual Developments, Annals of Tourism Research, 32(1): 199–216.
  • Weiler, B. ve Black, R. (2015). The Changing Face of the Tour Guide: One-Way Communicator to Choreographer to Co-Creator of the Tourist Experience, Tourism Recreation Research, 40 (3): 364-378.
  • Williams, P. W., Bascombe, P., Brenner, N. ve Green, D. (1996). Using the Internet for Tourism Research: Information Highway or Dirt Road?, Journal of Travel Research, 34 (4): 63-70.
  • Yıldız, S. (2019). Turist Rehberliği Mesleğinde Robot Rehberlerin Yükselişi, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 10 (23): 164-177.
  • Ziółkowska, J. (2021). Finding Opportunities in Uncertain Times. The Case Study of a Tourist Guides Venture in the EU, Sustainability, 13 (23): 12959.

Beyaz Tavşanın İzinde: Alis’in Dijitalleşen Harikalar Dünyasında Deneyim ve Rehberlik

Year 2024, Volume: 35 Issue: 1, 123 - 128, 09.07.2024
https://doi.org/10.17123/atad.1513222

Abstract

Endüstri 4.0 ile ortaya çıkan gelişmeler, dijital teknolojinin hızlı bir şekilde gelişmesini sağlarken, her sektörde olduğu gibi turizm sektöründe de dijital turizm öne çıkan bir trend haline gelmiştir. Turizm sektöründeki dijitalleşme, turistik ürünlerin yapılarını değiştirirken, insan-makine etkileşiminin artmasıyla turistik ürünler ve hizmetler, deneyimsel bir yapıya bürünmüştür. Yeni yüzyılın turistleri, Alis’in beyaz tavşanı takip ederek, masalsı harikalar diyarına girmesi gibi akıllı uygulamaların peşinden giderek sanallaşan deneyim dünyasında kaybolmaya başlamıştır. Bu bağlamda özellikle destinasyonlar ve yerel turları oluşturan çekiciliklerin dijital ortama aktarılmasıyla birlikte turist rehberleri için de yeni bir dönem başlamıştır. Rehberlerin dijital uygulamalara entegre olması gelecekteki turizm trendlerini şekillendirecek önemli bir faktör haline gelmiştir. Ancak, bu geçiş sürecinde ortaya çıkan olumsuz algılamaların da dikkate alınması ve çözümlenmesi gerekmektedir. Bu bağlamda yeni nesil turizm uygulamalarının turlar ve turist rehberleri bağlamında kapsamlı bir şekilde irde

References

  • Abowd, G. D., Atkeson, C.G., Hong, J., Long, S., Kooper, R ve Pinkerton, M. (1997). Cyberguide: A Mobile ContextAware Tour Guide, Wireless Networks, 3(5): 421-433.
  • Benyon, D., Quigley, A., O’keefe, B ve Riva, G. (2013). Presence and Digital Tourism, AI & Society, 29: 521-529.
  • Çakmak, T. F. ve Demirkol, Ş. (2017). Teknolojik Gelişmelerin Turist Rehberliği Mesleğine Etkileri Üzerine Bir Swot Analizi, Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7: 221-235.
  • De La Harpe, M. ve Sevenhuysen, K. (2020). New Technologies in the Field of Tourist Guiding: Threat or Tool?, Journal of Tourismology, 6 (1): 13-33.
  • Düzgün, E. (2022). Turist Rehberlerinin Dijital Turizmdeki Gelişmelere Bakışı, Turizm Akademik Dergisi, 9 (1): 193-208.
  • Eser, S., Çakıcı, C. A., Babat, B. ve Kızılırmak İ. (2019). Turlarda Teknoloji Kullanımı: Turistler ve Turist Rehberleri Gözüyle Bir Değerlendirme, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (41): 465-480.
  • Happ, E. ve Ivancso-Horvath, Z. (2018). Digital Tourism is the Challenge of Future a New Approach to Tourism, Knowledge Horizons-Economics, 10 (2): 9-16.
  • Kırıcı Tekeli, E. ve Tabak, G. (2021). Dijitalleşmenin Profesyonel Turist Rehberliği Mesleğine Etkilerinin SWOT Analizi ile Değerlendirilmesi, Ulusal Turist Rehberliği Kongresi, Mersin, Türkiye, 199-212.
  • Özalkan, S., Özkurt, D. Ş. ve Ayyıldız, A. Y. (2022). Turist Rehberleri Bakış Açısıyla Dijitalleşme ve Robot Rehberler, A Study of, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10 (2):1415-1435.
  • Pine, B. J. ve Gilmore, J. H. (1998). The Experience Economy, Harvard Business Rreview, 76 (6): 18-23.
  • Toffler, A. (1996). Şok: Gelecek Korkusu. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Uriely, N. (2005). The Tourist Experience: Conceptual Developments, Annals of Tourism Research, 32(1): 199–216.
  • Weiler, B. ve Black, R. (2015). The Changing Face of the Tour Guide: One-Way Communicator to Choreographer to Co-Creator of the Tourist Experience, Tourism Recreation Research, 40 (3): 364-378.
  • Williams, P. W., Bascombe, P., Brenner, N. ve Green, D. (1996). Using the Internet for Tourism Research: Information Highway or Dirt Road?, Journal of Travel Research, 34 (4): 63-70.
  • Yıldız, S. (2019). Turist Rehberliği Mesleğinde Robot Rehberlerin Yükselişi, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 10 (23): 164-177.
  • Ziółkowska, J. (2021). Finding Opportunities in Uncertain Times. The Case Study of a Tourist Guides Venture in the EU, Sustainability, 13 (23): 12959.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Recreation, Leisure and Tourism Geography
Journal Section Tourism Guide Reviews
Authors

Özlem Güzel

Early Pub Date July 9, 2024
Publication Date July 9, 2024
Submission Date April 1, 2024
Acceptance Date June 1, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 35 Issue: 1

Cite

APA Güzel, Ö. (2024). Beyaz Tavşanın İzinde: Alis’in Dijitalleşen Harikalar Dünyasında Deneyim ve Rehberlik. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 35(1), 123-128. https://doi.org/10.17123/atad.1513222
AMA Güzel Ö. Beyaz Tavşanın İzinde: Alis’in Dijitalleşen Harikalar Dünyasında Deneyim ve Rehberlik. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. July 2024;35(1):123-128. doi:10.17123/atad.1513222
Chicago Güzel, Özlem. “Beyaz Tavşanın İzinde: Alis’in Dijitalleşen Harikalar Dünyasında Deneyim Ve Rehberlik”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 35, no. 1 (July 2024): 123-28. https://doi.org/10.17123/atad.1513222.
EndNote Güzel Ö (July 1, 2024) Beyaz Tavşanın İzinde: Alis’in Dijitalleşen Harikalar Dünyasında Deneyim ve Rehberlik. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 35 1 123–128.
IEEE Ö. Güzel, “Beyaz Tavşanın İzinde: Alis’in Dijitalleşen Harikalar Dünyasında Deneyim ve Rehberlik”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 35, no. 1, pp. 123–128, 2024, doi: 10.17123/atad.1513222.
ISNAD Güzel, Özlem. “Beyaz Tavşanın İzinde: Alis’in Dijitalleşen Harikalar Dünyasında Deneyim Ve Rehberlik”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 35/1 (July 2024), 123-128. https://doi.org/10.17123/atad.1513222.
JAMA Güzel Ö. Beyaz Tavşanın İzinde: Alis’in Dijitalleşen Harikalar Dünyasında Deneyim ve Rehberlik. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2024;35:123–128.
MLA Güzel, Özlem. “Beyaz Tavşanın İzinde: Alis’in Dijitalleşen Harikalar Dünyasında Deneyim Ve Rehberlik”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 35, no. 1, 2024, pp. 123-8, doi:10.17123/atad.1513222.
Vancouver Güzel Ö. Beyaz Tavşanın İzinde: Alis’in Dijitalleşen Harikalar Dünyasında Deneyim ve Rehberlik. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2024;35(1):123-8.