BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Issue: 34, - , 01.09.2015

Abstract

Caferiye Mosque, situated on Cumhuriyet Street, was first designed as a külliye architecture. It is 17th century Ottoman külliye which consists of a mosque, a religious retirement, a madrasa, a school, Turkish bath, a fountain and toilets. Only the mosque, the school, the religious retirement and the fountain have reached to the present. Cafer Efendi, the founder of Külliye, was a prominent figure in 17th century Erzurum, and is known with his generosity, and intellectual personality. The mosque is square planned, one domed, and in front of it there is three sectioned the last community placement. It has been repaired by Regional Directorate of Foundations in 2006 and 2007

References

  • Ay R. (2014), Anadolu’da Derviş ve Toplum 13-15. Yüzyıllar, İstanbul.
  • Evliya Çelebi (1993), Seyahatnâme, C.1-2, İstanbul,
  • Kılıç, Ü. (2009), “Erzurum’da Cafer Efendi Vakfı” Atatürk Üniversitesi
  • Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, S.41,Erzurum, s.173-187. Konukçu E. (1992), Selçuklulardan Cumhuriyete Erzurum, Ankara.
  • Konyalı, İ.H. (1960); Abideleri ve Kitabeleri İle Erzurum Tarihi, İstanbul
  • Köşklü Z. (2007), “Erzurum Kurşunlu (Feyzullah Efendi) Külliyesi” Atatürk
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi C.7, S.38, Erzurum, s.141-159. Mehmet Nusret (1338) 1922, Tarihçe-i Erzurum, İstanbul.
  • Seyyidoğlu B. (1978), Erzurum’da Belli Yerlerle İlgili Olarak Derlenmiş
  • Efsaneler Üzerine Bir İnceleme, Erzurum. Ünal, R. (1974), “Erzurum İli Dahilindeki İslami Devir Anıtları Üzerine Bir
  • İnceleme” Atatürk Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Araştırma Dergisi, S.6, Erzurum, Yurttaş H- Özkan H (2002), Tarihi Erzurum Çeşmeleri ve Su Yolları, Erzurum.
  • Yurttaş H, Özkan H, Köşklü Z. V.D. (2008); Yolların, Suların ve Sanatın
  • Buluştuğu Şehir Erzurum, Erzurum. Yurttaş H. (2008), Bektaş ve Derviş Ağaların Hayratı, Erzurum. istemektedir. Eğer vakıf yapılarının tamiri mümkün olmaz ise mevcut vakıf gelirlerinin şehirde bulunan fukara ve miskinlere vakfedilmesini şart koşmuştur. gelirlerinin şehirde bulunan fukara ve miskinlere vakfedilmesini şart koşmuştur.
  • Allah bu hayır sahiplerine rahmet eylesin… Allah bu hayır sahiplerine rahmet eylesin… Kaynakça Kaynakça Ay R. (2014), Anadolu’da Derviş ve Toplum 13-15. Yüzyıllar, İstanbul.
  • Evliya Çelebi (1993), Seyahatnâme, C.1-2, İstanbul,
  • Evliya Çelebi (1993), Seyahatnâme, C.1-2, İstanbul,
  • Kılıç, Ü. (2009), “Erzurum’da Cafer Efendi Vakfı” Atatürk Üniversitesi
  • Kılıç, Ü. (2009), “Erzurum’da Cafer Efendi Vakfı” Atatürk Üniversitesi
  • Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, S.41,Erzurum, s.173-187. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, S.41,Erzurum, s.173-187. Konukçu E. (1992), Selçuklulardan Cumhuriyete Erzurum, Ankara.
  • Konukçu E. (1992), Selçuklulardan Cumhuriyete Erzurum, Ankara.
  • Konyalı, İ.H. (1960); Abideleri ve Kitabeleri İle Erzurum Tarihi, İstanbul
  • Konyalı, İ.H. (1960); Abideleri ve Kitabeleri İle Erzurum Tarihi, İstanbul
  • Köşklü Z. (2007), “Erzurum Kurşunlu (Feyzullah Efendi) Külliyesi” Atatürk
  • Köşklü Z. (2007), “Erzurum Kurşunlu (Feyzullah Efendi) Külliyesi” Atatürk
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi C.7, S.38, Erzurum, s.141-159. Mehmet Nusret (1338) 1922, Tarihçe-i Erzurum, İstanbul.
  • Mehmet Nusret (1338) 1922, Tarihçe-i Erzurum, İstanbul.
  • Seyyidoğlu B. (1978), Erzurum’da Belli Yerlerle İlgili Olarak Derlenmiş
  • Seyyidoğlu B. (1978), Erzurum’da Belli Yerlerle İlgili Olarak Derlenmiş
  • Efsaneler Üzerine Bir İnceleme, Erzurum. Efsaneler Üzerine Bir İnceleme, Erzurum. Ünal, R. (1974), “Erzurum İli Dahilindeki İslami Devir Anıtları Üzerine Bir
  • Ünal, R. (1974), “Erzurum İli Dahilindeki İslami Devir Anıtları Üzerine Bir
  • İnceleme” Atatürk Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Araştırma Dergisi, S.6, Erzurum, Erzurum, Yurttaş H- Özkan H (2002), Tarihi Erzurum Çeşmeleri ve Su Yolları,
  • Yurttaş H- Özkan H (2002), Tarihi Erzurum Çeşmeleri ve Su Yolları, Erzurum. Erzurum.
  • Yurttaş H, Özkan H, Köşklü Z. V.D. (2008); Yolların, Suların ve Sanatın
  • Yurttaş H, Özkan H, Köşklü Z. V.D. (2008); Yolların, Suların ve Sanatın
  • Buluştuğu Şehir Erzurum, Erzurum. Buluştuğu Şehir Erzurum, Erzurum. Yurttaş H. (2008), Bektaş ve Derviş Ağaların Hayratı, Erzurum.
  • Yurttaş H. (2008), Bektaş ve Derviş Ağaların Hayratı, Erzurum.

ERZURUM CAFERİYE KÜLLİYESİ ve RESTORASYONLARI / Erzurum Caferiye Unıversal and Its Restoratıons

Year 2015, Issue: 34, - , 01.09.2015

Abstract

Erzurum’da Cumhuriyet Caddesi üzerinde yer alan Caferiye Camii, ilk
inşasında bir külliye olarak düzenlenmiştir. Külliye; cami, çilehane, medrese,
mektep, hamam, hazire, dokuz lüleli çeşme ve tuvaletlerden teşekkül etmiş bir
XVII. yüzyıl Osmanlı Külliyesidir. Külliye yapılarından sadece cami, mektep,
çilehane ve çeşmelerden biri günümüze ulaşmıştır. Külliyenin banisi Cafer
Efendi, XVII. yüzyılda Erzurum’un önde gelen şahsiyetlerinden olup, alimliği ve
hayırseverliği ile tanınmıştır. Cami, kare planlı tek kubbeli ve önünde üç gözlü
bir soncemaat yerine sahiptir. Yapı 2006-2007 yılında Erzurum Vakıflar Bölge
Müdürlüğü tarafından onarılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Erzurum, Caferiye Camii, Osmanlı Dönemi, Külliye,
Restorasyon
Erzurum Caferiye Unıversal and Its Restoratıons

x

Abstract:
Caferiye Mosque, situated on Cumhuriyet Street, was first designed as a
külliye architecture. It is 17th century Ottoman külliye which consists of a
mosque, a religious retirement, a madrasa, a school, Turkish bath, a fountain and
toilets. Only the mosque, the school, the religious retirement and the fountain
have reached to the present. Cafer Efendi, the founder of Külliye, was a
prominent figure in 17th century Erzurum, and is known with his generosity, and
intellectual personality. The mosque is square planned, one domed, and in front
of it there is three sectioned the last community placement. It has been repaired
by Regional Directorate of Foundations in 2006 and 2007.
Keywords: Erzurum, Caferiye Mosque, Ottoman Period, Külliye, Restoration

References

  • Ay R. (2014), Anadolu’da Derviş ve Toplum 13-15. Yüzyıllar, İstanbul.
  • Evliya Çelebi (1993), Seyahatnâme, C.1-2, İstanbul,
  • Kılıç, Ü. (2009), “Erzurum’da Cafer Efendi Vakfı” Atatürk Üniversitesi
  • Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, S.41,Erzurum, s.173-187. Konukçu E. (1992), Selçuklulardan Cumhuriyete Erzurum, Ankara.
  • Konyalı, İ.H. (1960); Abideleri ve Kitabeleri İle Erzurum Tarihi, İstanbul
  • Köşklü Z. (2007), “Erzurum Kurşunlu (Feyzullah Efendi) Külliyesi” Atatürk
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi C.7, S.38, Erzurum, s.141-159. Mehmet Nusret (1338) 1922, Tarihçe-i Erzurum, İstanbul.
  • Seyyidoğlu B. (1978), Erzurum’da Belli Yerlerle İlgili Olarak Derlenmiş
  • Efsaneler Üzerine Bir İnceleme, Erzurum. Ünal, R. (1974), “Erzurum İli Dahilindeki İslami Devir Anıtları Üzerine Bir
  • İnceleme” Atatürk Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Araştırma Dergisi, S.6, Erzurum, Yurttaş H- Özkan H (2002), Tarihi Erzurum Çeşmeleri ve Su Yolları, Erzurum.
  • Yurttaş H, Özkan H, Köşklü Z. V.D. (2008); Yolların, Suların ve Sanatın
  • Buluştuğu Şehir Erzurum, Erzurum. Yurttaş H. (2008), Bektaş ve Derviş Ağaların Hayratı, Erzurum. istemektedir. Eğer vakıf yapılarının tamiri mümkün olmaz ise mevcut vakıf gelirlerinin şehirde bulunan fukara ve miskinlere vakfedilmesini şart koşmuştur. gelirlerinin şehirde bulunan fukara ve miskinlere vakfedilmesini şart koşmuştur.
  • Allah bu hayır sahiplerine rahmet eylesin… Allah bu hayır sahiplerine rahmet eylesin… Kaynakça Kaynakça Ay R. (2014), Anadolu’da Derviş ve Toplum 13-15. Yüzyıllar, İstanbul.
  • Evliya Çelebi (1993), Seyahatnâme, C.1-2, İstanbul,
  • Evliya Çelebi (1993), Seyahatnâme, C.1-2, İstanbul,
  • Kılıç, Ü. (2009), “Erzurum’da Cafer Efendi Vakfı” Atatürk Üniversitesi
  • Kılıç, Ü. (2009), “Erzurum’da Cafer Efendi Vakfı” Atatürk Üniversitesi
  • Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, S.41,Erzurum, s.173-187. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, S.41,Erzurum, s.173-187. Konukçu E. (1992), Selçuklulardan Cumhuriyete Erzurum, Ankara.
  • Konukçu E. (1992), Selçuklulardan Cumhuriyete Erzurum, Ankara.
  • Konyalı, İ.H. (1960); Abideleri ve Kitabeleri İle Erzurum Tarihi, İstanbul
  • Konyalı, İ.H. (1960); Abideleri ve Kitabeleri İle Erzurum Tarihi, İstanbul
  • Köşklü Z. (2007), “Erzurum Kurşunlu (Feyzullah Efendi) Külliyesi” Atatürk
  • Köşklü Z. (2007), “Erzurum Kurşunlu (Feyzullah Efendi) Külliyesi” Atatürk
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi C.7, S.38, Erzurum, s.141-159. Mehmet Nusret (1338) 1922, Tarihçe-i Erzurum, İstanbul.
  • Mehmet Nusret (1338) 1922, Tarihçe-i Erzurum, İstanbul.
  • Seyyidoğlu B. (1978), Erzurum’da Belli Yerlerle İlgili Olarak Derlenmiş
  • Seyyidoğlu B. (1978), Erzurum’da Belli Yerlerle İlgili Olarak Derlenmiş
  • Efsaneler Üzerine Bir İnceleme, Erzurum. Efsaneler Üzerine Bir İnceleme, Erzurum. Ünal, R. (1974), “Erzurum İli Dahilindeki İslami Devir Anıtları Üzerine Bir
  • Ünal, R. (1974), “Erzurum İli Dahilindeki İslami Devir Anıtları Üzerine Bir
  • İnceleme” Atatürk Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Araştırma Dergisi, S.6, Erzurum, Erzurum, Yurttaş H- Özkan H (2002), Tarihi Erzurum Çeşmeleri ve Su Yolları,
  • Yurttaş H- Özkan H (2002), Tarihi Erzurum Çeşmeleri ve Su Yolları, Erzurum. Erzurum.
  • Yurttaş H, Özkan H, Köşklü Z. V.D. (2008); Yolların, Suların ve Sanatın
  • Yurttaş H, Özkan H, Köşklü Z. V.D. (2008); Yolların, Suların ve Sanatın
  • Buluştuğu Şehir Erzurum, Erzurum. Buluştuğu Şehir Erzurum, Erzurum. Yurttaş H. (2008), Bektaş ve Derviş Ağaların Hayratı, Erzurum.
  • Yurttaş H. (2008), Bektaş ve Derviş Ağaların Hayratı, Erzurum.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Articles
Authors

Haldun Özkan

Publication Date September 1, 2015
Submission Date September 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Issue: 34

Cite

APA Özkan, H. (2015). ERZURUM CAFERİYE KÜLLİYESİ ve RESTORASYONLARI / Erzurum Caferiye Unıversal and Its Restoratıons. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(34).

Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.