In literature, consumer innovativeness is argued by innate innovativeness, domain-specific innovativeness and innovative behavior dimensions. Because of the fact that innovative consumers follow innovations more, adopt easier and tend to introduce people around themselves; they are more valued in terms of marketing discipline. In this study, it was focused that what is consumer innovativeness, how changing in the historical process and how tried to be measured. In addition of those, problems in the area of consumer innovativeness to haven’t solved was emphasized and also we offered some suggestions to researchers studying in this area in the future.
Consumer innovativeness innate innovativeness domainspecific innovativeness innovative behavior.
Tüketici yenilikçiliği, literatürde yenilikçilik eğilimi, ilgi alanına
özel yenilikçilik ve yenilikçi davranış boyutlarıyla tartışılmaktadır. Yenilikçi
tüketiciler; yenilikleri daha fazla takip etme, daha kolay benimseme ve
çevresindeki kişilere de tanıtma eğiliminde olmaları sebebiyle, diğer tüketicilere
göre pazarlama disiplini açısından daha fazla öneme sahiptirler.
Bu çalışmada tüketici yenilikçiliğinin ne olduğu, tarihsel süreçte nasıl
değişim gösterdiği ve nasıl ölçülmeye çalışıldığı üzerinde durulmuştur. Ayrıca
literatürde henüz çözülemeyen problemler üzerinde durularak araştırmacılar için
gelecekte yapacakları çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.
Tüketici yenilikçiliği yenilikçilik eğilimi ilgi alanına özel yenilikçilik yenilikçi davranış
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 14, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 27 Issue: 2 |