BibTex RIS Cite

SANAT EĞİTİMİNDE PEDAGOJİK ELEŞTİRİ YÖNTEMLERİ

Year 2008, Issue: 21, 87 - 111, 01.03.2010

Abstract

Pedagojik eleştirinin temel amacı, öğrencilerde var olan estetik algılamanın
körelerek yok olup gitmesine engel olarak, bunun daha da geliştirilmesini sağlamaktır.
Sanat eleştirisi, sanatın içyüzünün kavranmasına, anlaşılmasına ve kültürel
değerlere ışık tutarak bilgilendirmeye ve eğitmeye gayret eder. Sınıflardaki eleştiri
aktiviteleri sırasında kültür ve sanat tarihindeki önemli dönemleri öğrencilerin kavramalarına
yardım ederek, onların sanatın değişik ve sayısız bir şekilde etkileyici
olduğunu ve değişik amaçlar için her zaman formunu değiştirdiğini bulmalarına
yardımcı olmak gerekmektedir.
Sanat eleştirisi öğrencilerin görsel sanatları daha fazla beğenmelerini ve anlamalarını
sağlayacaktır. Sanat eleştirisinde daha çok pratik yapmak, öğrencinin
eleştirel tutumunu etkileyecek ve öğrencinin sınıf dışında da bu tutumlarını devam
ettirmelerini sağlayacaktır. Böylece sanat eleştirisi disiplini öğrenciyi, sanat eserinin
değerini araştırmaya ve toplumun geniş sosyal ve kültürel hedeflerini düşünmeye
yönlendirecektir.
Çocuklar eleştiriyi görsel ve kelimesel bir oyun gibi görürler. Eğer tartışmalar
uzun olmazsa, büyük bir heves ve istekle bu eleştirinin içinde yer alırlar. Sonuç-
ta sanat eleştirisinin yer aldığı derslerde sadece ünlü sanatçıların resimleri değil,
her türlü eser üzerinde inceleme yapılabileceği yargısına varılmaktadır.

References

  • BOYDAŞ, Nihat, Estetik ve Sanat Kuramları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Ders Notları, Ankara: 2002.
  • CROMER, J.History, Theory and Practice of Art Criticism in Art Education, National Art Education Association Publ, Virginia, ABD: 1990.
  • FELDMAN, E.B.,Varieties of Visual Experience, (Çev:Boşdaş), New York: Third Edition, 1987.
  • GÖKAY, Melek, Birleştirilmiş Sanat Eğitimi Yöntemine Göre İlköğretim II.Basamağında Sanat Eleştirisinin Uygulanması ve Sonuçları, Yayınlan- mamış Doktora Tezi, GÜSBE, Konya: 1998.
  • HURWITZ, A., ve DAY, M., Children and Their Art Methods for the Elementary School, ABD: Harcourt Brace Javanovich Publishers, 1991.
  • KAGAN, M.,Estetik ve Sanat Dersleri, Çev:Aziz Çalışlar, İmge Kitabevi, Ankara: 1993.
  • KATZ, E.L., LANKFORD, E.L., ve PLANK, J.D., Themes and Foundations of Art, ABD: West Publishing Company, 1995.
  • KIRIŞOĞLU, O., ve STROKROCKI, M., Ortaöğretim Sanat Öğretimi, YÖK- Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara: 1997.
  • __________, Olcay Tekin, Sanatta Eğitim, Pegem A Yayıncılık, Ankara: 2002.
  • LİNDERMAN, M.G., Art “In The Elementary Scholl”, ABD: The McGraw-Hill Companies, 1997.
  • MITTLER, Gene A., Art in Focus, ABD: Macmilian/McGraw-Hill Company, 1986.
  • SMITH, R.A., (ed.) Discipline Based Art Education: Origins, Meaning and Development, University of Illinois Press, Urbana, Chicago, ABD, 1989.
  • ___________,“Teaching Aesthetic Criticism in the Schools”, J. Of Aesthetic Education, V7, N1, 1973.
  • Resim 1 : Pablo Picasso (Kıyıda Koşan Kadınlar)
Year 2008, Issue: 21, 87 - 111, 01.03.2010

Abstract

References

  • BOYDAŞ, Nihat, Estetik ve Sanat Kuramları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Ders Notları, Ankara: 2002.
  • CROMER, J.History, Theory and Practice of Art Criticism in Art Education, National Art Education Association Publ, Virginia, ABD: 1990.
  • FELDMAN, E.B.,Varieties of Visual Experience, (Çev:Boşdaş), New York: Third Edition, 1987.
  • GÖKAY, Melek, Birleştirilmiş Sanat Eğitimi Yöntemine Göre İlköğretim II.Basamağında Sanat Eleştirisinin Uygulanması ve Sonuçları, Yayınlan- mamış Doktora Tezi, GÜSBE, Konya: 1998.
  • HURWITZ, A., ve DAY, M., Children and Their Art Methods for the Elementary School, ABD: Harcourt Brace Javanovich Publishers, 1991.
  • KAGAN, M.,Estetik ve Sanat Dersleri, Çev:Aziz Çalışlar, İmge Kitabevi, Ankara: 1993.
  • KATZ, E.L., LANKFORD, E.L., ve PLANK, J.D., Themes and Foundations of Art, ABD: West Publishing Company, 1995.
  • KIRIŞOĞLU, O., ve STROKROCKI, M., Ortaöğretim Sanat Öğretimi, YÖK- Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara: 1997.
  • __________, Olcay Tekin, Sanatta Eğitim, Pegem A Yayıncılık, Ankara: 2002.
  • LİNDERMAN, M.G., Art “In The Elementary Scholl”, ABD: The McGraw-Hill Companies, 1997.
  • MITTLER, Gene A., Art in Focus, ABD: Macmilian/McGraw-Hill Company, 1986.
  • SMITH, R.A., (ed.) Discipline Based Art Education: Origins, Meaning and Development, University of Illinois Press, Urbana, Chicago, ABD, 1989.
  • ___________,“Teaching Aesthetic Criticism in the Schools”, J. Of Aesthetic Education, V7, N1, 1973.
  • Resim 1 : Pablo Picasso (Kıyıda Koşan Kadınlar)
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language tr; en
Journal Section Articles
Authors

Necmettin Karabulut This is me

Melih Karakuzu This is me

Yavuz Konca This is me

Publication Date March 1, 2010
Submission Date March 1, 2010
Published in Issue Year 2008 Issue: 21

Cite

APA Karabulut, N., Karakuzu, M., & Konca, Y. (2010). SANAT EĞİTİMİNDE PEDAGOJİK ELEŞTİRİ YÖNTEMLERİ. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(21), 87-111.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.