BibTex RIS Kaynak Göster

SANAT EĞİTİMİNDE PEDAGOJİK ELEŞTİRİ YÖNTEMLERİ

Yıl 2008, Sayı: 21, 87 - 111, 01.03.2010

Öz

Pedagojik eleştirinin temel amacı, öğrencilerde var olan estetik algılamanın
körelerek yok olup gitmesine engel olarak, bunun daha da geliştirilmesini sağlamaktır.
Sanat eleştirisi, sanatın içyüzünün kavranmasına, anlaşılmasına ve kültürel
değerlere ışık tutarak bilgilendirmeye ve eğitmeye gayret eder. Sınıflardaki eleştiri
aktiviteleri sırasında kültür ve sanat tarihindeki önemli dönemleri öğrencilerin kavramalarına
yardım ederek, onların sanatın değişik ve sayısız bir şekilde etkileyici
olduğunu ve değişik amaçlar için her zaman formunu değiştirdiğini bulmalarına
yardımcı olmak gerekmektedir.
Sanat eleştirisi öğrencilerin görsel sanatları daha fazla beğenmelerini ve anlamalarını
sağlayacaktır. Sanat eleştirisinde daha çok pratik yapmak, öğrencinin
eleştirel tutumunu etkileyecek ve öğrencinin sınıf dışında da bu tutumlarını devam
ettirmelerini sağlayacaktır. Böylece sanat eleştirisi disiplini öğrenciyi, sanat eserinin
değerini araştırmaya ve toplumun geniş sosyal ve kültürel hedeflerini düşünmeye
yönlendirecektir.
Çocuklar eleştiriyi görsel ve kelimesel bir oyun gibi görürler. Eğer tartışmalar
uzun olmazsa, büyük bir heves ve istekle bu eleştirinin içinde yer alırlar. Sonuç-
ta sanat eleştirisinin yer aldığı derslerde sadece ünlü sanatçıların resimleri değil,
her türlü eser üzerinde inceleme yapılabileceği yargısına varılmaktadır.

Kaynakça

  • BOYDAŞ, Nihat, Estetik ve Sanat Kuramları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Ders Notları, Ankara: 2002.
  • CROMER, J.History, Theory and Practice of Art Criticism in Art Education, National Art Education Association Publ, Virginia, ABD: 1990.
  • FELDMAN, E.B.,Varieties of Visual Experience, (Çev:Boşdaş), New York: Third Edition, 1987.
  • GÖKAY, Melek, Birleştirilmiş Sanat Eğitimi Yöntemine Göre İlköğretim II.Basamağında Sanat Eleştirisinin Uygulanması ve Sonuçları, Yayınlan- mamış Doktora Tezi, GÜSBE, Konya: 1998.
  • HURWITZ, A., ve DAY, M., Children and Their Art Methods for the Elementary School, ABD: Harcourt Brace Javanovich Publishers, 1991.
  • KAGAN, M.,Estetik ve Sanat Dersleri, Çev:Aziz Çalışlar, İmge Kitabevi, Ankara: 1993.
  • KATZ, E.L., LANKFORD, E.L., ve PLANK, J.D., Themes and Foundations of Art, ABD: West Publishing Company, 1995.
  • KIRIŞOĞLU, O., ve STROKROCKI, M., Ortaöğretim Sanat Öğretimi, YÖK- Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara: 1997.
  • __________, Olcay Tekin, Sanatta Eğitim, Pegem A Yayıncılık, Ankara: 2002.
  • LİNDERMAN, M.G., Art “In The Elementary Scholl”, ABD: The McGraw-Hill Companies, 1997.
  • MITTLER, Gene A., Art in Focus, ABD: Macmilian/McGraw-Hill Company, 1986.
  • SMITH, R.A., (ed.) Discipline Based Art Education: Origins, Meaning and Development, University of Illinois Press, Urbana, Chicago, ABD, 1989.
  • ___________,“Teaching Aesthetic Criticism in the Schools”, J. Of Aesthetic Education, V7, N1, 1973.
  • Resim 1 : Pablo Picasso (Kıyıda Koşan Kadınlar)
Yıl 2008, Sayı: 21, 87 - 111, 01.03.2010

Öz

Kaynakça

  • BOYDAŞ, Nihat, Estetik ve Sanat Kuramları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Ders Notları, Ankara: 2002.
  • CROMER, J.History, Theory and Practice of Art Criticism in Art Education, National Art Education Association Publ, Virginia, ABD: 1990.
  • FELDMAN, E.B.,Varieties of Visual Experience, (Çev:Boşdaş), New York: Third Edition, 1987.
  • GÖKAY, Melek, Birleştirilmiş Sanat Eğitimi Yöntemine Göre İlköğretim II.Basamağında Sanat Eleştirisinin Uygulanması ve Sonuçları, Yayınlan- mamış Doktora Tezi, GÜSBE, Konya: 1998.
  • HURWITZ, A., ve DAY, M., Children and Their Art Methods for the Elementary School, ABD: Harcourt Brace Javanovich Publishers, 1991.
  • KAGAN, M.,Estetik ve Sanat Dersleri, Çev:Aziz Çalışlar, İmge Kitabevi, Ankara: 1993.
  • KATZ, E.L., LANKFORD, E.L., ve PLANK, J.D., Themes and Foundations of Art, ABD: West Publishing Company, 1995.
  • KIRIŞOĞLU, O., ve STROKROCKI, M., Ortaöğretim Sanat Öğretimi, YÖK- Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara: 1997.
  • __________, Olcay Tekin, Sanatta Eğitim, Pegem A Yayıncılık, Ankara: 2002.
  • LİNDERMAN, M.G., Art “In The Elementary Scholl”, ABD: The McGraw-Hill Companies, 1997.
  • MITTLER, Gene A., Art in Focus, ABD: Macmilian/McGraw-Hill Company, 1986.
  • SMITH, R.A., (ed.) Discipline Based Art Education: Origins, Meaning and Development, University of Illinois Press, Urbana, Chicago, ABD, 1989.
  • ___________,“Teaching Aesthetic Criticism in the Schools”, J. Of Aesthetic Education, V7, N1, 1973.
  • Resim 1 : Pablo Picasso (Kıyıda Koşan Kadınlar)
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr; en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Necmettin Karabulut Bu kişi benim

Melih Karakuzu Bu kişi benim

Yavuz Konca Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2010
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Karabulut, N., Karakuzu, M., & Konca, Y. (2010). SANAT EĞİTİMİNDE PEDAGOJİK ELEŞTİRİ YÖNTEMLERİ. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(21), 87-111.

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.