BibTex RIS Cite

İSTANBULDAKİ KAMU HASTANELERİNDE GÖREVLİ SERVİS SORUMLU HEMŞİRELERİNİN YÖNETİM EĞİTİMİ GEREKSİNİMLERİNİN ANALİZİ

Year 2007, Volume: 10 Issue: 4, 1 - 11, 19.02.2010

Abstract

Araştırma, İstanbul’daki kamu
hastanelerinde görevli servis sorumlu
hemşirelerinin yönetim eğitimi gereksinimlerini
belirlemek amacıyla tanımlayıcı
olarak gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın evrenini, İstanbul
ilindeki genel tanı- tedavi ve bakım hizmeti
sunulan kamu hastanelerinin (12 hastane)
hizmet sunumu açısından özellikli olmayan
yataklı tedavi ünitelerinde görevli tüm servis
sorumlu hemşireleri (N= 360) oluşturmuştur.
Araştırmanın verileri, bireysel
özelliklere ilişkin bilgi formu ve “servis
sorumlu hemşiresi yönetsel yeterlik
değerlendirme ölçeği” kullanılarak, ŞubatNisan
2004 tarihleri arasında toplanmış;
sayı, yüzde ve bağımsız gruplarda t testi, tek
yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tukey testi
kullanılarak değerlendirilmiştir.
Araştırma sonucunda servis sorumlu
hemşirelerinin bir yönetim eğitim programına
katılmadıkları (% 71.1); yönetim eğitimi
gereksinimlerini analiz etmek üzere
uygulanan servis sorumlu hemşiresi yeterlik
değerlendirme ölçeğinden ortalama 4.16±.44
puan aldıkları ve kendilerini çoğunlukla
yeterli değerlendirdikleri; en fazla çalışanlarını
motive etme yeterlik alanında eğitime
gereksinim duydukları, yeterlik düzeylerinin
kişisel durum değişkenlerine göre farklılık
gösterdiği belirlenmiştir.

References

  • ……… (1983). Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği. 13.01.1983/17927 Sayılı Resmi Gazete.
  • ……… (1990). Preparation of Nurse Managers and Nurses in General Health Management. International Council of Nurses Publication, Geneva.
  • Akdeniz G (1997). Yönetici hemşire yetiştirme programları, bir model önerisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aksayan S (1994). TC’de Hemşirelik Personeli Görev Tanımları. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Argon G, Yürekli A (1990). Başhemşirelerin görev-yetki ve sorumluluklarına ilişkin bir çalışma. II. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildirileri, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir: 326–335.
  • Aydoğan E (1997). Servis sorumlu hemşirelerinin servis yönetimine ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bingöl D (1998). İnsan Kaynakları Yönetimi. Beta Basım Yayım, İstanbul.
  • Çakır Ş (1991). İşletmelerde eğitim ihtiyacının belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Duffield C, Franks H (2001). The role and preparation of first line nurse managers in Australia: Where are we going and how do we get there? Journal of Nursing Management 9(2): 87-95.
  • Edwards PA, Roemer L (1996). Are nurse managers ready for the current challenges of healthcare? Journal of Nursing Administration 26(9): 11-17.
  • Horton-Deutsch SL, Wellman SD (2002). Christman’s principles for effective management, Journal of Nursing Administration 32(11): 596-601
  • İçerli L (1999). Örgütlerin etkinleştirilmesinde yönetici geliştirmenin önemi ve bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Johnston C, Herman PK (1995). Implications for nursing administration education, Journal of Nursing Administration 25(5): 12- 13.
  • Keleş Z (1998). Hastanelerde çalışan hemşirelerin hizmet içi eğitime yönelik düşünce, beklenti ve sorunları. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kıvanç M, Keskin G, Söyük S (2004). Yönetici hemşirelerin işlevlerine yönelik yapılan bir araştırma. II.Ulusal Sağlık Kuruluşları Yönetimi Kongre Kitabı, Denizli: 191-195.
  • Özgeldi M (1992) Yöneticilerin katıldıkları eğitim programlarının etkinliğinin belirlenmesi ve bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Percival E, Anderson M, Lawson D (1994). Assessing beginning level competencies: the first step in continuing education. The Journal of Continuing Education in Nursing 25(3):139-142.
  • Peker Ö (1994). Yönetici Eğitimi. Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü, Üçbilek Matbaası, Ankara.
  • Roemer L (1996). Hospital middle managers’ perceptions of their work and competence. Hospital & Helth Services Administration 41(2): 210-235.
  • Sabuncuoğlu Z (2000). İnsan Kaynakları Yönetimi. Ezgi Kitabevi, Bursa
  • Serezli S (1997). Alt kademe yönetici hemşirelerin becerileri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü,. İstanbul.
  • Şendir M (1994). Hemşire yöneticilerin iş tanımları. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Toker F (2000). Sağlık hizmetleri yöneticilerinin yönetim eğitimi ihtiyaçlarının belirlenmesi: Kocaeli örneği. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul: 98-108
  • Tumulty G (2001). Educational needs of nurse administrators in the middle east. Journal of Nursing Administration 31(7/8): 386-390.
  • Vatan F (1998). Yönetici hemşireliğin gerektirdiği yönetim becerilerine ilişkin bir çalış- ma. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 14(1):53-69.
  • Valadez AM, Otto AD (1999). Role Development. Leading and Managing in Nursing. Editor: Yoder- Wise, Mosby, Texas: 21-33.
  • Yücelay B (2000). İşletmelerde ilk kademe yönetici eğitimi ve otomotiv sektöründe bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Year 2007, Volume: 10 Issue: 4, 1 - 11, 19.02.2010

Abstract

References

  • ……… (1983). Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği. 13.01.1983/17927 Sayılı Resmi Gazete.
  • ……… (1990). Preparation of Nurse Managers and Nurses in General Health Management. International Council of Nurses Publication, Geneva.
  • Akdeniz G (1997). Yönetici hemşire yetiştirme programları, bir model önerisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aksayan S (1994). TC’de Hemşirelik Personeli Görev Tanımları. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Argon G, Yürekli A (1990). Başhemşirelerin görev-yetki ve sorumluluklarına ilişkin bir çalışma. II. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildirileri, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir: 326–335.
  • Aydoğan E (1997). Servis sorumlu hemşirelerinin servis yönetimine ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bingöl D (1998). İnsan Kaynakları Yönetimi. Beta Basım Yayım, İstanbul.
  • Çakır Ş (1991). İşletmelerde eğitim ihtiyacının belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Duffield C, Franks H (2001). The role and preparation of first line nurse managers in Australia: Where are we going and how do we get there? Journal of Nursing Management 9(2): 87-95.
  • Edwards PA, Roemer L (1996). Are nurse managers ready for the current challenges of healthcare? Journal of Nursing Administration 26(9): 11-17.
  • Horton-Deutsch SL, Wellman SD (2002). Christman’s principles for effective management, Journal of Nursing Administration 32(11): 596-601
  • İçerli L (1999). Örgütlerin etkinleştirilmesinde yönetici geliştirmenin önemi ve bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Johnston C, Herman PK (1995). Implications for nursing administration education, Journal of Nursing Administration 25(5): 12- 13.
  • Keleş Z (1998). Hastanelerde çalışan hemşirelerin hizmet içi eğitime yönelik düşünce, beklenti ve sorunları. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kıvanç M, Keskin G, Söyük S (2004). Yönetici hemşirelerin işlevlerine yönelik yapılan bir araştırma. II.Ulusal Sağlık Kuruluşları Yönetimi Kongre Kitabı, Denizli: 191-195.
  • Özgeldi M (1992) Yöneticilerin katıldıkları eğitim programlarının etkinliğinin belirlenmesi ve bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Percival E, Anderson M, Lawson D (1994). Assessing beginning level competencies: the first step in continuing education. The Journal of Continuing Education in Nursing 25(3):139-142.
  • Peker Ö (1994). Yönetici Eğitimi. Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü, Üçbilek Matbaası, Ankara.
  • Roemer L (1996). Hospital middle managers’ perceptions of their work and competence. Hospital & Helth Services Administration 41(2): 210-235.
  • Sabuncuoğlu Z (2000). İnsan Kaynakları Yönetimi. Ezgi Kitabevi, Bursa
  • Serezli S (1997). Alt kademe yönetici hemşirelerin becerileri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü,. İstanbul.
  • Şendir M (1994). Hemşire yöneticilerin iş tanımları. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Toker F (2000). Sağlık hizmetleri yöneticilerinin yönetim eğitimi ihtiyaçlarının belirlenmesi: Kocaeli örneği. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul: 98-108
  • Tumulty G (2001). Educational needs of nurse administrators in the middle east. Journal of Nursing Administration 31(7/8): 386-390.
  • Vatan F (1998). Yönetici hemşireliğin gerektirdiği yönetim becerilerine ilişkin bir çalış- ma. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 14(1):53-69.
  • Valadez AM, Otto AD (1999). Role Development. Leading and Managing in Nursing. Editor: Yoder- Wise, Mosby, Texas: 21-33.
  • Yücelay B (2000). İşletmelerde ilk kademe yönetici eğitimi ve otomotiv sektöründe bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language tr; en
Journal Section Research Article
Authors

Serap Sökmen This is me

Ülkü Baykal This is me

Publication Date February 19, 2010
Submission Date February 19, 2010
Published in Issue Year 2007 Volume: 10 Issue: 4

Cite

Vancouver Sökmen S, Baykal Ü. İSTANBULDAKİ KAMU HASTANELERİNDE GÖREVLİ SERVİS SORUMLU HEMŞİRELERİNİN YÖNETİM EĞİTİMİ GEREKSİNİMLERİNİN ANALİZİ. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2010;10(4):1-11.

Journal is listed in the EBSCO CINAHL Database since 2019.

Journal of Anatolian Nursing and Health Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)

20547