Research Article
BibTex RIS Cite

Oryantalist Tabloların Vazgeçilmez Dekoratif Unsuru Olarak Çiniler

Year 2019, Issue: 34, 92 - 104, 17.10.2019

Abstract

19. yüzyılda gelişen Oryantalizm
akımı resim alanında da etkili olmuş, Fransa’da ortaya çıkarak kısa zamanda
İngiltere ve diğer Avrupa ülkelerine yayılmıştır. 1798’de Napolyon’un Mısır
seferi ile başlayıp 1914’de I. Dünya Savaşı ile son bulan dönemi kapsayan bu
türdeki resimlerde, Doğu insanına karşı önyargılı bir bakış açısı olmasına
rağmen, mimari detaylar, sokaklar ve insanlar 
oldukça detaylı ve gerçekçi bir şekilde ele alınmıştır. Avrupa’da pek
çok müzenin ve koleksiyonun en kıymetli parçaları  arasında  bulunan çiniler, bu türde çalışan ressamların
tablolarında yerini almış ve bu renkli dünyanın ışığını yansıtmakta  sanatçılara yardımcı olmuştur. Bu yazıda,
özellikle ibadet mekanları olan camiler ve türbeler gibi mekanların en zarif ve
göz alıcı süsleme unsuru olan çiniler , Oryantalist ressamların  seçilmiş tablolarından oluşan örneklerle
incelenecektir.

References

  • Arlı, B. D. , Altun, A., (2008), Anadolu Toprağının Hazinesi Çini (Osmanlı Dönemi), İstanbul:Kale Grubu Yayını,
  • Bayrak Kaya, E. , Oyman, N.E. , (2018), “Isparta Kavaklı Camii Çinileri”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı:60
  • Blades, J.M. , (2017), The Art of Ludwig Deutsch, Shafik Gabr Collection Publishing
  • Cezar, M., (1995) , Sanatta Batıya Açılış ve Osman Hamdi Bey, İstanbul : EKAV Sanat Merkezi Yayını,
  • D’avennes , E. (2010), Arab Art, Köln: Taschen Books
  • Denny, W.B. ,(1993), ”Ottoman Turkish Art and European Orientalist Painting”,Muqarnas, Vol.10,219-230
  • Doğanay, A. (2009), Klasik Devir Osmanlı Hanedan Türbeleri, İstanbul : Klasik Yayınları
  • Eldem, E. (2010), Osman Hamdi Bey Sözlüğü, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayını, 147
  • Ergüney, Y.D. , Pilehverian, N.K. (2015),“19. Yüzyıl Fuarlarında Osmanlı Temsiliyeti”, Megaron, 2
  • Germaner, S. ,(2006), Osmanlı Sarayında Oryantalistler (Sergi Kataloğu), TBMM Milli Saraylar Yayını No:34
  • Gürçağlar, A., (2004), “Osman Hamdi Bey ve J. L. Gérome”, Antik Dekor, Sayı: 85, 96-104
  • Harmankaya, H. (2015), “Osmanlı Dönemi Oryantalist Resimlerde Görülen Kadın Figürleri ve Giyim Özellikleri”, International Journal of Science Culture and Sport, Özel Sayı:3
  • İnankur, Z., Germaner, S.,(1989), Oryantalizm ve Türkiye, İstanbul : Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları-4,
  • İnankur, Z. (2007), “İstanbul Kaprisleri”, Uluslararası Oryantalizm Sempozyumu Bildirileri, İstanbul : İBB Kültür Yayınları
  • Makzume, E. (2016), “Bursa’da Bir Oryantalist: Rudolph Ernst”, Atlas Tarih Dergisi
  • Millner, A. (2015), Damascus Tiles, Münih: Prestel Verlag,
  • Yıldız, N. (2002),” İngiliz Kültüründe Osmanlı Etkileri”, Türkler, Vol:15, 564-580
Year 2019, Issue: 34, 92 - 104, 17.10.2019

Abstract

References

  • Arlı, B. D. , Altun, A., (2008), Anadolu Toprağının Hazinesi Çini (Osmanlı Dönemi), İstanbul:Kale Grubu Yayını,
  • Bayrak Kaya, E. , Oyman, N.E. , (2018), “Isparta Kavaklı Camii Çinileri”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı:60
  • Blades, J.M. , (2017), The Art of Ludwig Deutsch, Shafik Gabr Collection Publishing
  • Cezar, M., (1995) , Sanatta Batıya Açılış ve Osman Hamdi Bey, İstanbul : EKAV Sanat Merkezi Yayını,
  • D’avennes , E. (2010), Arab Art, Köln: Taschen Books
  • Denny, W.B. ,(1993), ”Ottoman Turkish Art and European Orientalist Painting”,Muqarnas, Vol.10,219-230
  • Doğanay, A. (2009), Klasik Devir Osmanlı Hanedan Türbeleri, İstanbul : Klasik Yayınları
  • Eldem, E. (2010), Osman Hamdi Bey Sözlüğü, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayını, 147
  • Ergüney, Y.D. , Pilehverian, N.K. (2015),“19. Yüzyıl Fuarlarında Osmanlı Temsiliyeti”, Megaron, 2
  • Germaner, S. ,(2006), Osmanlı Sarayında Oryantalistler (Sergi Kataloğu), TBMM Milli Saraylar Yayını No:34
  • Gürçağlar, A., (2004), “Osman Hamdi Bey ve J. L. Gérome”, Antik Dekor, Sayı: 85, 96-104
  • Harmankaya, H. (2015), “Osmanlı Dönemi Oryantalist Resimlerde Görülen Kadın Figürleri ve Giyim Özellikleri”, International Journal of Science Culture and Sport, Özel Sayı:3
  • İnankur, Z., Germaner, S.,(1989), Oryantalizm ve Türkiye, İstanbul : Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları-4,
  • İnankur, Z. (2007), “İstanbul Kaprisleri”, Uluslararası Oryantalizm Sempozyumu Bildirileri, İstanbul : İBB Kültür Yayınları
  • Makzume, E. (2016), “Bursa’da Bir Oryantalist: Rudolph Ernst”, Atlas Tarih Dergisi
  • Millner, A. (2015), Damascus Tiles, Münih: Prestel Verlag,
  • Yıldız, N. (2002),” İngiliz Kültüründe Osmanlı Etkileri”, Türkler, Vol:15, 564-580
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Timur Bilir

Publication Date October 17, 2019
Submission Date June 8, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 34

Cite

APA Bilir, T. (2019). Oryantalist Tabloların Vazgeçilmez Dekoratif Unsuru Olarak Çiniler. Sanat Dergisi(34), 92-104.