ÖZ
Amaç: Genel sağlık
sorunları ile ağız-diş sağlığı sorunlarının birbirlerini etkiliyor olması,
hekimler ve diş hekimlerinin koruyucu yöntemler ve tedaviler açısından ortak
çalışmasının önemini göstermektedir. Ülkemizde yüz bin kişiye düşen hekim
sayısı 179 iken diş hekimi sayısı 32’dir. Bölgeler arasında bu fark daha da derinleşmektedir.
Bu duruma bağlı olarak ortaya çıkan genel ve ağız-diş sağlığı hizmet eşitsizliklerini
gidermek için hekimlerin temel ve acil ağız-diş sağlığı bilgisi eğitimi
almaları önemlidir. Tıp fakültesi eğitimi kapsamında, ağız-diş sağlığı ve
ağız-diş sağlığının genel sağlık ile ilişkisi hakkında yeterli bir eğitimin
mevcut olmadığı bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı, son sınıfta okuyan tıp
fakültesi öğrencilerinin ağız-diş sağlığı alışkanlıklarını belirlemek, bu
konudaki bilgi düzeylerini ölçmek ve belirlenen eksikliklere çözüm önerileri
sunmaktır.
Gereç ve Yöntem:
Kesitsel
nitelikte planlanan çalışma, Adnan
Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi son sınıfta öğrenim gören 110 (%85,9)
öğrenci ile gerçekleştirildi. Öğrencilerin, hazırlanan 50 soruluk anketi,
gözetim altında ve kendi kendilerine doldurmaları sağlandı. Elde edilen
veriler, istatistiksel olarak değerlendirildi.
Bulgular: Öğrencilerin %59,1’inin
günde 2-3 kez, %60’ının 2-3 dakika süre ile dişlerini fırçaladığı, %56’sının
floridli diş macunu kullandığı ve %43,1’inin diş macunun floridli olup
olmadığını bilmediği belirlendi. Katılımcıların %29,1’inin ilk kez diş hekimine
6 yaşından daha küçük iken %21,8’inin ise 21 yaşından sonra gittiği, %29,2’sinin
son diş hekimi ziyaretine kontrol için gittiği ve %76,6’sının son diş hekimi
ziyaretinin üzerinden 6 aydan fazla süre geçtiği görüldü. Sorulan toplam 40
bilgi sorusundan doğru yanıtlanan soru sayısı ortancası 20 (min:1; maks: 34)
bulundu.
Sonuç: Çalışmaya dahil edilen tıp fakültesi
son sınıf öğrencilerinin ağız-diş sağlığı konusunda yeterli bilgi seviyesine
sahip olmadıkları belirlendi. Hekimlerin ağız-diş sağlığı açısından bilgi
seviyelerinin arttırılması için; tıp fakülteleri müfredatında ağız-diş sağlığı
konusuna yer verilmesi, bu eğitimin standartlaştırılması, diş hekimliği
fakülteleri ile bu konuda işbirliği yapılması gerektiği düşünülmektedir.
Hekimlerin ağız-diş sağlığı yeterliliklerinin sağlanması, halk sağlığına yönelik
eşitsizliklerin giderilmesini ve hizmet kalitesinin arttırılmasını da mümkün
kılabilecektir.
Anahtar Kelimeler:
Ağız-diş
sağlığı, bilgi düzeyi, tıp fakültesi öğrencileri
THE EVALUATION OF ORAL AND DENTAL HEALTH HABITS AND KNOWLEDGE
LEVELS OF THE MEDICAL STUDENTS
ABSTRACT
Aim: The
interaction of general and oral health problems demonstrates the importance of
the collaboration of physicians and dentists in terms of preventive methods and
treatments. In our country, the number of physicians per hundred thousand people
is 179, while the number of dentists is 32.
The difference is getting deeper between the regions.
It is important that physicians receive basic and urgent oral and dental health
education in order to eliminate the general and oral health inequalities
associated with this condition. It is known that there is not enough education
about oral and dental health and its relationship with general health in
medical faculty. The aims of this study are to determine oral and dental health
habits and to measure knowledge levels about this subject of medical students
studying in the final year, and to present solutions to the deficiencies.
Material and Methods: The cross-sectional study was conducted among 110 (85.9%) students
studying in the last year of Medical Faculty of Adnan Menderes University. It
was enabled that the students filled in a prepared 50-question survey
themselves and under supervision. The data were evaluated statistically.
Results: It was
determined that 59.1% of the students brushed their teeth 2-3 times a day, 60%
brushed their teeth for 2-3 minutes, 56% used toothpaste with fluoride and
43.1% did not know whether toothpaste contains fluoride or not. Of the participants, 29.1% went to the dentist for the first time when
they were younger than 6 years, while 21.8% went after 21 years of age, and 29.2% made their last dentist visit for check up, and
76.6% had more than 6 months since the last visit. The median of questions answered correctly among 40 information
questions was 20 (min: 1, max: 34).
Conclusion: The final year students of the medical school included in the study did
not have sufficient knowledge about oral-dental health. It is considered that
to include the subject of oral-dental health in the curriculum of the medical faculties
and to standardize this education and to collaborate with the faculties of
dentistry are necessary to increase the knowledge level of physicians in terms
of oral-dental health. Providing physicians's oral-dental health qualifications
will enable elimination of inequalities related to the public health and improvement
the quality of health services.
Keywords: Oral and dental
health, knowledge level, medical students
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 29 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Tıklayınız.