Zamanı ve boş zamanı akıllıca
kullanmak hayatı amaçlı ve doğru kullanmanın temel taşıdır.Bu doğrultuda,
araştırmanın amacı rekreatif olarak yüzme branşıyla ilgilenen bireylerin boş
zaman yönetimlerini farklı değişkenler açısından değerlendirmektir. Çalışmaya
grubunu 210 katılımcı oluştururken, araştırmada Wang ve diğerlerinin (2011)
yılında geliştirdikleri, Akgül ve Karaküçük’ün (2015) Türkçe’ye uyarladıkları,
dört alt boyuttan oluşan “Boş Zaman Yönetimi Ölçeği” kullanılmıştır. İç
tutarlılık katsayısı.85 olarak bulunmuştur. Verilerin analizinde betimsel
istatistikler, t-testi, ANOVA, Tukey testi kullanılmıştır. Araştırma
bulgularına göre; katılımcıların BZY düzeyleri yüksekken, cinsiyet, yaş, medeni
durum, algılanan gelir gibi değişkenlere bakıldığında istatistiksel olarak
anlamlı farklılıklar bulunmamaktadır. Eğitim durumu, ne kadar süredir yüzme aktivitelerine
katıldığı, günlük ve haftalık boş zamana sahip olma durumları ve verimli boş
zamana sahip olunup olunmaması değişkenleri ile BZY toplam puanları ve alt
boyutları arasında anlamlı farklılıklar bulunmaktadır. BZY alt boyutlarından
programlama alt boyutu ile eğitim durumu arasında anlamlı farklılık
bulunmuştur, eğitim düzeyi yükseldikçe programlama puanlarının yükseldiği
bulgusu elde edilmiştir. Yüzme aktivitelerine katılım süresi arttıkça BZY
düzeyinin amaç belirleme ve yöntem, boş zaman tutumu ve programlama alt
boyutlarında artış gösterdiği, günlük 5-6 saat ve üzeri boş zamana sahip
olduğunu ifade eden katılımcıların, toplam BZY amaç belirleme ve yöntem,
değerlendirme alt boyutlarında diğer sürelere oranla daha yüksek bir BZY puanı
ortaya koydukları, haftalık boş zamanlarını yeterli olarak niteleyen
katılımcıların amaç belirleme ve yöntem ile boş zaman tutumu alt boyutlarıyla
anlamlı ilişki sergileyerek, yetersiz olarak gören katılımcılara oranla daha
yüksek bir BZY puanı gösterdikleri, ayrıca verimli boş zamana sahip olduğunu
ifade eden katılımcıların BZY puanları ile amaç belirleme ve yöntem,
değerlendirme ve boş zaman tutumu alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı
düzeyde ilişki saptanarak, BZY puanlarının daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir.
Sonuç olarak; yüzme sporuyla rekreatif amaçlı uğraşan bireylerin boş zaman
yönetimlerini, sahip oldukları boş zaman sürelerinin de fazlalığı göz önüne
alınarak, iyi koordine ettiği, yer aldığı aktivite programlarını planlı ve
programlı değerlendirdiği sonucu elde edilmiştir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Acceptance Date | November 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 19 Issue: 4 |