Walter Benjamin’e göre, yeniden üretim teknikleriyle beraber sanat yapıtının iç biçimini oluşturan aura ve auranın en temel malzemesi olan biriciklik niteliği yok olmaya başlamıştır. Teknik gelişmelerin sanatın erişilebilirliği noktasında bir demokratikleşmeye yol açtığından söz eden Benjamin, bu durumu olumlamıştır. Benjamin’in koleksiyoner kimliği onun sanat anlayışına yön vermiş ve aura kavramını ortaya koymasında önemli bir rol oynamıştır. İdeal bir koleksiyonerin tarihsel materyalist bir tavra sahip olması gerektiğinin altını çizen Benjamin’e göre sanat eserinin değeri biricik olmasının yanı sıra tarihsel birikimiyle de ilişkilidir. Bu bağlamda Benjamin’in koleksiyoner ve aura kavramlarına bakışı arasında organik bir bağ bulunmaktadır. Milorad Krstic’in yazdığı ve yönettiği Ruben Brandt, Collector isimli animasyon filmi, Benjamin’in aura kavramına, koleksiyona ve koleksiyonere bakışına ilişkin yetkin görüngülere sahiptir. Bu çalışmada, koleksiyoner Benjamin’in aura kavramından yola çıkılarak koleksiyon üzerine düşünceleri ele alınacak ve Ruben Brandt, Collector filmi Benjamin’in ilgili kavramlarıyla açımlanacaktır. Çalışma, Benjamin’in kavramlarının, sanatın alanında sinemayı anlamlandırmakta bir ölçüt olarak kullanılabilirliğine ilişkin fikir vermesi bakımından önemli olacaktır.
According to Walter Benjamin, with the reproduction techniques, the quality of uniqueness, which is the most basic material of the aura and aura that form the inner form of the artwork, has begun to disappear. Benjamin, who said that technical developments have led to a democratization at the point of accessibility of art, affirmed this situation. Benjamin’s collector identity shaped his understanding of art and played an important role in revealing the concept of aura. Underlining that an ideal collector should have a historical materialistic attitude, Benjamin states that the value of the work of art is not only unique, but also related to its historical accumulation. In this context, there is an organic connection between Benjamin's view of the collector and the aura concepts. Written and directed by Milorad Krstic, the animated film Ruben Brandt, Collector has a competent phenomena regarding Benjamin’s concept of aura, collection and view of the collector. In this study, the collector Benjamin’s thoughts on the collection will be discussed based on the concept of aura, and the movie Ruben Brandt, Collector will be explained with Benjamin’s related concepts. The study will be important in terms of giving an idea about the usability of Benjamin’s concepts as a criterion in making sense of cinema in the field of art.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2022 |
Submission Date | September 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 39 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.