İşsizlik oranlarının yükselmesi, ekonomik konjonktürdeki dalgalanmalar, uzaktan eğitimin devam ediyor olması, finans sektöründeki hızlı dijitalleşme gibi sebeplerin bir araya gelmesi ile günümüzde henüz işgücüne katılmamış olan bireyler işsizlik kaygısını derinden yaşamaktadır. Bu durum, özellikle yükseköğretimde uzmanlaşmanın ilk adımı olan eğitimlerini almakta olan öğrenciler için büyük bir endişe kaynağı olarak ortaya çıkmakta, zaman zaman psikolojik ve beraberinde fiziksel birtakım rahatsızlıklara yol açabilmektedir. Psikolojik durumlarının değerlendirilmesi için öğrencilerin işsizlik kaygısı ile ilişkili olduğu düşünülen psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumlarının incelenmesi gerektiği düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı, hem önlisans öğrencilerinin hem de lisans düzeyinde okumakta olan üniversite öğrencilerinin işsizlik kaygıları ile psikolojik iyi oluşları ve yaşam doyumları arasında bir ilişki olup olmadığının belirlenmesidir. Çalışma gerçekleştirilirken, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Finans Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü öğrencileri ile Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Isparta MYO’nda okumakta olan Finans, Bankacılık ve Sigortacılık Programı öğrencilerinden anket yöntemi ile veriler elde edilmiştir. Lisans ve Önlisans, toplam 283 öğrenciden toplanan anket yanıtları, SPSS ve AMOS programları ile analize tabi tutulmuş ve sonuçlar değerlendirilmiştir. Değişkenler arasındaki ilişkiler incelendiğinde, işsizlik kaygısının boyutları ile psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumu arasında negatif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca işsizlik kaygısı boyutlarının psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumuna negatif etkileri tespit edilmiştir.
It is thought that individuals who have not yet joined the workforce are deeply concerned about unemployment due to the combination of reasons such as rising unemployment rates, fluctuations in the economic conjuncture, continuing distance education, rapid digitalization in the financial sector. It can cause psychological and physical discomfort from time to time, which is the first step of specialization in higher education, which emerges as a major concern for students receiving their education. For the cost of their psychological state, psychological well-being of life satisfaction thought with unemployment anxiety should be examined. The aim of this study is to determine whether there is a relationship between unemployment anxiety and psychological well-being and life satisfaction of university students studying at both associate degree and undergraduate level. While the study was carried out, data were obtained from Süleyman Demirel University Faculty of Economics, Banking and Insurance Department students and Finance, Banking and Insurance students studying at Isparta Vocational School of Applied Sciences University Isparta, using a questionnaire method. Survey responses collected from a total of 283 undergraduate and associate degree students were kept about SPSS and AMOS programs and analyzed with the results. When the relationships between the variables are examined, it has been observed that there is a negative and statistically significant relationship between the dimensions of unemployment anxiety, psychological well-being and life satisfaction. In order to evaluate their psychological status, it is thought that students' psychological well-being and life satisfaction, which are thought to be related to unemployment anxiety, should be examined.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Economy Theory |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License