BibTex RIS Cite

SELÇUKLU VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KAKMA ÇİNİLER VE GÜNÜMÜZ SANATINDAN BİR KAÇ ÖRNEK

Year 2012, Issue: 29, 17 - 33, 18.11.2013

Abstract

Türk Mimarisinde sırlı tuğla ve çini, zaman zaman artan ve azalan
kullanımıyla daima var olmuştur. Anadolu’ya gelmeden önce de çini, tuğla
alçı ve taş malzemeyle tanışık olan Türkler Anadolu’yla birlikte bu
malzemeleri farklı yorumlama güç ve ilhamını yakaladılar. Kakma
tekniğinin küçük boyuttaki malzemelerde kullanım alışkanlığından
sıçrayarak, birdenbire mimaride kullanılmaya başlanması, bu güç ve
heyecanın somutlaştığı örneklerdendir. Ardından gelen Beylikler de,
Selçuklunun heyecan ve yaratma geleneğini farklı malzemelerle devam
ettirmişlerdir. Selçuklu ve Beylikler dönemi mimarisinde çinilerin taş, alçı
ve tuğla olmak üzere üç malzeme üzerine kakılarak kompozisyon
oluşturdukları görülür. Bu çinilerin özellikleri ise tek renkli, sır altı ve çini
mozaik tekniğinde oluşlarıdır.
Günümüz seramik sanatında, unutulmuş olan bu tekniği hatırlayıp
kullanma adına alternatiflerin araştırılması, olumlu sonuçlar ortaya
çıkarabilir.

References

  • Arık, Oluş (2007). “Çininin Tarihçesine Kısa Bakış”. (Editörler: Rüşhan Arık- Oluş Arık), Anadolu Toprağının Hazinesi Çini Selçuklu ve Beylikler Çağı, İstanbul.
  • Aslanapa, Oktay (1993). Türk Sanatı, İstanbul.
  • Bakırer, Ömür (1981). Selçuklu Öncesi ve Selçuklu Dönemi Anadolu Mimarisinde Tuğla Kullanımı, Ankara.
  • Demiriz, Yıldız (1973). “Mimari Süslemede Renk Unsuru Olarak Kullanılan Keramik, Çanaklar”, Sanat Tarihi Yıllığı, V, İstanbul.
  • Erdemir, Yaşar (2008). Karatay Medresesi, Çini Eserler Müzesi, Konya.
  • Karamağaralı, Beyhan - YAZAR, Turgay (2007). “ Ani Kazısı Buluntuları”, Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, (Editörler: Gönül Öney- Zehra Çobanlı), İstanbul .
  • Öney, Gönül (1976). Türk Çini Sanatı, İstanbul.
  • Öney, Gönül (1989). Beylikler Devri Sanatı XIV. –XV. yüzyıl (1300- 1453), Ankara.
  • Uluçam, Abdüsselam (1994). “Bayburt Kalesinin Tarihi ve Mimari Özellikleri”, Türk Tarihinde ve Kültüründe Bayburt Sempozyumu, Ankara.
  • Yetkin, Şerare (1986). Anadolu’da Türk Çini Sanatının Gelişmesi, İstanbul.
Year 2012, Issue: 29, 17 - 33, 18.11.2013

Abstract

References

  • Arık, Oluş (2007). “Çininin Tarihçesine Kısa Bakış”. (Editörler: Rüşhan Arık- Oluş Arık), Anadolu Toprağının Hazinesi Çini Selçuklu ve Beylikler Çağı, İstanbul.
  • Aslanapa, Oktay (1993). Türk Sanatı, İstanbul.
  • Bakırer, Ömür (1981). Selçuklu Öncesi ve Selçuklu Dönemi Anadolu Mimarisinde Tuğla Kullanımı, Ankara.
  • Demiriz, Yıldız (1973). “Mimari Süslemede Renk Unsuru Olarak Kullanılan Keramik, Çanaklar”, Sanat Tarihi Yıllığı, V, İstanbul.
  • Erdemir, Yaşar (2008). Karatay Medresesi, Çini Eserler Müzesi, Konya.
  • Karamağaralı, Beyhan - YAZAR, Turgay (2007). “ Ani Kazısı Buluntuları”, Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, (Editörler: Gönül Öney- Zehra Çobanlı), İstanbul .
  • Öney, Gönül (1976). Türk Çini Sanatı, İstanbul.
  • Öney, Gönül (1989). Beylikler Devri Sanatı XIV. –XV. yüzyıl (1300- 1453), Ankara.
  • Uluçam, Abdüsselam (1994). “Bayburt Kalesinin Tarihi ve Mimari Özellikleri”, Türk Tarihinde ve Kültüründe Bayburt Sempozyumu, Ankara.
  • Yetkin, Şerare (1986). Anadolu’da Türk Çini Sanatının Gelişmesi, İstanbul.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Articles
Authors

Nevin Ayduslu This is me

Publication Date November 18, 2013
Submission Date November 18, 2013
Published in Issue Year 2012 Issue: 29

Cite

APA Ayduslu, N. (2013). SELÇUKLU VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KAKMA ÇİNİLER VE GÜNÜMÜZ SANATINDAN BİR KAÇ ÖRNEK. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(29), 17-33.

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.