The purpose of the
study was to investigate the burnout levels of physical education teacher
education department students from various universities in terms of different
variables. A total of 503 students, 204 female and 299 male students from 6
different universities participated in the study. Masclach Burnout
Inventory-Student Form which was developed by Schaufeli et al. (2002) and
adapted to Turkish culture by Çapri et al. (2011) was used a the data
collection tool. Descriptive statistics, independent samples t-test, one way
ANOVA and Cronbach Alpha internal consistency analysis were used for the
analysis of the data. Statistically significant difference was found between
age groups in the depersonalization subscale (p<,05). Significant
differences was found in emotional exhaustion and depersonalization subscale in
terms of university variable (p<,05). And according to grade level,
significant difference was found in emotional exhaustion and depersonalization
subscales (p<,05). There were no significant differences in terms of gender,
family income level, mother and father education levels (p>,05). As a
result, burnout levels of physical education teacher education programme
students may vary according to age, university and grade level.
Araştırmanın amacı Beden Eğitimi ve
Spor Yüksekokulları ve Spor Bilimleri Fakültelerinin Beden Eğitimi ve Spor
Öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğrencilerin tükenmişlik düzeylerinin farklı
değişkenler açısından değerlendirilmesidir. Çalışmaya 6 farklı üniversiteden
204 kadın 299 erkek olmak üzere toplam 503 öğrenci katılmıştır. Veri toplama
aracı olarak Çapri ve ark. (2011) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan Maslach
Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu (MTE-ÖF) kullanılmıştır. Verilerin
analizinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız örneklemler t-testi, tek
faktörlü varyans analizi (ANOVA) ve Cronbach Alpha iç tutarlılık analizi
kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucu, tükenmişlik ölçeği alt boyutlarından
duyarsızlaşma alt boyutunda yaş grupları arasında anlamlı farklılık
saptanmıştır (p<,05). Üniversite değişkenine göre ise tükenme ve
duyarsızlaşma alt boyutlarında anlamlı farklılık olduğu görülmektedir
(p<,05). Sınıf değişkenine göre yapılan analiz sonucunda tükenme ve
duyarsızlaşma alt boyutlarında anlamlı farklılık saptanmıştır (p<,05). Cinsiyet değişkenine yönelik yapılan ilişkisiz
örneklemler t-testi ile aile gelir düzeyi, anne eğitim durumu ve baba eğitim
durumu değişkenlerine yönelik yapılan ANOVA sonuçlarına göre gruplar arasında
anlamlı farklılığa rastlanmamıştır (p>,05). Sonuç olarak Beden Eğitimi ve
Spor Öğretmenliği öğrencilerinin tükenmişlik düzeyleri yaşa, üniversiteye,
sınıf düzeyine göre farklılık gösterebilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 9, 2018 |
Acceptance Date | February 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 1 |