Bu
araştırmada, keman öğretiminde kullanılmakta olan Çağdaş Türk Müziği
eserlerinin seslendirilmesine yönelik oluşturulan hazırlayıcı
alıştırmaların, etkililik yönünden incelenmesi ele alınmıştır.
Keman
öğretiminde kullanılmakta olan çağdaş Türk müziği eserlerinin seslendirilmesine
yönelik oluşturulan hazırlayıcı alıştırmaların etkililik düzeylerini ölçmek
amacıyla, ön test-son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Bu modele
ilişkin; kontrol ve deney grubu ortalama farklılıkları için eşleştirilmiş “t”
testi uygulanmış olup; elde edilen istatistiksel verilere göre, deney grubunun
aritmetik ortalamalarında anlamlı farklılıklar tespit edilmiş ve bu sonuca göre
oluşturulan hazırlayıcı alıştırmaların etkililiğinin yüksek olduğu kanaatine
ulaşılmıştır. Bestecilerin oluşturacakları çağdaş Türk müziği eserlerinin
seslendirilmelerini kolaylaştırıcı özellikte alıştırma ve etütleri, eserle
birlikte hazırlamaları ve ayrıca keman öğretimi sürecinde kullanılabilecek bir
ders kitabı olarak eğitim ve öğretime kazandırmaları yararlı görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 28, 2018 |
Submission Date | March 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 40 |
Obtaining permissions for studies requiring ethics committee approval regarding the implementation of ethical rules and including information about permission in the article was added to the criteria. In this direction, Ethics Committee Permission is required for articles submitted to our journal and meeting the conditions stated below.
• Any research conducted with qualitative or quantitative approaches that require data collection from participants using questionnaires, interviews, focus group work, observation, experimentation, and interview techniques.
Also;
• Obtaining and indicating permission from the owners for the use of scales, surveys and photographs belonging to others,
• It should be stated that the copyright regulations are complied with for the intellectual and artistic works used.