Özet: Günümüzde tütün ekonomisi bazı ülkeler için çok önemlidir.
Dünya genelinde sigara tüketimini kısıtlayan yasa ve engeller olmasına rağmen.
Sigara tüketimi sürekli olarak artmaktadır. Özellikle gelişmemiş ve gelişmekte
olan ülkeler sigara tüketiminin artmasında önemli rol oynamaktadır. Gelişmiş
ülkelerde ise sigara tüketimi azalmaktadır.Dünyanın en kârlı sektörlerinden biri
olan tütün endüstrisi gelişmiş ülke girişimcilerinin öncülüğünde her geçen gün
daha modern tekniklerle sigara üretimine devam etmektedir.
Türkiye sigara tüketiminde en başta gelen ülkelerden biridir. Son on yıl
içinde sigara tüketimi % 52 oranında artmıştır. Ülkemiz bu artış oranıyla
dünyada Pakistan’dan sonra ikinci sıradadır. Türk kimliği ve sigara tüketme
alışkanlığı adeta özdeşleşerek, sigara geleneksel bir tüketim maddesi haline
gelmiştir.
Bu makale de amaçlanan, Türkiye’de sigara tüketimine etkili ve önemli
sayılan değişkenleri bir ekonometrik model çerçevesinde incelemektir. Çoklu
regresyon denkleminde 1) 15 Yaş ve üstü nüfus, 2) Gayri safi milli hasıla
(GSMH), 3) Şehir nüfusu önemli değişkenler olarak seçilmiştir. Bu değişkenler
ile sigara tüketimi arasındaki ilişki en küçük kareler yöntemiyle (EKKY)
tahmin edilerek, elde edilen değerler teste tabi tutulup, sonuçlar
yorumlanmıştır.
Sigara tüketim modelinde, sigara tüketimine etkili değişkenlerin
parametreleri ve yapılan istatistiksel testler anlamlı bulunarak, Türkiye’de
kentleşme oranının sigara tüketiminin azalmasında önemli derecede rol oynadığı
görülmüştür. 15 yaş ve üstü nüfus ve GSMH, sigara tüketimini artıran en önemli
değişkenlerdir. Modelde sigara tüketim alışkanlığını değiştirecek ekonomik ve
yapısal değişimlerin bir kırılma noktasında olup, olmadığı görülmeye
çalışılmıştır. Sonuç olarak sigara talep modelinin Türkiye için geçerli ve önemli
sonuçlar veren bir model olduğu tespit edilmiştir.
Tütün Ekonomisi Sigara Tüketimi Tütün Talep Ekonometrik Analiz Çoklu Regresyon
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 19 Sayı: 1 |