The main purpose of this study is to reveal the beliefs of self-sufficiency according to the variables of
gender, the department of education received, their status in the branch of
sport they do, and status of receiving initial teacher training of physical
education and sports teacher candidates.This study, where the relational
screening model was used, was carried out with a total of 224 physical
education and sports teacher candidates, with these being students of the
physical education teaching department, coaching education department students
who have received their initial teacher training, and students of the sports
management department studying at the Balıkesir University Physical Education
and Sport College.The "Teacher Self-Sufficiency Scale" developed by Tschannen-Moran
and Woolfolk-Hoy (2001) and adapted to Turkish by Çapa, Çakıroğlu and Sarıkaya
(2005) was used as the data collection tool in the study with the
"Personal Information Form" prepared by the researcher as a means to
collect data in the study. When the averages from the “Teacher Self-Sufficiency
Scale (TSSS)”, which is the scale to
evaluate them in a total of 24 articles and 9-point likert type and that
measures the self-sufficiency levels of candidate teachers, are used, the
lowest score that can be received is 1 and the highest is 9. The average being
close to 9 mean that the self-sufficiency of the teacher is high. The Cronbach
Alpha reliability coefficient of the original scale is 0.93. The total
reliability coefficient of the scale in the study done was determined as
0.98.In the analysis of the data, frequency and percentage distribution,
arithmetic mean and standard deviation, "significance test of difference
between two means" (t test) and one-way analysis of variance were used in
comparison of two groups. Post Hoc test values were used to show as to from
which group the difference is derived when there is a difference between the
groups. A level of significance of 0.05 was considered in the study. According to the findings obtained
from the study, the average scores of the self-sufficiency level of physical
education and sports teacher candidates participating in the study were found
to be quite adequate with 6.12±1.73. Furthermore, according to the variables
used in the study, statistical differences were found between the
self-sufficiency levels of the participants in favour of female participants
according to gender, in favour of physical education teaching students in
variables between department studied, and in favour of national sportspeople
according to status level in the sport they do between the groups.
Physical Education and Sport Teacher Candidate Self-Sufficiency Teacher Selection Teacher Education
Beden
eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının cinsiyet, öğrenim görülen bölüm, yaptığı
spor branşındaki statü durumu ve formasyon eğitimi alma durumu değişkenlerine
göre öz yeterlilik inançlarını ortaya koymak bu çalışmanın temel amacını
oluşturmaktadır. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı bu çalışma Balıkesir
Üniversitesi Beden eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenim gören beden eğitimi
öğretmenliği bölümü yine aynı okulda öğrenim gören formasyon eğitimi almış
antrenörlük eğitimi bölümü ve spor yöneticiliği bölümü öğrencisi toplam 224
beden eğitimi ve spor öğretmeni adayı ile yürütülmüştür. Araştırmada veri
toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu”
ile Tschannen-Moran ve Woolfolk-Hoy (2001) tarafından geliştirilen ve Çapa,
Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafından Türkçeye uyarlanan “Öğretmen
Öz-Yeterlilik Ölçeği” kullanılmıştır. Toplam 24 madde ve dokuzlu likert tipinde
kendini değerlendirme ölçeği olan ve öğretmen adaylarının öz yeterlilik
düzeylerini ölçen “Öğretmen Öz-Yeterlilik Ölçeği (ÖYÖ)'den ortalamalar
kullanıldığında alınabilecek en düşük puan 1 ve en yüksek puan 9’dur.
Ortalamanın 9’a yakınlığı, öğretmen öz yeterliğinin yüksek olduğu anlamına
gelmektedir. Orijinal ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,93’dur.
Yapılan çalışmada ölçeğin toplam güvenirlik katsayısı 0,98 olarak tespit
edilmiştir. Verilerin analizinde frekans ve yüzde dağılımı, aritmetik ortalama
ve standart sapma, “iki ortalama arasındaki farkın önemliliği testi” (t testi)
ile, ikiden fazla grup karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi
kullanılmıştır. Gruplar arası farkın olduğu durumda, farklılığın hangi gruptan
kaynaklı olduğunu göstermek amacıyla Post Hoc testi değerleri kullanılmıştır.
Araştırmada anlamlılık düzeyi olarak 0,05 düzeyi kabul edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre
çalışmaya katılan beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının öz yeterlilik
düzeyi puan ortalamaları 6.12±1.73 ile oldukça yeterli olarak
bulunmuştur. Ayrıca çalışmada kullanılan değişkenlere göre katılımcıların öz
yeterlilik düzeyleri arasında cinsiyete göre kadın katılımcılar lehine, öğrenim
görülen bölüm değişkeninde beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencileri lehine
ve yapılan spordaki statü düzeyine göre milli sporcular lehine gruplar arasında istatistiksel
açıdan farklılıklar
bulunmuştur.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Acceptance Date | December 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 19 Issue: 4 |