Bu
makalenin konusu, Michelangelo Merisi de Caravaggio’nun 1599-1600 yıllarında
gerçekleştirdiği “Aziz Matta’ya Çağrı” adlı yapıtıdır. Caravaggio, resimde
ışık-gölge kullanma tekniği (tenebrizm) ve konuya gerçekçi yaklaşımıyla, kendi
çağdaşlarından farklılaşmış ve öne çıkmış bir sanatçıdır.
Barok
resim sanatının öncülerinden olan Caravaggio, ışık ve gölgenin oluşturduğu
keskin zıtlık aracılığıyla üç boyutlu nesnelere hacim kazandırmanın yanı sıra;
ışığı figüre ya da istenilen noktaya spot şeklinde odaklayarak tiyatro sahnesi
havası yaratmıştır. Doğal olmayan (spot) ışık kullanımıyla, resimlerin gizemini
ve dramatik etkisini arttırmıştır.
Maniyerizme
karşı bir tepki olarak doğan Realizm, belki de en yoğun ifadesini Caravaggio’nun
resimlerinde bulmuştur. Caravaggio kompozisyonlarındaki figürleri, halk
arasından seçtiği modellere bakarak gerçekleştirmiştir. Bu tutumunu dinsel ya
da mitolojik nitelikteki resimlerinde bile sürdürmüş ve sanatıyla tartışma
yaratmıştır. Sanatçı, “Aziz Matta’ya Çağrı” adlı yapıtında, dinsel bir konuyu
yansıtmasına rağmen; konuyu ele alma biçimi ile gerçekçi ve devrimci bir tutum
sergilemiştir.
Araştırma
konusu olan yapıt üzerinden, Caravaggio’nun sanatının belirgin özellikleri,
diğer sanatçıların yapıtlarıyla karşılaştırılarak ortaya konmuş ve kendinden
sonra gelen sanatçıları etkileyen en önemli özellikleri saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 17, 2019 |
Submission Date | May 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 34 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.