Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF BURNOUT LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION TEACHER EDUCATION STUDENTS

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 1, 96 - 105, 09.04.2018

Öz

The purpose of the
study was to investigate the burnout levels of physical education teacher
education department students from various universities in terms of different
variables. A total of 503 students, 204 female and 299 male students from 6
different universities participated in the study. Masclach Burnout
Inventory-Student Form which was developed by Schaufeli et al. (2002) and
adapted to Turkish culture by Çapri et al. (2011) was used a the data
collection tool. Descriptive statistics, independent samples t-test, one way
ANOVA and Cronbach Alpha internal consistency analysis were used for the
analysis of the data. Statistically significant difference was found between
age groups in the depersonalization subscale (p<,05). Significant
differences was found in emotional exhaustion and depersonalization subscale in
terms of university variable (p<,05). And according to grade level,
significant difference was found in emotional exhaustion and depersonalization
subscales (p<,05). There were no significant differences in terms of gender,
family income level, mother and father education levels (p>,05). As a
result, burnout levels of physical education teacher education programme
students may vary according to age, university and grade level.

Kaynakça

  • Afyon, Y.A. & Işıkdemir, E., (2013). Futbol Antrenörlerinin İletişim Becerileri, Tükenmişlik Düzeyleri ve Yaşam Tatminleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. International Journal of Human Sciences, 10 (1):1705-1716.
  • Aksu, A. & Baysal, A., (2005). İlköğretim Okulu Müdürlerinde Tükenmişlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 41:7-21.
  • Balkıs, M., Duru, E., Buluş, M. & Duru, S., (2011). Tükenmişliğin Öğretmen Adayları Arasındaki Yaygınlığı, Demografik Değişkenler ve Akademik Başarı ile İlişkisi. Pamukkale University Journal of Education, 29 (I):151-165.
  • Baş, G., (2012). İlköğretim Öğlencilerinde Tükenmişlik: Farklı Değişkenler Açısından Değerlendirme. Journal of European Education, 2(2):2146-2674.
  • Beşiktaş, M.Y., (2016). Doping Kullanan Erkek Vücut Geliştirme Sporcularının Yarışma Sonrası Tükenmişlik Durumlarının Ölçülmesi. İ.Ü. Spor Bilimleri Dergisi, 6 (3):1303-1414.
  • Budak, G. & Sürgevil, O., (2005). Tükenmişlik ve Tükenmişliği Etkileyen Örgütsel Faktörlerin Analizine İlişkin Akademik Personel Üzerine Bir Uygulama. D.E.Ü.İİBF Dergisi, 20 (2):95-108.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F., (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
  • Cemaloğlu, N. & Şahin, D., (2007). Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (2):465-484.
  • Çapri, B., Gündüz, B., & Gökçakan, Z., (2011). Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci formu (MTE-ÖFt)’nun Türkçe’ye Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1): 134-147.
  • Çavuş, M.F., Gök, T. & Kurtay, F., (2007). Tükenmişlik: Meslek Yüksekokulu Akademik Personeli Üzerine Bir Araştırma. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2):97-108.
  • Grayson, J.L. & Alvarez H.K. (2007). School Climate Factors Relating to Teacher Burnout: A Mediator Model. Teaching and Teacher Education, 24:1349-1363.
  • Kocaekşi, S., (2016). The Evaluation of Burnout Levels of Sports Sciences Faculty Students. Educational Research and Reviews, 11(4):120-124.
  • Malinauskas, R., Malinauskiene, V. & Dumciene, A., (2010). Burnout and Perceived Stress among University Coaches in Lithuania. Journal of Occupational Health, 52:302-305.
  • Özdamar, K., (2004). Paket Programlarla İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Schaufeli, W. B., Martinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M. & Bakker, A. B., (2002). Burnout and Engagement in University Students: A Cross-National Study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33(5):464-481.
  • Sevencan, F., Uzun, N., Yücel, H.E., Şener, A., Yılmaz, A.E. & Üner, S., (2011). Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem VI Öğrencilerinin Tükenmişlik Düzeyi ve Etkileyen Faktörler. Hacettepe Tıp Dergisi, 42:42-48.
  • Taycan, O., Kutlu, L., Çimen, S. & Aydın, N., (2006). Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerde Depresyon ve Tükenmişlik Düzeyinin Sosyodemografik Özelliklerle İlişkisi. Anatolian Journal of Psychiatry, 7:100-108.
  • Tuğrul, B. & Çelik, E., (2002). Normal Çocuklarla Çalışan Anaokulu Öğretmenlerinde Tükenmişlik. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (12):1-11.

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 1, 96 - 105, 09.04.2018

Öz

Araştırmanın amacı Beden Eğitimi ve
Spor Yüksekokulları ve Spor Bilimleri Fakültelerinin Beden Eğitimi ve Spor
Öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğrencilerin tükenmişlik düzeylerinin farklı
değişkenler açısından değerlendirilmesidir. Çalışmaya 6 farklı üniversiteden
204 kadın 299 erkek olmak üzere toplam 503 öğrenci katılmıştır. Veri toplama
aracı olarak Çapri ve ark. (2011) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan Maslach
Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu (MTE-ÖF) kullanılmıştır. Verilerin
analizinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız örneklemler t-testi, tek
faktörlü varyans analizi (ANOVA) ve Cronbach Alpha iç tutarlılık analizi
kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucu, tükenmişlik ölçeği alt boyutlarından
duyarsızlaşma alt boyutunda yaş grupları arasında anlamlı farklılık
saptanmıştır (p<,05). Üniversite değişkenine göre ise tükenme ve
duyarsızlaşma alt boyutlarında anlamlı farklılık olduğu görülmektedir
(p<,05). Sınıf değişkenine göre yapılan analiz sonucunda tükenme ve
duyarsızlaşma alt boyutlarında anlamlı farklılık saptanmıştır (p<,05).  Cinsiyet değişkenine yönelik yapılan ilişkisiz
örneklemler t-testi ile aile gelir düzeyi, anne eğitim durumu ve baba eğitim
durumu değişkenlerine yönelik yapılan ANOVA sonuçlarına göre gruplar arasında
anlamlı farklılığa rastlanmamıştır (p>,05). Sonuç olarak Beden Eğitimi ve
Spor Öğretmenliği öğrencilerinin tükenmişlik düzeyleri yaşa, üniversiteye,
sınıf düzeyine göre farklılık gösterebilmektedir.

Kaynakça

  • Afyon, Y.A. & Işıkdemir, E., (2013). Futbol Antrenörlerinin İletişim Becerileri, Tükenmişlik Düzeyleri ve Yaşam Tatminleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. International Journal of Human Sciences, 10 (1):1705-1716.
  • Aksu, A. & Baysal, A., (2005). İlköğretim Okulu Müdürlerinde Tükenmişlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 41:7-21.
  • Balkıs, M., Duru, E., Buluş, M. & Duru, S., (2011). Tükenmişliğin Öğretmen Adayları Arasındaki Yaygınlığı, Demografik Değişkenler ve Akademik Başarı ile İlişkisi. Pamukkale University Journal of Education, 29 (I):151-165.
  • Baş, G., (2012). İlköğretim Öğlencilerinde Tükenmişlik: Farklı Değişkenler Açısından Değerlendirme. Journal of European Education, 2(2):2146-2674.
  • Beşiktaş, M.Y., (2016). Doping Kullanan Erkek Vücut Geliştirme Sporcularının Yarışma Sonrası Tükenmişlik Durumlarının Ölçülmesi. İ.Ü. Spor Bilimleri Dergisi, 6 (3):1303-1414.
  • Budak, G. & Sürgevil, O., (2005). Tükenmişlik ve Tükenmişliği Etkileyen Örgütsel Faktörlerin Analizine İlişkin Akademik Personel Üzerine Bir Uygulama. D.E.Ü.İİBF Dergisi, 20 (2):95-108.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F., (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
  • Cemaloğlu, N. & Şahin, D., (2007). Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (2):465-484.
  • Çapri, B., Gündüz, B., & Gökçakan, Z., (2011). Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci formu (MTE-ÖFt)’nun Türkçe’ye Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1): 134-147.
  • Çavuş, M.F., Gök, T. & Kurtay, F., (2007). Tükenmişlik: Meslek Yüksekokulu Akademik Personeli Üzerine Bir Araştırma. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2):97-108.
  • Grayson, J.L. & Alvarez H.K. (2007). School Climate Factors Relating to Teacher Burnout: A Mediator Model. Teaching and Teacher Education, 24:1349-1363.
  • Kocaekşi, S., (2016). The Evaluation of Burnout Levels of Sports Sciences Faculty Students. Educational Research and Reviews, 11(4):120-124.
  • Malinauskas, R., Malinauskiene, V. & Dumciene, A., (2010). Burnout and Perceived Stress among University Coaches in Lithuania. Journal of Occupational Health, 52:302-305.
  • Özdamar, K., (2004). Paket Programlarla İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Schaufeli, W. B., Martinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M. & Bakker, A. B., (2002). Burnout and Engagement in University Students: A Cross-National Study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33(5):464-481.
  • Sevencan, F., Uzun, N., Yücel, H.E., Şener, A., Yılmaz, A.E. & Üner, S., (2011). Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem VI Öğrencilerinin Tükenmişlik Düzeyi ve Etkileyen Faktörler. Hacettepe Tıp Dergisi, 42:42-48.
  • Taycan, O., Kutlu, L., Çimen, S. & Aydın, N., (2006). Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerde Depresyon ve Tükenmişlik Düzeyinin Sosyodemografik Özelliklerle İlişkisi. Anatolian Journal of Psychiatry, 7:100-108.
  • Tuğrul, B. & Çelik, E., (2002). Normal Çocuklarla Çalışan Anaokulu Öğretmenlerinde Tükenmişlik. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (12):1-11.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Feray Özbal

Tolga Eski Bu kişi benim

Arıkan Ektirici Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 9 Nisan 2018
Kabul Tarihi 15 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özbal, A. F., Eski, T., & Ektirici, A. (2018). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(1), 96-105.