Research Article
BibTex RIS Cite

KIRGIZ ATIŞMA OYUNU “AKIYNEK”İN ÇOCUK EĞİTİMİNDEKİ YERİ/The Place of Kyrgyz Call-and-Response Duet “Akıynek” in Child Education

Year 2018, Issue: 60, 173 - 180, 28.06.2018

Abstract

Öz

Tüm Kırgızların sözlü kültür geleneğinde önemli bir yere sahip olan türlerden biri de atışmalardır. Atışmalar, teşekkülü bakımında oldukça eskilere dayanmaktadır. Bizim ele aldığımız konu, atışmaların çocuklara has türü olan akıynek ve onun çocukların eğitimindeki yeridir.

Akıynek, çok eskiden beri halk arasında yaygın olmuş, aynı zamanda bir oyun olarak da kabul görmüştür. Çocuklar boş zamanlarını eğlenerek geçirmek için bir araya toplanıp akıynek söylemişlerdir. Akıynek, daha çok kız çocuklarının tercih ettiği bir oyundur. Akıynek atışma oyunu çocukların öğrenmelerine, bir konu üzerine dikkatlerini toplamalarına, ilgilerini canlı tutmalarına ve hazır cevap olmalarına yardımcı olur. Atışmayı, sözleri keskin, akıllıca, net, esprili ve doğru cevaplayabilen taraf kazanır.

Çalışmamızda öncelikli olarak akıynek atışma oyunu tanıtılıp Kırgız kültüründeki yeriyle ilgili değerlendirmeler yapılacak. Sonra da kökü çok eskilere dayanan bu halk oyununun günümüzde ne derece yaşatıldığı, çocukların eğitimindeki yeri ile ilgili bazı önemli tespitler paylaşılacak ve örnekler verilecektir.Anahtar Kelimeler: Kırgız Oyunu, Akıynek, Atışma, Çocuk Oyunu.Abstract

One of the forms which has a significant place in the tradition of Kyrgyz oral culture is the call-and-response duet. Call-and-response duets date way back in terms of their organization. The subject that we analyze is the place of Akıynek which is a call-and-response duet particularly among children in the child

education.

Akıynek has been popular among people for a long time, and it has also

been accepted as a game. Children gather around to spend their time with pleasure

and played akıynek. Akıynek is rather a game preferred by girls. Akıynek duet

helps children learn, raise their attention on a specific topic, keep their attention

on alert and become repartee. The game is named after this echoing word.

In this study, firstly, the game ‘akıynek’ is introduced and evaluated in

terms of its place in Kyrgyz culture. Afterwards, some important findings about to

what extent this folk game which goes long way back is kept alive, about its place

in children’s education will be shared and examples will be put forward.

Keywords: Kyrgyz Education, Akıynek, Duet, Child Education.


References

  • Abduldayev, E, İsayev, D. (1969). Kırgız Tilinin Tüşündürmö Sözdügü. Frunze: Mektep Basması.
  • Akmataliyev, A. (2004). Kırgız Adabiyatının Tarıhı, C. 1, Bişkek: Şam Basması.
  • Artıkbayev, K. (1979). Mezgil Elesteri. Frunze: Kırgızistan Basması.
  • Çeribaş, M. (2011). “Kırgız Sözlü Edebiyatında Akıynek Türü İle Türk Sözlü Edebiyatındaki Maniler Üzerine”. Akademik Bakış Dergisi.
  • Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, S: 27, Kasım-Aralık.
  • Dıykanbayeva, M. (2016). Kırgızlarda Atalar Kültü. Konya: Kömen Yayınları.
  • Manas Ensklopediyası, c. I. (1995). red: (A. Karıpkulov vd), Bişkek: Akıl Basması.
  • Muratov, A. (2011). “Baldardın Aytış Irları”. Zaman Gazetası. 5 Avgust.
  • Mamırov, M. (2007). “Asanovdun Akıynek”. Kırgız Ruhu. 5 Haziran.
  • Toktorbayeyev, S. (1992). Öspürümdör Oyundarı. Bişkek: Kırgızpoligrafkombinatı Basması.
Year 2018, Issue: 60, 173 - 180, 28.06.2018

Abstract

References

  • Abduldayev, E, İsayev, D. (1969). Kırgız Tilinin Tüşündürmö Sözdügü. Frunze: Mektep Basması.
  • Akmataliyev, A. (2004). Kırgız Adabiyatının Tarıhı, C. 1, Bişkek: Şam Basması.
  • Artıkbayev, K. (1979). Mezgil Elesteri. Frunze: Kırgızistan Basması.
  • Çeribaş, M. (2011). “Kırgız Sözlü Edebiyatında Akıynek Türü İle Türk Sözlü Edebiyatındaki Maniler Üzerine”. Akademik Bakış Dergisi.
  • Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, S: 27, Kasım-Aralık.
  • Dıykanbayeva, M. (2016). Kırgızlarda Atalar Kültü. Konya: Kömen Yayınları.
  • Manas Ensklopediyası, c. I. (1995). red: (A. Karıpkulov vd), Bişkek: Akıl Basması.
  • Muratov, A. (2011). “Baldardın Aytış Irları”. Zaman Gazetası. 5 Avgust.
  • Mamırov, M. (2007). “Asanovdun Akıynek”. Kırgız Ruhu. 5 Haziran.
  • Toktorbayeyev, S. (1992). Öspürümdör Oyundarı. Bişkek: Kırgızpoligrafkombinatı Basması.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mayramgül Dıykanbayeva 0000-0002-4990-6386

Publication Date June 28, 2018
Submission Date May 14, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 60

Cite

APA Dıykanbayeva, M. (2018). KIRGIZ ATIŞMA OYUNU “AKIYNEK”İN ÇOCUK EĞİTİMİNDEKİ YERİ/The Place of Kyrgyz Call-and-Response Duet “Akıynek” in Child Education. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi(60), 173-180.
AMA Dıykanbayeva M. KIRGIZ ATIŞMA OYUNU “AKIYNEK”İN ÇOCUK EĞİTİMİNDEKİ YERİ/The Place of Kyrgyz Call-and-Response Duet “Akıynek” in Child Education. AUEDFD. June 2018;(60):173-180.
Chicago Dıykanbayeva, Mayramgül. “KIRGIZ ATIŞMA OYUNU “AKIYNEK”İN ÇOCUK EĞİTİMİNDEKİ YERİ/The Place of Kyrgyz Call-and-Response Duet ‘Akıynek’ in Child Education”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, no. 60 (June 2018): 173-80.
EndNote Dıykanbayeva M (June 1, 2018) KIRGIZ ATIŞMA OYUNU “AKIYNEK”İN ÇOCUK EĞİTİMİNDEKİ YERİ/The Place of Kyrgyz Call-and-Response Duet “Akıynek” in Child Education. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 60 173–180.
IEEE M. Dıykanbayeva, “KIRGIZ ATIŞMA OYUNU “AKIYNEK”İN ÇOCUK EĞİTİMİNDEKİ YERİ/The Place of Kyrgyz Call-and-Response Duet ‘Akıynek’ in Child Education”, AUEDFD, no. 60, pp. 173–180, June 2018.
ISNAD Dıykanbayeva, Mayramgül. “KIRGIZ ATIŞMA OYUNU “AKIYNEK”İN ÇOCUK EĞİTİMİNDEKİ YERİ/The Place of Kyrgyz Call-and-Response Duet ‘Akıynek’ in Child Education”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 60 (June 2018), 173-180.
JAMA Dıykanbayeva M. KIRGIZ ATIŞMA OYUNU “AKIYNEK”İN ÇOCUK EĞİTİMİNDEKİ YERİ/The Place of Kyrgyz Call-and-Response Duet “Akıynek” in Child Education. AUEDFD. 2018;:173–180.
MLA Dıykanbayeva, Mayramgül. “KIRGIZ ATIŞMA OYUNU “AKIYNEK”İN ÇOCUK EĞİTİMİNDEKİ YERİ/The Place of Kyrgyz Call-and-Response Duet ‘Akıynek’ in Child Education”. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, no. 60, 2018, pp. 173-80.
Vancouver Dıykanbayeva M. KIRGIZ ATIŞMA OYUNU “AKIYNEK”İN ÇOCUK EĞİTİMİNDEKİ YERİ/The Place of Kyrgyz Call-and-Response Duet “Akıynek” in Child Education. AUEDFD. 2018(60):173-80.