Bu çalışma, çağdaş Alman Edebiyatı yazarlarından Aygen Sibel Çelik’in Seidenhaar (2007)
isimli gençlik romanını, göç ve gençlik temelinde kimlik ve aidiyet merkezli incelemeyi
amaçlamaktadır. Romanın ana kahramanı Sinem, Almanya’da doğup büyüyen, Türk kökenli
göçmen bir ailenin on beş yaşında bir bireyi olarak kimlik arayışı, aidiyet sorunu, önyargı ve
kalıp yargılar, kültürel aidiyet, yabancılaştırma, toplumsal ötekileştirme ve özgürlük gibi
konuları somutlaştırır. Bu bağlamda Çelik bu romanı ile sadece göçmen edebiyatına değil aynı
zamanda çok kültürlü ve kültürlerarası bir ortamda genç bir birey olarak var olmanın
derinleştirilmesiyle gençlik edebiyatı alanına da katkı sağlamaktadır. Çalışmada, öncelikle
göçmen edebiyatı genel itibarıyla ele alınacak, göçün gençlik edebiyatındaki yeri
değerlendirilecek ve bu çerçevede göçmen edebiyatının çok kültürlü ve kültürlerarası bir
gençlik edebiyatı oluşturma yönündeki olgular söz konusu romandan örneklerle metne
dayalı yöntemle irdelenecektir. Sonuç olarak bu çalışma, Türk kökenli genç bir kızın
Almanya’daki iç çatışmalarını, kimlik bunalımını bireysel ve toplumsal düzlemde göç ve genç
bağlamında değerlendirerek alandaki diğer çalışmalara örnek oluşturmayı amaçlamaktadır.
This study aims to analyze the youth novel Seidenhaar (2007) by contemporary German
author Aygen Sibel Çelik through the lens of migration and youth, with a particular focus on
identity and belonging. The novel’s protagonist, Sinem, is a fifteen-year-old girl born and
raised in Germany in a Turkish immigrant family. Through her character, the novel addresses
key issues such as identity formation, questions of belonging, prejudice and stereotypes,
cultural affiliation, alienation, social marginalization, and the pursuit of freedom. In this
context, Çelik contributes not only to migrant literature but also to the field of youth
literature by portraying the complexities of growing up as a young individual in a multi- and
intercultural environment. This study will first provide a general overview of migrant
literature, evaluate the role of migration in youth literature, and examine with text
immanent analysis, how migrant literature contributes to the development of a multi- and
intercultural youth literature, using examples from the novel. Ultimately, this research aims
to serve as a reference for future studies by analyzing the protagonist’s inner conflicts and
identity crisis-on both an individual and social level-within the framework of migration and
youth.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | German Language, Literature and Culture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 23, 2025 |
Publication Date | October 14, 2025 |
Submission Date | July 8, 2025 |
Acceptance Date | September 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 29 Issue: 4 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License